Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ni som kör bana med "öppna" / cab bilar...
2425 besök totalt
Omar
Lund
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Hur vågar ni egentligen ?
Man har sett en och annan vurpa på banor där det snurar till flera gången med totalt sabbad kaross som följd. Är man i en cab så är det väl inte så roligt att välta? Armar har väl också tendens att hamna utanför bilen vilket kanske inte är så skoj?

Eller kör ni med några superbågar och lite chansning?

Här sen Jan 2003

jag var och kollade på kinnekulle igår. Där körde cabarna med caben nere. Varför har dom inte den upp istället? Borde ju hindra lite om man åker av tycker jag.

Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Karlsson skrev:
jag var och kollade på kinnekulle igår. Där körde cabarna med caben nere. Varför har dom inte den upp istället? Borde ju hindra lite om man åker av tycker jag.
Jag var där igår och körde , eftersom det var såååå varmt så hade jag öppnat tackluckan i bakkant/tilltat den men när jag skulle köra ut på banan så stoppade depå tanten mig , öppnade dörren till bilen och skrek till mig att rutor/takluckor/dörrar ska vara stängda innan man ger sig ut på banan (instruktören som åkte med fick sig en skopa han med) då undrar man vad det är dom håller på med?????

--VVTS--
Citera
Omar
Lund
Här sen Sep 2003

Trådstartare
tänkte just när jag såg den här: http://www.gti18t.com/files/lancer500.wmv

Tänk om det var en cabbe

Här sen Jul 2003

Det där var nog inte så oväntat , så vårdlöst som han körde thumbs down Hoppas att han klarade sig helskinnat och fick sig en läxa

--VVTS--
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Maciek Matwiejczuk skrev:
Karlsson skrev:
Jag var där igår och körde , eftersom det var såååå varmt så hade jag öppnat tackluckan i bakkant/tilltat den men när jag skulle köra ut på banan så stoppade depå tanten mig , öppnade dörren till bilen och skrek till mig att rutor/takluckor/dörrar ska vara stängda innan man ger sig ut på banan (instruktören som åkte med fick sig en skopa han med) då undrar man vad det är dom håller på med?????

Jag körde med lite tiltad taklucka på omegan (den mörkblå med manuell låda) men det var ingen tant som skällde på mig. Det enda de frågade var om jag kört förut.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

På de flesta "seriösa" banträffar med gatbilar så är det inte tillåtet med öppen bil om den inte har en riktig båge eller bur alternativt hardtop monterad.

En dag på räserbanan med Bilsport är ju liksom en lite speciell tillställning

/Magnus Thomé

PS: Jag förutsätter att du heter omar med tanke på forumreglerna om användarnamn osv?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

omar> Coola bilder på din hemsida!!!

http://www.zsh.net/gallery/view_album.php?set_albumName=mmassan2002

Till exempel:

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Bilen i filmen verkade pyssla med drifting... tycker det är rent idiotiskt att hålla på med sånt när det är andra på banan OCH när man har en passagerare thumbs down Tyckte i alla fall det såg ut som att det var två i bilen.

Citera
Omar
Lund
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Det där var nog inte så oväntat , så vårdlöst som han körde thumbs down Hoppas att han klarade sig helskinnat och fick sig en läxa

Jo helt rätt. Men...jag har tänkt att börja med lite bankörning så fort jag har hittat lämplig objekt till det och fixat den under vintern, m.a.o så är man 100% noob på banan. Det skulle förvåna mig om man inte åkte av banan några gånger pga att man inte är erfaren. Och då vill iaf jag sitta i en bil med riktig tak

Synd då flera bilar t ex Lotus Elise, Opel Speedster verkar vara riktigt roliga på bana....men välter man..aj aj

Magnus Thomé skrev:
omar> Coola bilder på din hemsida!!!

http://www.zsh.net/gallery/view_album.php?set_albumName=mmassan2002

hehe tack :-) Det var riktigt nice bilar där. Många vill_ha känslor

Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

omar skrev:

Synd då flera bilar t ex Lotus Elise, Opel Speedster verkar vara riktigt roliga på bana....men välter man..aj aj

Elise är ju inte en riktig "cab", det är ju egentligen en targa, med en ganska kraftig båge ovanför bakhuvudet.

Har sett en del rullade Eliser, och de drabbade kliver oftast ut helt oskadda. Dessutom påverkas skadan vid rullning positivt av Elise låga vikt.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

omar skrev:
...jag har tänkt att börja med lite bankörning så fort jag har hittat lämplig objekt till det och fixat den under vintern, m.a.o så är man 100% noob på banan. Det skulle förvåna mig om man inte åkte av banan några gånger pga att man inte är erfaren. Och då vill iaf jag sitta i en bil med riktig tak

omar: det där skulle jag inte oroa mig för; att åka av är en sak - att volta en HELT annan! Visst, om du har samma approach som jag, d v s startar över din förmåga och sen saktar ner (tvärtom är annars att rekommendera) så kommer du att snurra (inte volta) nå'n gång - och kanske t o m åka ut i en grusfålla

Men visst, risken finns alltid, så en cabbe utan båge skulle inte jag köra på bana (Elise är lugnt). Att åka utan båge, men med suffletten uppe, är fullständigt meningslöst ur skyddssynpunkt thumbs down

Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

omar skrev:
tänkte just när jag såg den här: http://www.gti18t.com/files/lancer500.wmv

Tänk om det var en cabbe

...ja då hade det inte blivit roligt thumbs down Men man får ju säga att han kör ganska vårdslöst thumbs down Han verkar ju inte ta hänsyn till dom andra på banan.

Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003

Hur är det med hardtop då? Ger den verkligen något extra skydd då min iallafall verkar sitta rätt löst med bara fyra spännen. Tror ju inte riktigt att den klarar en rullning så vidare bra.

Men med hardtop på, räknas bilen som en "vanlig" bil vid bankörning?
Man lär ju bli en då man får på ytterligare 25 kilo med hardtop fast toppfarten blir betydligt bättre.

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Martin Blomberg skrev:
Hur är det med hardtop då? Ger den verkligen något extra skydd då min iallafall verkar sitta rätt löst med bara fyra spännen. Tror ju inte riktigt att den klarar en rullning så vidare bra.

om smällen kommer rakt uppifrån, alltså rakt mot taket, då klarar den hardtop-försedda caben sig bättre än en "vanlig" bil. Men så är det sällan, oftast vid rullningar slår man i sidan på taket/sidorutorna och då är det väldigt stor risk att hardtopen bryts loss från infästningarna. BMW Sport Club tillåter dock bankörning för hardtopförsedd cabbe. Men en cab är verkligen ingen höjdare på bana, chassit vrider sig + allt gnek, knirk och skrammel... annars är viktfördelningen bra i en cab, de tjocka balkarna som ligger i trösklarna + avsaknaden av tak ger en låg tyngdpunkt. Min E36-cabbe har fått känna på Knutstorp en gång, och då var det familjekörning, men det kommer inte att bli något mer av det.. det där har man andra bilar till.

Här sen Jul 2003

Frazze skrev:
Men en cab är verkligen ingen höjdare på bana, chassit vrider sig + allt gnek, knirk och skrammel... annars är viktfördelningen bra i en cab, de tjocka balkarna som ligger i trösklarna + avsaknaden av tak ger en låg tyngdpunkt. Min E36-cabbe har fått känna på Knutstorp en gång, och då var det familjekörning, men det kommer inte att bli något mer av det.. det där har man andra bilar till.

Jag hoppas att du bara pratar BMW nu

Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003

Instämmer med föregående talare. En cab behöver inte alls skaka och vrida sig om den är riktigt byggd. Dessutom så får man en extra bonus utöver att svänga så får man även komma naturen nära. Dock vill man kanske undvika att naturen kommer för nära

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Jag tror det är ni som kör för sakta...

2425 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande