Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slipning i buren, får man det?
2576 besök totalt
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare

Ja får man det? ... slipa svetsfogarna så de blir snygga till lack?

tack på förhand

Arvika
Här sen Okt 2005

Menar du hjälmkrossarstaget?
Det ska sitta mellan huvudbågen och främre rören så det ska bli som en trekant om du förstår vad jag menar.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eller mellan huvudbåge och bakre strävan.

Anders Bisting
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Ja nu fann jag nog stagen på ritningen från guss.... syntes väldigt dåligt men det är de svagt ljusa inringade stagen va?

Arvika
Här sen Okt 2005

Japp det är dom stagen. vad är det för bil dom ska sitta i?

rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007

Yes, dina inringade rör kallas "hjälmkrossarstag/rör" , A på din bild är "toyota stagen"

Roligt att nån mer från arvika är involverad i rejsa. vad jag vet är det du, jag och markus.
Skicka gärna ett PM om lite mer info om din bil, Mvh Mathias

Arvika
Här sen Jan 2007

opps, missade föregående post . Vi har såklart j-fransson här på rejsa också.
Mmm låt oss se mer info om din bil

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Ja buren är på väg in i en 740 som ska framföras på lite banträffar och sånt... blir nog mest uppvisningar då jag inte kommer få igenom bilen i bes med den motorn jag har (b230ft strokad till 2,5liter med 16v topp och turbo ca 450hk 550nm) för mer info gå in på www.gatbilar.se/corpze om nu den adressen fungerar, annars kan ni gå in på gatbilars forumsdel och projekttrådar och vidare till "corpzes volvo 740 nånting)

vad har ni för bilar?

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Någon sa att man inte får slipa svetsarna enligt reglementet... stämmer detta, kan inte hitta något om detta!

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

corpze skrev:
Någon sa att man inte får slipa svetsarna enligt reglementet... stämmer detta, kan inte hitta något om detta!

Det står inget om det i Svenska Bilsportförbundets tekniska regler i alla fall.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Annars är det väldigt snyggt att stalja med oslipade snygga svetsar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Snygga orörda TIGrader ska det va

Slipa svetsen men inte rören skulle jag gissa som lämplig tolkning (varför skulle man få skapa brottanvisningar på rören?).

På tal om TR: hur många gånger behöver man läsa den här meningen innan man är 100 på vad som menas???
"De främre stag som ansluter buren till fjäderbenstornen behöver inte monteras om bilen saknar fjäderbenstorn. Ej heller monteras inte s.k. "Toyotastag" (A) där så inte är fysiskt möjligt."
Tre negationer i en mening gör det ju lättläst

Mao: Toyotastag monteras ej där det är fysiskt omöjligt . Vill man slippa får man justera fysiken

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Jag skulle nog vilja påstå att om du tar bort material från din svetsfog så reducerar du även dess hållfasthet och styrka.
om svetsfogen ser ut som kriget så är den troligen inte speciellt bra heller.

Som sagt, snygga oslipade svetsar är mer bling än slipade.
Slipade svetsar vittnar bara om att dom är lite lätt oproffsigt lagda.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Även om svetsen ser skitsnygg ut får man nästan alltid ett så kallat svetsdike precis i kanten mellan svetsen och röret (eller vad man nu sammanfogar) som brukar fungera bra som sprickinitierare.
Slipa bort diket tvärs svetsen/längs röret så vinner man hållfasthet. Blästrar man dessutom slår man bort spänningar efter värmen och tar bort repor (sprickinitierare) så blir det ännu bättre...

Så, med andra ord är det inte alltid helt fel att slipa svetsar trots att de ser bra ut!

thumbs up

NS: 38 varv
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag har fått påpekande om det olämpliga.. man ville se hur svetsarna såg ut oslipade och bedömma kvaliten utifrån det. Och det känns väl (också) vettigt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:
Jag har fått påpekande om det olämpliga.. man ville se hur svetsarna såg ut oslipade och bedömma kvaliten utifrån det. Och det känns väl (också) vettigt.

Bedöma svetsar från ovansidan kan i stort sett bara göras till 2 resultat, totalt värdelös svets eller ser vettig ut men okänt om den är bra.

Svetsa ett extra kryss av korta spillbitar och såga isär genom svetsen så kan den som vill bedöma göra det på ett riktigt sätt.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Arne Lindgren skrev:

Bedöma svetsar från ovansidan kan i stort sett bara göras till 2 resultat, totalt värdelös svets eller ser vettig ut men okänt om den är bra.

Svetsa ett extra kryss av korta spillbitar och såga isär genom svetsen så kan den som vill bedöma göra det på ett riktigt sätt.

thumbs up
Kanske inte för vagnboksbesiktningens skull, men för ens egen skull.. jag kommer att göra det.

Arvika
Här sen Okt 2005

Jag har slipat svetsen på något ställe på buren i rallycrossbil och de sa dom inget om när jag gjorde vagnbokbes. så slipa litegrann på några ställe är nog ingen fara om det är snyggt gjort.

Skruva banåkabil
2576 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande