Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Yttre drivknut - Audi vs Volvo?
2077 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare

Lurar lite på jag inte skulle kunna använda Volvos alu uprights, de där som "alla" använder på racing/rallycross bilar, tex Sellholm. Frågan är ju då - vad använder jag för drivknut? Kan det vara så att det tom är samma splines på axeln (alltså att jag kan klappa på en Volvo knut på Audi axeln) eler attd et är samma splines på knuten, dvs att min feta Audi knut passar i navet. Råkar det vara så att nån sitter på sån alu uprights med nav och hela paketet som kan räkna hur många splines och mäta diameter osv? Hade varit useful då mina stål grejjer ser ut som stridsvagnsdelar i jämförelse.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Yttre drivknut - Audi vs Volvo?

-- skrev:
Lurar lite på jag inte skulle kunna använda Volvos alu uprights, de där som "alla" använder på racing/rallycross bilar, tex Sellholm. Frågan är ju då - vad använder jag för drivknut? Kan det vara så att det tom är samma splines på axeln (alltså att jag kan klappa på en Volvo knut på Audi axeln) eler attd et är samma splines på knuten, dvs att min feta Audi knut passar i navet. Råkar det vara så att nån sitter på sån alu uprights med nav och hela paketet som kan räkna hur många splines och mäta diameter osv? Hade varit useful då mina stål grejjer ser ut som stridsvagnsdelar i jämförelse.

Börja med att kolla vad du nu har för lager samt dimension på det, och om det finns ett lager som passar på din drivknut och i volvospindeln?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Rolle Scirocco skrev:

Börja med att kolla vad du nu har för lager samt dimension på det, och om det finns ett lager som passar på din drivknut och i volvospindeln?

Det låter väldigt nyktert, att blanda splines och knutdelar är en ofattbart stor djungel.

BMW 330i -05
Citera
PVPOWER
Tällberg
Här sen Apr 2006

-- skrev:

Hej!
Från vilken modell kommer de uprightsen?
Har du någon länk med bilder?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

volvo s80 brukar det talas om

PVPOWER
Tällberg
Här sen Apr 2006

Re:

Karlsson skrev:
volvo s80 brukar det talas om

Hej!
Använder man främre spindeln och sätter bak då?
Låser den med ett styrstag då?

Ljungby
Här sen Jul 2003

Volvon har lager integrerat med navet orginal. Den har 36 splines om jag ser rätt men det gäller ju att diameter stämmer också osv. Inre delen i Volvoknuten har 33 splines.

Är det inte samma spindel på S80, S60 och V70?

Skruva banåkabil
2077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande