Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Minsta kapacitet på batteri?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (7715 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

T08R skrev:
Det va ju bra att det va så "billigt" också.
Allt är relativt. Du tjänar nog mer vikt på batteribyte än byte till skärmar och huv i lättare material (om vi bortser från fall där man börjar med bojsänken till karossdelar). När allt det självklara plockats bort och det nästan endast återstår att byta ut funktionella dela mot lättare varianter så börjar det bli dyrt (antingen i pengar, arbete eller kruriga ideér).

Men man ska ju samtidigt vara fair och inte jämföra ett 12Ah batteri på 2kilo med ett 45Ah bly/syra batteri på 15kg. Att jämföra det med ett RedTop 14Ah på 5kg är nog mera korrekt (men ett sånt kostar en slant det med). Biltemas 5kilos MCgelbatterier ligger ju på ca 500:- men de vet jag inte vad de kan ge för startström.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Det ska bli intressant att se hur länge det tar innan dessa batterier börjar droppa såpass i pris att de blir riktigt åtråvärda, verkar ju onekligen som att de har potential att röra om lite i blybatterigrytan! Storleksmässigt så är det ju en fantastiskt trevlig uppfinning och med det CCA värdet så är de ju mycket intressanta. Finns nog en och annan biltillverkare som börjat snegla åt det hållet, lite billigare i pris, sen volyminköpspriser på sådana och montage nära generatorn kan nog nästan gå att räkna hem jämfört med att dra (montera) kabel bak till bagageutrymmet och montera där. Kan iofs vara lite problem med Ah då på std bilar men men..

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
...Biltemas 5kilos MCgelbatterier ligger ju på ca 500:- men de vet jag inte vad de kan ge för startström.

Jag har ett 6-kilos/6-hundrings'; det är specat till 175 A: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27041

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

I Teknikens Värld för-en-massa-år-sen försåg dom bilar med dubbla batterier, ett som drar runt startmotorn och används som det vanliga batteriet. Extrabatteriet gav ström till tändningen medan startmotorn snurrade och var väldigt litet och inte beroende av spänningsfallet. Då hade man alltid 12 volt in i tändningen.
Hur litet kan ett batteri vara för att bara driva tändspolen den korta stunden?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Efter att M3'an stått parkerad ett halvår så hade batteriet laddat ur helt (jo jag borde kopplat ur det men men...) Misstänker att batteriet inte kommer funka så bra efter detta, har erfarenhet att bilbatterier som urladdats helt aldrig blir sig lika efter det

Så vad är bäst, ska jag gå o köpa ett original på BMW (riktigt riktigt tungt bojsänke som dessutom sitter en bit bakom bakaxeln) eller finns det bättre lättare alternativ för en bil som används till vardags o fest (banfest ). Eller ska jag bara köpa ett vanligt bilbatteri på typ OK eller Biltema fast lite mindre (med färre Ah)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Efter att M3'an stått parkerad ett halvår så hade batteriet laddat ur helt (jo jag borde kopplat ur det men men...) Misstänker att batteriet inte kommer funka så bra efter detta, har erfarenhet att bilbatterier som urladdats helt aldrig blir sig lika efter det

Så vad är bäst, ska jag gå o köpa ett original på BMW (riktigt riktigt tungt bojsänke som dessutom sitter en bit bakom bakaxeln) eller finns det bättre lättare alternativ för en bil som används till vardags o fest (banfest ). Eller ska jag bara köpa ett vanligt bilbatteri på typ OK eller Biltema fast lite mindre (med färre Ah)
Låna en Ctek och se om den inte kan sparka liv i det efter nåt dygn. Har räddat några "hopplösa" batterier till några års extra liv den vägen.

Eftersom din bil inte är av en sevens viktklass kanske bojsänket behövs där bak för balansen skull, bara en tankeväckare.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
...
kanske bojsänket behövs där bak för balansen skull, bara en tankeväckare.

Ligger nåt i det. Men jag undrar vad originaleländet väger

Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Batteri

Ang Batteri

Detta batteri har fungerat kanon i två år till min Caterham

Citat:
Batteriet är endast på 13 Ah men kan lämna 545A i 5 sekunder, ett normalt bilbatteri kanske lämnar 100-150A i några sekunder. Vikt 12 pund ca 6 kg och storlek 7 1/32", 3 13/32", 5 3/16" ca 1/3 av mitt 34Ah bilbatteri.
Batteriet är et sk torrcellsbatteri och kan monteras hur som hellst.
odyssey heter fabrikatet och jag köpte ett på Batericentralen på Ahlmansgatan i Malmö, kostnad 1240 spänn och så måste man ju ha en pulsladdare typ Edit Biltema billigare edit Ctek till detta 500 spänn.
Vad betalar man inte för Räserbilen?
Länk
http://www.clp.se/?page=149

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
...
kanske bojsänket behövs där bak för balansen skull, bara en tankeväckare.

Ligger nåt i det. Men jag undrar vad originaleländet väger

Ca 17 kg väger originalbatteriet på M3.

Vad väger pulsladdaren på ett ungefär Bengt?

/Johan B

Minsta kapacitet på batteri?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (7715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande