| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slipning i buren, får man det?
|
2576 besök totalt |
|
Menar du hjälmkrossarstaget?
Det ska sitta mellan huvudbågen och främre rören så det ska bli som en trekant om du förstår vad jag menar. |
||||
|
|
||||
|
Yes, dina inringade rör kallas "hjälmkrossarstag/rör" , A på din bild är "toyota stagen"
Roligt att nån mer från arvika är involverad i rejsa. vad jag vet är det du, jag och markus. Skicka gärna ett PM om lite mer info om din bil, Mvh Mathias _________________ Mathias Hellqvist |
||||
|
Ja buren är på väg in i en 740 som ska framföras på lite banträffar och sånt... blir nog mest uppvisningar då jag inte kommer få igenom bilen i bes med den motorn jag har (b230ft strokad till 2,5liter med 16v topp och turbo ca 450hk 550nm) för mer info gå in på www.gatbilar.se/corpze om nu den adressen fungerar, annars kan ni gå in på gatbilars forumsdel och projekttrådar och vidare till "corpzes volvo 740 nånting)
vad har ni för bilar? _________________ Daniel Sundström |
||||
|
Re:
Det står inget om det i Svenska Bilsportförbundets tekniska regler i alla fall. http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Annars är det väldigt snyggt att stalja med oslipade snygga svetsar.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Snygga orörda TIGrader ska det va
Slipa svetsen men inte rören skulle jag gissa som lämplig tolkning (varför skulle man få skapa brottanvisningar på rören?). På tal om TR: hur många gånger behöver man läsa den här meningen innan man är 100 på vad som menas??? "De främre stag som ansluter buren till fjäderbenstornen behöver inte monteras om bilen saknar fjäderbenstorn. Ej heller monteras inte s.k. "Toyotastag" (A) där så inte är fysiskt möjligt." Tre negationer i en mening gör det ju lättläst
Mao: Toyotastag monteras ej där det är fysiskt omöjligt . Vill man slippa får man justera fysiken
|
||||
|
Jag skulle nog vilja påstå att om du tar bort material från din svetsfog så reducerar du även dess hållfasthet och styrka.
om svetsfogen ser ut som kriget så är den troligen inte speciellt bra heller. Som sagt, snygga oslipade svetsar är mer bling än slipade. Slipade svetsar vittnar bara om att dom är lite lätt oproffsigt lagda.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Även om svetsen ser skitsnygg ut får man nästan alltid ett så kallat svetsdike precis i kanten mellan svetsen och röret (eller vad man nu sammanfogar) som brukar fungera bra som sprickinitierare.
Slipa bort diket tvärs svetsen/längs röret så vinner man hållfasthet. Blästrar man dessutom slår man bort spänningar efter värmen och tar bort repor (sprickinitierare) så blir det ännu bättre... Så, med andra ord är det inte alltid helt fel att slipa svetsar trots att de ser bra ut! _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
|
Re:
Bedöma svetsar från ovansidan kan i stort sett bara göras till 2 resultat, totalt värdelös svets eller ser vettig ut men okänt om den är bra. Svetsa ett extra kryss av korta spillbitar och såga isär genom svetsen så kan den som vill bedöma göra det på ett riktigt sätt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Kanske inte för vagnboksbesiktningens skull, men för ens egen skull.. jag kommer att göra det. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Jag har slipat svetsen på något ställe på buren i rallycrossbil och de sa dom inget om när jag gjorde vagnbokbes. så slipa litegrann på några ställe är nog ingen fara om det är snyggt gjort.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Slipning i buren, får man det?
|
2576 besök totalt |