| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...
|
4551 besök totalt |
|
Re:
Prova att läsa inläggen uppifrån så har du fått ett antal svar med mer eller mindre rätt gissningar/facit. om man påstår att solen lyser rosa så kommer nog många tycka att den mestadels lyser gult... _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re: NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...
Ehh Jag vet ingen bmw som trivs på nordslingan förutom csl, porsche är ju alltid snabbare än bmw där så jag förstår inte alls ditt tänk Du får köpa en bil som är en race bil och du vill åt bilar utan kompromiser, eller så får du bygga om bilen till eget tycke, finns ingen biltilverkare som optimerar sin bil för endast en kund grupp, biltillverkar vill sälja massa bil som ska passa massa folk _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
om man bortser från Porsche vs. BMW vs. banbilsdiskussionen, kan någon förklara vad mojängen på första bilden egentligen är?
Är det en strypning? Någon sorts dämpare? Vad gör det för att sabba koppingskänslan? Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Spara drivlina och reparationer. Göra det mjukare att parkera bilen utanför affären. Så fatta jag det iallafall när jag läste i länken Handlarn bifoga |
||||||||
|
Re:
Man tycker det borde innebära mjukstarter men min 320Si är helt omöjlig att mjukköra. Det vill säga, köra utan ryck. Det verkar som om kopplingen har ett läge på nedkoppling och ett annat på uppkoppling. Jag har inte upplevt det på andra bilar än BMW. Men det har inte med strypkopplingen att göra. Så har jag upplevt på alla BMW jag kört utom 120D -07, den lådan och kopplingen är nästintill perfekt. _________________ bmw bmwsson |
||||||||
|
Re:
Körningen blir ganska ryckig då strypventilen låter kopplingen slira lite. Har man då fel läge på gasen så blir det jobbigt. Man kan i princip kliva av kopplingen utan att få hjulspinn vilket känns lite märkligt. Körningen blir märkbart smidigare om man plockar bort ventilen. |
||||||||
|
Re:
Japp, på de åldre bilarna ett litet mellanstycke i metall med ett betydligt mindre hål än innerdiam på slangen/röret. Man kan trampa normalfort men tillbakaflödet bromsas hårt. Man plockar bort den på ett par minuter och luftar som vanligt efteråt. Körkänslan blir otroligt mkt bättre. |
||||||||
|
Re:
Tror nog BMw har valt att ha den där på grund av ett syfte, dom annser nog den behövs för den mål grupp dom har tänkt sig för denna bil.... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
|
Har kollat i ETK'n. M3:an (-89) och 316 compacten (-00) hade den inte men däremot 318 touringen (-03). Även 120D -07 har den men på den känns kopplingen bra, lustigt. Men även den ska jag ta bort.
Att de finns en vits med strypningen på motorstarkare bilar kan man kanske förstå men på en 320Si med 173hkr? Sen att känslan försämras rimmar inte riktigt med BMW. _________________ bmw bmwsson |
||||||||
|
Den finns där som sagt säkert av en anledning. Bmw har säkert kommit på att den behövs för att alla (även klåpare) ska kunna köra Bimmer.
Många köper ju inte Bmw för körkänslan utan bara för att det är just en Bmw. Tur man kör Skoda som bruks o slipper bekymra sig om sånt!
PS Gamla E36 Alpina B3 är den roligaste "Bmw" jag kört! Snygg var den med! |
||||||||
|
Min brors 325 E46 är ganska svår att köra ryckfritt, jämfört med min Z3M som man kan slököra på ett helt annat sätt. "Kärringstopp" på 325:an är inte ovanligt.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Grejen på den ursprungliga bilden är väl vad som normalt kallas Peak Torque Limiter. Det är normalt en strypning som är aktiv endast när man släpper kopplingen (och inte när man trampar ner den). Syftet med den är att man inte skall kunna släppa upp kopplingen hur fort som helst. Normalt trimmas den för att låda, slutväxel, drivaxlar mm skall överleva om kunden varvar till varvstopp och drar kopplingsfoten åt vänster. Samtidigt så brukar man försöka se till att man inte noterar att den finns under alla andra körfall.
Att man tycker bilar är svårmanövrerade under andra körfall brukar normalt inte PTL:en vara skyldig till (om man inte stryper väldigt mycket) utan brukar mer bero på kopplingens pedalkurva, dubbelmassesvänghjulets avstämning och motorstyr i allmänhet. _________________ Mikael Mohlin |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...
|
4551 besök totalt |