Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2425 besök totalt |
Ni som kör bana med "öppna" / cab bilar...
Hur vågar ni egentligen ? ![]() Man har sett en och annan vurpa på banor där det snurar till flera gången med totalt sabbad kaross som följd. Är man i en cab så är det väl inte så roligt att välta? Armar har väl också tendens att hamna utanför bilen vilket kanske inte är så skoj? Eller kör ni med några superbågar och lite chansning? _________________ ![]() |
||||
_________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
Jag körde med lite tiltad taklucka på omegan (den mörkblå med manuell låda) men det var ingen tant som skällde på mig. Det enda de frågade var om jag kört förut. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
På de flesta "seriösa" banträffar med gatbilar så är det inte tillåtet med öppen bil om den inte har en riktig båge eller bur alternativt hardtop monterad.
En dag på räserbanan med Bilsport är ju liksom en lite speciell tillställning ![]() /Magnus Thomé PS: Jag förutsätter att du heter omar med tanke på forumreglerna om användarnamn osv? _________________ ![]() |
||||
omar> Coola bilder på din hemsida!!!
http://www.zsh.net/gallery/view_albu Till exempel: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Bilen i filmen verkade pyssla med drifting... tycker det är rent idiotiskt att hålla på med sånt när det är andra på banan OCH när man har en passagerare
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jo helt rätt. Men...jag har tänkt att börja med lite bankörning så fort jag har hittat lämplig objekt till det och fixat den under vintern, m.a.o så är man 100% noob på banan. Det skulle förvåna mig om man inte åkte av banan några gånger pga att man inte är erfaren. Och då vill iaf jag sitta i en bil med riktig tak ![]() Synd då flera bilar t ex Lotus Elise, Opel Speedster verkar vara riktigt roliga på bana....men välter man..aj aj
hehe tack :-) Det var riktigt nice bilar där. Många vill_ha känslor ![]() _________________ ![]() |
||||
Elise är ju inte en riktig "cab", det är ju egentligen en targa, med en ganska kraftig båge ovanför bakhuvudet. Har sett en del rullade Eliser, och de drabbade kliver oftast ut helt oskadda. Dessutom påverkas skadan vid rullning positivt av Elise låga vikt. ![]() |
||||
omar: det där skulle jag inte oroa mig för; att åka av är en sak - att volta en HELT annan! Visst, om du har samma approach som jag, d v s startar över din förmåga och sen saktar ner (tvärtom är annars att rekommendera) så kommer du att snurra (inte volta) nå'n gång - och kanske t o m åka ut i en grusfålla ![]() Men visst, risken finns alltid, så en cabbe utan båge skulle inte jag köra på bana (Elise är lugnt). Att åka utan båge, men med suffletten uppe, är fullständigt meningslöst ur skyddssynpunkt ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
...ja då hade det inte blivit roligt ![]() ![]() |
||||
Hur är det med hardtop då? Ger den verkligen något extra skydd då min iallafall verkar sitta rätt löst med bara fyra spännen. Tror ju inte riktigt att den klarar en rullning så vidare bra.
Men med hardtop på, räknas bilen som en "vanlig" bil vid bankörning? Man lär ju bli en ![]() _________________ Kör: Ja, MG TF160 Åker: Nej |
||||
om smällen kommer rakt uppifrån, alltså rakt mot taket, då klarar den hardtop-försedda caben sig bättre än en "vanlig" bil. Men så är det sällan, oftast vid rullningar slår man i sidan på taket/sidorutorna och då är det väldigt stor risk att hardtopen bryts loss från infästningarna. BMW Sport Club tillåter dock bankörning för hardtopförsedd cabbe. Men en cab är verkligen ingen höjdare på bana, chassit vrider sig + allt gnek, knirk och skrammel... annars är viktfördelningen bra i en cab, de tjocka balkarna som ligger i trösklarna + avsaknaden av tak ger en låg tyngdpunkt. Min E36-cabbe har fått känna på Knutstorp en gång, och då var det familjekörning, men det kommer inte att bli något mer av det.. det där har man andra bilar till. ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Jag hoppas att du bara pratar BMW nu ![]() _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
Instämmer med föregående talare. En cab behöver inte alls skaka och vrida sig om den är riktigt byggd. Dessutom så får man en extra bonus utöver att svänga så får man även komma naturen nära. Dock vill man kanske undvika att naturen kommer för nära
![]() _________________ Kör: Ja, MG TF160 Åker: Nej |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2425 besök totalt |