| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Justerbara krängningshämmare
|
2560 besök totalt |
|
Jag har Eibach/FVD's justerbara krängare på min Turbo
http://shop.fvd.de/?VID=451937&V Har även PSS9:or med solida toppmonteringar runtom. Krängarna kan ställas i tre läge, hårt, medium, mjukt och dom är ställda i medium runtom. Dämparna kan ställas 1-9 (1=hårt - 9=mjukt) och dom är ställde 4 fram och 3 bak. Det var fakta! Det jag undrar över är om jag även bör köra krängarna mjukare fram än bak? och i så fall om jag skall köra mjukt fram-medium bak eller medium fram-hårt bak? Det jag vill är ju självklart att få bilen ännu mindre understyrd. Kan man lyckas med det utan att samtidigt få bilen väldigt överstyrd? Vill helst inte ha en massa bakhjulssläpp..
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Re: Justerbara krängningshämmare
Ja, prylarna på bilen ger verkligen förutsättningar för att justera den så som du vill ha den - fina grejor! Men: Jag vill ta diskussionen ett snäpp högre. Du har ju kört en del bana. Kan du inte, med egna ord, ta med oss ett varv runt t.ex. Knutstorp? Berätta hur bilen känns i varje parti; under bromsning, vid instyrning, genom kurvan och i utgången. Berätta också vad, i bilens beteende som du vill ändra på. Att göra en "Understyrd" bil mer "Neutral" är ingen konst, men med din bil, din körvana och dina prylar så ska vi nog ha lite högre ambitioner...
(Med lite extra information, så kan ju kloka snubbar som "Fuling" etc. hjälpa till mycket bättre.) _________________ -- |
||
|
iof en 993, hmm jag vet inte skilnaden
, men prinsipen är lika.
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag tackar för alla svar!
Att jag kan få reda på det helt på egen hand utan att fråga någon om råd bara genom att prova mig fram... ...var en överraskning! Är det verkligen så??
Visst kan man göra så men det finns för mig två stora bekymmer: 1. Att uppfinna hjulet hade verkligen varit kanon.. ..om det inte var för att nån annan redan gjort det.. 2. Min AC Hydraulic DK13HLQ kan jag inte få med mig på nått annat sätt i Porschen än på takräcke. (den är ~1m lång) Jag hade väl hoppats att det skulle funnits någon här som kanske satt på lite mer kunskap i ämnet än vad jag har. Lägg märke till att jag sa "lite"! Tråden om 993:an var långt över huvudet på mig..
Men är det inte så får jag ju helt enkelt prova mig fram och se om jag kan komma fram till någon förbättring. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Men endå har du inte prövat....?
Hårdare fram mer understyrt, hårdade bak mer överstyrt sen får du hitta en combo som passar dig och din kör stil, om du inte får till det får du börja labba med fjäder hårdheten _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Re:
Jamen, det handlar om att att justera in en krängare, inte bygga en månraket i depån. Det går säkerligen snabbare för dig,än att mäta upp upp en massa grejor på din din bil för att ngn annan ska kunna räkna fram ngt till dig, en beräkning som kanske inte kommer att stämma speciellt bra eftersom ett litet mätfel eller räknefel kan ställa till det rätt rejält. I bästa fall, kanske det går att justera utan att hissa upp bilen, annars är förslaget med klotsar bra. En lite mindre domkraft och ett par små pallbokar kan du säkert skaffa dig. _________________ Pär Hylander |
||
|
mcburn4ever:
Målet i 993-tråden var att få bilaset mindre understyrd och om de nya krängarna var rätt väg. Rent renerält har Supramannen rätt
Men man kommer till en gräns när man där en tex en mjukare framkrängre inte ger mindre understyring utan bilen bara käns mer understyrd. Sjukt va? Man har nu tappat känsla. OBS detta är bara ett exempel Helge
Sen om man har 3st hål på varje sida så kan man bara flytta en sida så har man en ändring. Mao vi har 6st lägen på fram och bakkrängre. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2560 besök totalt |