Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
R däcks "maxgräns"?
2425 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
R däcks "maxgräns"?

Jo jag har maxat ut mina Bridgestone 540 däck till 1.4G i sidoacc (rdäck)
Jag har läst att en modern STCC bil tar ca 1.7G (slicks?)

Hur långt i sidoacc. kan man pressa (praktiskt) ett "genomsnitts" r däck? dvs bortsett från oändlighets downforce och alla andra resonemang som vrider praktiken ur led.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Är uppe i 1,5 med mina mpcs

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Lär väl skilja på om man talar om g-kraft som är konstant under en längre tid (typ 1 sek eller längre) eller om man räknar med toppar där man varit och vänt innan det släppt.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re:

Kimmen skrev:
Lär väl skilja på om man talar om g-kraft som är konstant under en längre tid (typ 1 sek eller längre) eller om man räknar med toppar där man varit och vänt innan det släppt.


Ett sånt ställe är Lilla Karusellen på Ringen.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Har förvisso bara testat min PerformanceBox 1 gång (på konbana) och där visade den med r-däck tillfälligt upp till 1,66G och under "längre" tid upp till 1,45G. Vet dock inte hur tillförlitligt dessa data är.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
Har förvisso bara testat min PerformanceBox 1 gång (på konbana) och där visade den med r-däck tillfälligt upp till 1,66G och under "längre" tid upp till 1,45G. Vet dock inte hur tillförlitligt dessa data är.

Stämmer säkert på din lätta bil

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20254



Re:

Qvarnis skrev:
Kimmen skrev:
Lär väl skilja på om man talar om g-kraft som är konstant under en längre tid (typ 1 sek eller längre) eller om man räknar med toppar där man varit och vänt innan det släppt.
Ett sånt ställe är Lilla Karusellen på Ringen.
Bankade kurvor hjälper till lite.

Ska man ha konstant G challange så får man köra "skidpad", nåt som brukar vara mera intressant på annat håll (Läs USA).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Re: R däcks "maxgräns"?

Turbo² skrev:
Jo jag har maxat ut mina Bridgestone 540 däck till 1.4G i sidoacc (rdäck)
Jag har läst att en modern STCC bil tar ca 1.7G (slicks?)

Hur långt i sidoacc. kan man pressa (praktiskt) ett "genomsnitts" r däck? dvs bortsett från oändlighets downforce och alla andra resonemang som vrider praktiken ur led.


För jämförelsens skull. Har du några siffror för gatdäck på din bil?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Re: R däcks "maxgräns"?

Handlarn skrev:
Turbo² skrev:
Jo jag har maxat ut mina Bridgestone 540 däck till 1.4G i sidoacc (rdäck)
Jag har läst att en modern STCC bil tar ca 1.7G (slicks?)

Hur långt i sidoacc. kan man pressa (praktiskt) ett "genomsnitts" r däck? dvs bortsett från oändlighets downforce och alla andra resonemang som vrider praktiken ur led.


För jämförelsens skull. Har du några siffror för gatdäck på din bil?


nej, bara med r-däck.. Men det vore kul å kunna närma sig 1.6-1.7G med dessa (om det nu är överhuvudtaget möjligt)..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Med lätt bil, låg, och breda däck så är inte 2g ingen omölighet häller.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



R-däck vs gatdäck

Jag körde i en rondell, sommartemperatur, bara "vägvärmda" däck (inte banvärmda) med både Dunlop Direzza 225/45/17 runt om och jämförde med mina Pirelli någonting 225/45/17 fram 245/35/17 bak. Nu har rondellen lätt fall utåt så man kommer inte upp i speciellt höga G krafter. 0,82 G med sommardäck och 0,97 g med R-däcken. När jag bromsade så fick jag 0,18 G bättre retardation.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



nu har ju jag absolut ingen ingenjörsutbildning eller så har bara funderat lite i min ensamhet Men om man bara ska åka i en konstant cirkel, så borde väl inte en platt bred bil vara de mest optimala? Alltså alla dom kilona bilen väger kommer ju pressa däcket rakt ifrån sidan vilket borde inverka på greppet negativt?

För man vill väl egentligen ha bilens vikt rak över däcken? Är det här Cambern kommer in alltså eller? så säg att vi har en Seven med 4 grader negativ. Om då ytterdäcken i kurvan planar så det blir bäst kontaktyta, då åker väl bilen i princip bara på ytterdäcken? För innerdäcken kommer ju ha camber "åt fel håll"?

Jag är trött, men har mina knasiga funderingar som nån kanske kan reda ut

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Allmänt banåkaforum
R däcks "maxgräns"?
2425 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande