Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3728 totalt) |
Nya åket!
Tjenare! Nu är det klart, det blev en 968 racebil ![]() Här är en spec. på vad för godis som sitter på den ![]() Motor: 968 -93 2800mil, totalt genomgången av JTI Motorsport men har gått ett 6 tim långlopp efter genomgång. Förstärkt oljepickup, borttagna balansaxlar, MSD 6 AN tändbox, nerdrevad mini generator, semisinter koppling, stor setrab oljekylare, Ferrita racekat (fia godk), Ferrita skräddarsytt avgassystem. mm Växellåda: 944 turbo -90 med S2 slutväxel, 40% diff, oljekyld med en setrabkylare, helt genomgången av JTI Motorsport som även skiftade slutväxel, är ej körd efter genomgång. Bromsar: Fram: 993 turbo ok och skivor Blåa Pagid belägg Stålomspunna slangar Bak: 968 rödlackade ok Blåa Pagid belägg Stålomspunna slangar ABS: Inflyttad i kupe'n samt justerbar bromsverkan bak Framfjädring: Öhlins fjäderben specialbyggda med uppflyttade spindar, Sellholm justerbar krängningshämmare, justerbara topplagringar, specialtilverkade bärarmar med uniballs fullt justerbara, droppade styrleder med uniballs. Bakvagn: Uppflyttad växellåda 37mm för bättre drivaxelvinklar, genomgångna drivaxlar av JTI, borttagen torisionsfjädring som är ersatt med Öhlins coilover, justerbara bärarmar med uniballs. Bakvagnen är uppflyttad ca 80mm i karossen med helt nya infästningar pga att de gamla sitter i torisionsröret, dom nya är även justerbara så att man kan justera cambern. Inredning; OMP grip stolar (svarta) med justerbara underreden, Williams 6 punktsbälte, Momo mocka ratt, GUS fullbur(FIA). Kaross: Glasfiber front, huv och skärmar, 968 turbo frontläpp och vinge, bananvinge i kolfiber. Ha det bra! ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Lugna och fina nu pöjkar, den är tyvärr inte klar för körning i år
![]() ![]() Då du Fredrik ![]() Men jag slipper hålla på och meka till vintern, det känns inte som jag behöver göra så många förbättringar ![]() Får nya bilder efter helgen, då kanske den ser ut som bil ![]() Ha det bra! Lycka till på Mantorp /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Var ser du den nånstans?? Jag skulle vilja se bilder på dom uppflyttade spindlarna fram, hur dom har flyttat upp växellådan samt hur hela bakvagnen ser ut (antar att hela bakaxeln/torisionsröret är bortplockat?). _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Tackar!
Nej, det är inte Jonas N som äger/byggt den men karossen kommer från honom. Den kommer bli gatreggad, men den kommer inte gå många gatmil. Det blir släpvagnen för lilla gumman ![]() Här kommer en bild som visar att växellänkaget får gå inne i bilen pga att växellådan är uppflyttad. Fungarar mycket bra ![]() ![]() Det kommer sitta täckplåt mot kupen /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Här kommer en bild på bakre infästningar och som du säger inget torisionsrör ![]() ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag såg att jag hade skrivit så... Orkade inte ändra det... ![]() Jobbigt när man skriver snabbare än hjärnan tänker. I min inre bild och fantasi så verkar den fin ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Den är inte reg.bes ännu men ägaren tror på runt 1000kg. Motorn ska ge ca 260Hk.
Nu är ju inte bakruta i plast så det går väl att ta 10-20kg till ![]() Men det blir körträning som hägrar i första taget ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Fin bil!!
![]() När man har kylare till växellådan på det sättet, sitter det en oljepump i lådan då, eller är det självcirkulation? Finns det ett oljefilter med någonstans eller behövs inte det? Nyfiken.. ______________ Johan _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||||
På 944 Turbo lådorna sitter det en mekanisk oljepump i lådan (typ kugghjuls pump). Originalkylaren är ett aluminiumrör med kylflänsar i en liten slinga _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3728 totalt) |