| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gas till MIGen, större alternativ till agas små falskor?
|
3090 besök totalt |
|
Finns det några större alternativ till agas små flaskor. Kravet är att det man ska slippa skriva kontrakt på 5 eller 10 år, bara fyllapå när det är slut. edit: otydlighet. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Alternativ?
om du inte vill vara kontraktskund på stora flaskor så "friköper" man en liten flaska. När den är slut byter du bara in den och det kostar drygt 400:-. Jag köpte min flaska för tusenlappen tror jag, sen dess är den bytt mången gång. De finns ju på blocket och lite varstans. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Skaffa dagkontrakt hos AGA.
Du betalar för gasen i flaskan samt ett par kronor per dag du har den. Dyrare, men du kan hämta ut vilka sorter/stl och hur många som helst på det. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
skaffa en flaska till lr 2?
|
||||
|
Re:
vad kostar det att fylla dessa, och vart i norra sthlm gör man det? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Re:
Svetsar man lite blir detta snabbt dyrt då det kostar i stort sett lika mycket att fylla en liten flaska som en stor flaska. Du kan hyra flaska på kortare tider än 5 år... _________________ Roland Johansson |
||||
|
B5 och B11 är beteckningarna på dem flaskorna som finns hos air liquide.
B11 är 11 liters och med inbyggd regulator. Kostar bara lite mer att byta än 5:An så den är inte så dum. Kostar dock 3800kr eller något sånt. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
gillar air liquids flaskor skarpt.
Inbyggd regulator och snabbkopplingar och en "spak" istället för ratt som går snabbare att pilla med. Mycket bra grejer! |
||||
|
Re:
B11an är den jag har, super flaska som sagt men allt inbyggt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
vart fyller man dessa? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Re:
Inte om man har bra kontakt med firman och skapar ett kontrakt med firman i fråga . Då de köper in större kvantiteter så blir det ett bra pris. Har nu en 50 liter pava i verkstaden. Räcker en stund både med mig och tig svetsen..... typ ett år eller så. _________________ //Anders Jegeros Får betalt för att resa runt. |
||||
|
jag har en bauta flaska med tveksamt och okänt förflutet... Om jag vill fylla på den hur gör jag då? beslagtar dom den om det inte går att fylla på den? får man äga stora flaskor själv?
|
||||
|
Du får väl ÄGA en sådan flaska.
Men eftersom den har ett unikt ID nummer kan du inte byta in den. Det ID numret står förmodligen reggat på något företag, (eftersom det bara är verksamhetsberättigade företag som använder stora mängder gas, Miljö-tjafset igen ni vet) och AGA tar då troligen den flaskan i beslag och kontaktar företaget, de enda två gångbara förklaringarna är att: 1. Någon har stulit flaskan och nu har du den... INTE BRA, du får skit. 2. Företaget har låtit dig använda deras gasflaskor vilket dom är ålagda att INTE göra enligt miljölagar bla bla... INTE BRA, företaget får skit. Alternativet är att du helt enkelt inte får byta in den. Skulle tro att om du propsar på att få byta in den, då infaller ovanstående scenario. Återigen försöker myndigheter hålla miljön i gott skick genom att låta allt man TYCKER är farligt för miljön kosta MULTUM. Det hjälper ju inte... folk betalar antingen vad det kostar eller så löser man det på annat vis. Kontentan är ju att miljön tar stryk iallafall, trots avgifter, miljöskatter, extra moms och pålägg. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
då e d bästa antagligen bara att fråga om det går att byta den, annars får som väl ta den bara... jag har ingen nytta av en tom tub ändå.
eller bara ge dom den, o köpa en egen. |
||||
|
Har du känningar på ett företag, typ Mekanisk verkstad, kanske du kan tanka över gas till din flaska.
Ang AirLiquid nya ventil, SmartTop. Den är bra, lätt att se om den är öppen eller ej. Men mindre bra när vi skulle flytta en B50 flaska till "automatbrännaren".. Inget kul med en ventil som inte stänger, när man har 180 bar gas (oxygen) i flaskan.
_________________ Håkan Persson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3090 besök totalt |