Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Två skolor i corner weight
1458 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Det finns två skolor när det gällrer corner weight.

Jag har alltid vägt bilen tom.........men det blir allt vanligare att väga med föraren i.
Är det någon som kollat vad det blir för skillnad.....och vad tycker tex Göran om detta.
Jag tycker att, om man ska väga med föraren i.......så borde man ju ha hårdare fjädrar på förarsidan...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag tycker man ska väga bilen som den är när man ska köra. Dvs med förare, bensin och allt i.

Många bilar har ju batteri och annan bråte på högersidan så det jämnar väl ut förarvikten ganska bra. (om man nu inte väger 150pannor)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En stooooor säck sand i förarsätet absolut! Eller en polare...

Däremot undrar jag om man ska ha full eller halv tank? En smaksak / filosofisk fråga...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag tycker att bilen ska vägas som den står på startlinjen
och min målsättning är att alltd gå ut på banan med full tank..

Bakgrund för tank resonemanget:
Med halv så känns det lite instabilt när 30kg rörlig massa far runt där bak.. dessutom så har jag lyckats med att få soppatorsk vid ordentligt svängande med halv tank

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Spelar det någon roll eg.?

Det intressanta är väl mer hur förhållandena förändras mellan full och tom tank eller lättning av någong del på bilen (eller föraren )...

Då blir man tvungen att väga två gånger eller att räkna på det.

Ska iaf själv väga med tom tank och sen lägga in vikten för bränslet i någon lämplig kalkyl och se vart tyngdpunkten tar vägen. För att sträcka det lite längre kan man sen använda kalkylen för att se förändringar vid förflyttning av saker i bilen t. ex. batteri, förarposition m.m.

PS. Var ligger tyngdpunkten i en männsika i en bilstol? I buken eller huvudet? Kanske varierar . DS.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
PS. Var ligger tyngdpunkten i en männsika i en bilstol? I buken eller huvudet? Kanske varierar
Vara katogorin blyarsel och ärthjärna måste vara bäst ur viktsynpunkt

Hur lättare bilen blir dessto mer betydelse får dököttets vikt betydelse för balansen i bilen.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Två skolor i corner weight

ButterflyRacing skrev:

Den ena säger att båda diagonalerna skall "väga" lika mycket.
Den andra säger att de två icke-drivande hjulen skall "väga" lika mycket.

ButterflyRacing skrev:

Jag har alltid vägt bilen tom...

Jag har aldrig vägt bilen tom.

ButterflyRacing skrev:

Jag tycker att, om man ska väga med föraren i.......så borde man ju ha hårdare fjädrar på förarsidan...

Självklart skall man ha hårdare fjädring på den tunga sidan, råder det något tvivel om detta?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
Vara katogorin blyarsel och ärthjärna måste vara bäst ur viktsynpunkt

Blyfot o helt tom i bollen måste väl ändå vara ett snäpp bättre, vikten kommer ju ändå längre ner då

Sorry för OT

Göteborg
Här sen Nov 2002

Betong-r*v också då eller?

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

ice skrev:
Den ena säger att båda diagonalerna skall "väga" lika mycket.
Den andra säger att de två icke-drivande hjulen skall "väga" lika mycket.

Det räcker att väga ena axeln........åtmintsoe om man väger med en sån hävstångsgrunka som jag har.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ButterflyRacing skrev:

Jag har alltid vägt bilen tom.........men det blir allt vanligare att väga med föraren i.
Är det någon som kollat vad det blir för skillnad.....och vad tycker tex Göran om detta.

Klart man ska väga bilen med förare i, det är ju så den går på banan, annars kan man ju lika gärna slänga in domkraften, extradäcken ett par dunkar soppa etc. etc. innan man väger. Tanken däremot är ju intressant att diskutera även i ett väghållnigsperspektiv. För cornerweight så är ju också frågan hur tankgeometri+placering ser ut. Ett medelvärde på tanken vid start+ tanken vid målgång borde ge bäst resultat.

När det sedan gäller Cornerweightfilosofi så beror det ju helt på vad man vill åstadkomma. För de flesta som har samma inställning för alla banor är Prio 1 att ha jämn vikt på framhjulen då den största begränsningen är upplåsning av ett hjul före ett annat. Detta är dels ett bra sätt att undvika bromsplattor men även lite stabilare inbromsning.

PÅ en bana som går mest åt ena hållet kan det ju löna sig att preloda ena fram så att man kan bromsa med full kraft lite längre in i kurvan och även pilla lite på greppet. Kolla in ovalbaneracers som är helt skeva (Positiv camber på innerhjulet), Bet your as på att de har udda cornerweight.

På standardbilar är det inte så kristiskt med cornerweighten. Man brukar få lite gungor och karuseller=) Men formelbilar är hlet j_a neurotiska. De är så styva så ibland när man parkerar de på ojämn asfalt så står ena hjulet i luften.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
1458 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande