Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2425 besök totalt |
R däcks "maxgräns"?
Jo jag har maxat ut mina Bridgestone 540 däck till 1.4G i sidoacc (rdäck) Jag har läst att en modern STCC bil tar ca 1.7G (slicks?) Hur långt i sidoacc. kan man pressa (praktiskt) ett "genomsnitts" r däck? dvs bortsett från oändlighets downforce och alla andra resonemang som vrider praktiken ur led. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Lär väl skilja på om man talar om g-kraft som är konstant under en längre tid (typ 1 sek eller längre) eller om man räknar med toppar där man varit och vänt innan det släppt.
|
||||
Re:
Ett sånt ställe är Lilla Karusellen på Ringen. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Har förvisso bara testat min PerformanceBox 1 gång (på konbana) och där visade den med r-däck tillfälligt upp till 1,66G och under "längre" tid upp till 1,45G. Vet dock inte hur tillförlitligt dessa data är.
|
||||
Re:
Stämmer säkert på din lätta bil _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Ska man ha konstant G challange så får man köra "skidpad", nåt som brukar vara mera intressant på annat håll (Läs USA). ![]() |
||||
Re: R däcks "maxgräns"?
För jämförelsens skull. Har du några siffror för gatdäck på din bil? _________________ bmw bmwsson |
||||
Re: R däcks "maxgräns"?
nej, bara med r-däck.. Men det vore kul å kunna närma sig 1.6-1.7G med dessa (om det nu är överhuvudtaget möjligt).. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
R-däck vs gatdäck
Jag körde i en rondell, sommartemperatur, bara "vägvärmda" däck (inte banvärmda) med både Dunlop Direzza 225/45/17 runt om och jämförde med mina Pirelli någonting 225/45/17 fram 245/35/17 bak. Nu har rondellen lätt fall utåt så man kommer inte upp i speciellt höga G krafter. 0,82 G med sommardäck och 0,97 g med R-däcken. När jag bromsade så fick jag 0,18 G bättre retardation. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
nu har ju jag absolut ingen ingenjörsutbildning eller så har bara funderat lite i min ensamhet
![]() För man vill väl egentligen ha bilens vikt rak över däcken? Är det här Cambern kommer in alltså eller? så säg att vi har en Seven med 4 grader negativ. Om då ytterdäcken i kurvan planar så det blir bäst kontaktyta, då åker väl bilen i princip bara på ytterdäcken? För innerdäcken kommer ju ha camber "åt fel håll"? Jag är trött, men har mina knasiga funderingar som nån kanske kan reda ut ![]() _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2425 besök totalt |