| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rörram fram, vara eller inte vara?
|
3683 besök totalt |
|
Vad motiverar att bygga om till rörram fram? Bilen i fråga är en 200sx s13 som är ordentligt ombyggd och skall gå seriös bana, just nu är i princip hela hjulhusen bortkapade fram och jag ska dra stävor från huvudbågen därför är det nu man ska bygga om till rörram. Gör det stor skillnad på styvheten i karossen? Kan man behålla orginal ramben fram som grund och bara dra rör runt omkring? Underlättar en hel del om jag ska regga som amatörbyggt fordon också därför det är lite intressant, inte så på läst om för/nackdelar med detta och vill inte göra det i onödan heller. Tacksam för alla svar/tips |
||||
|
Re: Rörram fram, vara eller inte vara?
Jag vet ingenting om bilen i fråga, men rent allmänt så kan det vara ide att styva upp befintlig konstruktion med rör som fokuserar mot stötdämarinfästningarna. Ofta så är en modern plåtmonocoque rätt styv, å en förstärkning kan ge ett mycket gott resultat. Ett skäl som talar för en helt ny rörram är om du vill bygga en annan hjulgeometri som kräver andra infästningdpunkter. mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Bifogar en bild på hur det ser ut orginal, hur kan man tänkas bygga bäst?
Har tänkt behålla rambenet och bygga från det, vill ha kvar dämpar infästningen i samma position. Som det ser ut nu också kommer det gjutas löstagbara innerskärmar i glasfiber runt rörramen, vill gärna kunna köra i regn utan att bekymmra mig för mycket =)
|
||||
|
Googlade lite igår och fick upp en del bilder på hilmerssons manta. Är det en bra konstuktion om man bortser från att dämparna går igenom huven?
Har har isåfall bara dragit ett rör från huvudbågen ner till rambenet och sen tre mindre rör som håller dämparen? Jag hade isåfall tänkt göra som han från huvudbågen men sedan svetsa plattan för dämparen direkt i det röret och ha ett lika grovt som går rakt ner till rambenet och sedan ett från dämparen till mitten på röret bakom panelen, så det blir egentligen bara en förlängning på min bur idag förbi dämpartornet till rambenet. Funkar varken att ladda upp bilder eller se rejsa bilder för min del just nu?!?! så jag får länka till bilderna. Buren: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hilmerssons-manta (www.hilmersson-racing.com)
|
||||
|
En fördel med att bygga en rörram är att du självklart väljer geometrin själv (om man har den kunskapen) utan att pressa plåt och bocka fyrkants profiler... Men ska du ha dämparna och länkarmarna på samma ställe så låter det bara som en massa jobb för utseendets o race faktorns skull, men det är ju positivt att få bilen som amatörbyggt fordon. Det kan ju vara anledning nog
Har starkt för mig att hillmersson byggde rörram för att få bilen så låg som han ville men att fjädringsvägen skulle vara aceptabel...
Här har du en länk för insperation
http://www.mat.fi/project1986lanciad _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||
|
tack för länken, inga tråkiga bilder
Tanken slog mig först när jag prata med therealpinto, gustav uhlander, om hur man skulle regga den och det underlättar om man ska ha amatörbyggt fordon men desstomer man läser och söker så funderar man nu om man kan bygga om geometrin så den blir bättre i samma veva. Bifogar en bild hur det ser ut nu, tips och hjälp välkomna
|
||||
|
Re:
aa nice, har en s13 själv lika nerplockad , kul o se lite bilder så man blir lite taggad... Bra idé o snacka med therealpinto, han är ju alltid bra o ha att göra med. han har säkert bra tips...
_________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||
|
fler som har fått samma dåliga idé alltså
lutar väl åt att lägga upp en projekt tråd snart då det börjar spåra ut ordenligt
|
||||
|
En snabbskiss av hur man kan tänkas dra röret, ser det korrekt ut?
Måste väl vara bästa att fästa i rambalken så långt fram som det är möjligt?
|
||||
|
Man måst tänka på krocksäkerheten också.
Jag har för mej att det står i Bilsportsförbundets regler....att man inte får gå med bågen längre fram än stötdämpartornen. Men oavsett hur man tolkar SBFs skrivning....så är det bättre att bygga lite klenare framför benen. Så man inte får med sig krafterna från en frontkrock....till buren. Tänk på att organen i kroppen lossnar (och man dör) vid en hård smäll....om man byggt för stumt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
som du kanske läst så skall hela fjädertornet och inner skärmarna bort så det blir bara rambenet och det röret kvar ungefär, typ som hilmerssons manta på bilderna ovan.
Därför jag undrar vart jag skall dra röret, känns lite konstigt att dra det tll fjädertornet och så rakt ner i rambenet sen?! |
||||
|
Re:
Först måste jag säga att Mantan är oerhört snyggt jobbad. Den konstruktionen är sprungen ur dragracing världen, där en rörbåge via fjädertornen dras på detta vis som grund. För en banbil så är det inte den mest ideala varianten . Titta på Drifters länk i stället, den ser betydligt roligare ut. Förvisso inget Mcp ben , men ändå. Fast du kanske siktar mer på Dr prestanda? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
bana bana bana
har kollat på länken också men med tanke på mitt mcp ben så fick jag för mig att det var liknande mantan jag skulle börja konstruktionen?! Sen ska jag lyckas får plats men den lång sexa i fram också
|
||||
|
Re:
Jag kan i stort säga att en banbil behöver att rörkonstruktionen får mer fokus i stötdämpartornen. Det som sitter framför är mer eller mindre onödigt (styvhetsmässigt) annat än för krockskydd och att hålla kylaren mm på plats. Sedan skall motorn sitta i något också. Här gäller det att hitta en lösning där de olika komponenterna hjälper varandra för att få en lätt och stark konstruktion. För mig är det svårt att som här titta på ett enskilt rör, jag vill ha allting i ett sammanhang. (Eller så får man se till att var del är sig själv tillräckligt stark). mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
någon som har några bilder eller bra länkar där man kan få lite tips hur man kan tänkas konstruera det med mcp ben då?
Det som sitter framför måste väl ha någon funktion också? Ja menar att bara ha rör som går bakåt och sätta en platta för att fästa dämparen i kan väl inte bli speciellt bra, grovt beskrivit då? |
||||
|
Re:
Näe, det har jag svårt att tänka mig, men istället för att bygga en stum bur framför motorn, kan man sätta kryss i tunnare material eller tunn plåt för att minska flexet i sidled (för fram/bak sköter du ju redan med bur-rören som går bakåt). Lite kraschstruktur vill man kanske ha, så att bygga upp fronten med tunnare rör (=lättare också ) gör ju att det finns lite som kan absorbera en ev. impakt.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3683 besök totalt |