| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Eliminera torquesteer?
|
2126 besök totalt |
|
Eliminera torquesteer?
Har fantastisk torquesteer på min kärra vid kraftig acceleration. Satt nu o funderade på om man kan minska eller bli av med den genom att ändra framvagnsinställningarna? Mer caster eller toe in kanske? Bästa kanske hade varit en diff, men den kostar pengar. Bilen är en Crx gen1 |
||||||||
|
Re: Eliminera torquesteer?
Nr 1 är väl att se till att bussningar etc är i vettigt skick, är bilen från -87 och de inte är bytta är de inte i vettigt skick
Därefter kolla och justera till fabriksspec på inställningar skulle jag börja med. Sedan bara en liten tanke, fundera på diff i alla fall. Inte för att lösa detta problem utan för att få en trevlig bil. Väl investerade pengar. Alltid kul att åka grusväg och spetta fullt och det i stort sett bara bär iväg istället för att spinna
_________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re: Eliminera torquesteer?
Nya bussningar är på väg. Mmm, får väl göra en justering. Jo, att bilen skulle dra så som du säger hade varit en dröm. Nu kastar den sig hit o dit rätt ordentligt när man trycker gasen i botten. Men undan går det, dock inte utan att man har hjärtat i halsgropen.
|
||||||||
|
Diff och lika långa drivaxlar är väl gruntipset. Men att justera drivaxellängderna är ju inte det enklaste
"Hjärtat i halsgropen" låter ju som den önskvärda känslan för en del när man kommer ut på rakan med herrejössesmotor. Nu har du samma känsla men betydligt billigare
Se till så motorpaketet sitter still i karossen och att styrningen gör det den ska (dvs bussningar etc) så blir det nog mycket bättre. |
||||||||
|
Re:
Ja, drivaxlarna är väl inte så mycket att göra åt. De är väl inte direkt lika långa men Honda ska ju tydligen bygga bra sportbilar så jag litar på att det "ska vara så"
Vi får se vad de nya bussningarna kan göra åt det. En sänkning och uppstyvning av fjädring antar jag kan göra en del. Till crx finns det billiga Tokico i Usa eller så kan man gå lös på snordyra lite här o där... Synd att man inte känner hur setupen på de gamla rejs-crxerna var.
och jo... draget i bilen är underbart. Den snörvlar riktigt gott vid uppväxlingar med...
|
||||||||
|
Re:
Annars kompensera diametern på drivaxlarna så att torsionsfjäderkonstanten på dem blir lika stor.
_________________ Pontus Fyhr |
||||||||
|
Re:
Helt säkert inte rätt ET... Som det är nu behöver bilen nästan breddas...
|
||||||||
|
Re:
Vanligen brukar man lösa detta genom att använda en mellanaxel och två lika långa drivaxlar. |
||||||||
|
Re:
Ligger nog på en nivå lite över den jag är beredd att klättra till...
|
||||||||
|
En del bilar har styrdämpare som jag tror är till för just sånt. Min kadett E GSI hade en liten fjuttig styrdämpare moterad parallellt med kuggstången vid brandväggen.
Kanske tom att det som så att du har en sån, men att den är utsliten _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Re:
DET låter ju lite intressant. Har jag aldrig hört talas om att bilar har. Hur såg den ut? Vid närmare eftertanke... blir inte bilen tyngre att svänga om du vill lägga om snabbt? |
||||||||
|
Re:
Han menade nog att biltillverkaren löser det så från början. Iaf har Alla saabar (från 85 ->) med tvärställd motor en mellanaxel. Inga konstigheter egentligen, den sidan på slutväxeln som har längst till sin yttre drivknut får en axel mellan diffen och den inre drivknuten. Axeln ligger parallellt med motorn och har ett eget litet lagerhus skruvat mot blocket/tråget. Drivaxlarna är sedan lika långa och i samma dimension. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||||||
|
Färska bussningar, hårdare fjädring, korrekt inställd framvagn och diffbroms brukar kunda mildra beteendet ordentligt. Om främre fjädringen börjar tryckas ihop mycket under accellerationen brukar det förvärra problemet.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
villken av motorerna har du? 125hk versionen har lika långa drivaxlar! Min lillebror har en civc 91 med den lilla motorn på 107hk å den har olika långa drivaxlar men den beter sig inte allas som du sa! Tror att det är något fel på din som hjulinställning fel et eller bussnigarna! Din hjulupphägning ser ju lite anorlunda ut en en civic från 91 men tror verkligen inte att den ska bete sig så! kommmer nog att bli ordning på den utan en "dyr" diff.
_________________ Jeremia Gadd Honda civic VT |
||||||||
|
Re:
Jag har en 125hk.
Jag ska väl byta bussningarna när de väl kommmer från Toklandet i väst. Kanske rättar till sig då. Tyckte bara att det var rätt galet som det var nu. Men jag är kanske bortskämd med nyare kärror...
|
||||||||
|
Re:
På en hoj ja. Frågan är ju hur de löst det på en bil... Servo utan servopump?
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Eliminera torquesteer?
|
2126 besök totalt |