Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Justerbara krängningshämmare
2560 besök totalt
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Jag har Eibach/FVD's justerbara krängare på min Turbo

http://shop.fvd.de/?VID=451937&VCD=95061645&AM=1&SM=1& . . . .

Har även PSS9:or med solida toppmonteringar runtom.
Krängarna kan ställas i tre läge, hårt, medium, mjukt och dom är ställda i medium runtom.
Dämparna kan ställas 1-9 (1=hårt - 9=mjukt) och dom är ställde 4 fram och 3 bak.

Det var fakta!
Det jag undrar över är om jag även bör köra krängarna mjukare fram än bak?
och i så fall om jag skall köra mjukt fram-medium bak eller medium fram-hårt bak?

Det jag vill är ju självklart att få bilen ännu mindre understyrd.
Kan man lyckas med det utan att samtidigt få bilen väldigt överstyrd?
Vill helst inte ha en massa bakhjulssläpp..

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Justerbara krängningshämmare

mcburn4ever skrev:

Det jag vill är ju självklart att få bilen ännu mindre understyrd.
Kan man lyckas med det utan att samtidigt få bilen väldigt överstyrd?
Vill helst inte ha en massa bakhjulssläpp..

Ja, prylarna på bilen ger verkligen förutsättningar för att justera den så som du vill ha den - fina grejor! thumbs up

Men: Jag vill ta diskussionen ett snäpp högre.

Du har ju kört en del bana. Kan du inte, med egna ord, ta med oss ett varv runt t.ex. Knutstorp?

Berätta hur bilen känns i varje parti; under bromsning, vid instyrning, genom kurvan och i utgången.
Berätta också vad, i bilens beteende som du vill ändra på.

Att göra en "Understyrd" bil mer "Neutral" är ingen konst, men med din bil, din körvana och dina prylar så
ska vi nog ha lite högre ambitioner...

(Med lite extra information, så kan ju kloka snubbar som "Fuling" etc. hjälpa till mycket bättre.)

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

iof en 993, hmm jag vet inte skilnaden , men prinsipen är lika.
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19881

Här sen Feb 2003

Är inte svårare än att testa dig fram, varje gång jag kör så är jag nästan där och grejer för att se vad som gör vad och inte

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ja, det är faktiskt inte förbjudet att justera en kränghämmare i maskindepån under pågående banmöte

Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Jag tackar för alla svar!
Att jag kan få reda på det helt på egen hand utan att fråga någon om råd bara genom att prova mig fram... ...var en överraskning! Är det verkligen så??

Visst kan man göra så men det finns för mig två stora bekymmer:
1. Att uppfinna hjulet hade verkligen varit kanon.. ..om det inte var för att nån annan redan gjort det..
2. Min AC Hydraulic DK13HLQ kan jag inte få med mig på nått annat sätt i Porschen än på takräcke.
(den är ~1m lång)

Jag hade väl hoppats att det skulle funnits någon här som kanske satt på lite mer kunskap i ämnet än vad jag har.
Lägg märke till att jag sa "lite"! Tråden om 993:an var långt över huvudet på mig..
Men är det inte så får jag ju helt enkelt prova mig fram och se om jag kan komma fram till någon förbättring.

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Men endå har du inte prövat....?

Hårdare fram mer understyrt, hårdade bak mer överstyrt sen får du hitta en combo som passar dig och din kör stil, om du inte får till det får du börja labba med fjäder hårdheten

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

ta med ett par klossar att köra upp på
sen är det inga problem att justera krängare på plats

Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

mcburn4ever skrev:
Jag tackar för alla svar!
Att jag kan få reda på det helt på egen hand utan att fråga någon om råd bara genom att prova mig fram... ...var en överraskning! Är det verkligen så??

Visst kan man göra så men det finns för mig två stora bekymmer:
1. Att uppfinna hjulet hade verkligen varit kanon.. ..om det inte var för att nån annan redan gjort det..
2. Min AC Hydraulic DK13HLQ kan jag inte få med mig på nått annat sätt i Porschen än på takräcke.
(den är ~1m lång)

Jamen, det handlar om att att justera in en krängare, inte bygga en månraket i depån. Det går säkerligen snabbare för dig,än att mäta upp upp en massa grejor på din din bil för att ngn annan ska kunna räkna fram ngt till dig, en beräkning som kanske inte kommer att stämma speciellt bra eftersom ett litet mätfel eller räknefel kan ställa till det rätt rejält.

I bästa fall, kanske det går att justera utan att hissa upp bilen, annars är förslaget med klotsar bra. En lite mindre domkraft och ett par små pallbokar kan du säkert skaffa dig.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

mcburn4ever:
Målet i 993-tråden var att få bilaset mindre understyrd och om de nya krängarna var rätt väg.

Rent renerält har Supramannen rätt
Citat:
Hårdare fram mer understyrt, hårdade bak mer överstyrt

Men man kommer till en gräns när man där en tex en mjukare framkrängre inte ger mindre understyring utan bilen bara käns mer understyrd. Sjukt va?
Man har nu tappat känsla.
OBS detta är bara ett exempel Helge

Sen om man har 3st hål på varje sida så kan man bara flytta en sida så har man en ändring.
Mao vi har 6st lägen på fram och bakkrängre.

2560 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande