| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
R däcks "maxgräns"?
|
2438 besök totalt |
|
R däcks "maxgräns"?
Jo jag har maxat ut mina Bridgestone 540 däck till 1.4G i sidoacc (rdäck) Jag har läst att en modern STCC bil tar ca 1.7G (slicks?) Hur långt i sidoacc. kan man pressa (praktiskt) ett "genomsnitts" r däck? dvs bortsett från oändlighets downforce och alla andra resonemang som vrider praktiken ur led. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
|
Lär väl skilja på om man talar om g-kraft som är konstant under en längre tid (typ 1 sek eller längre) eller om man räknar med toppar där man varit och vänt innan det släppt.
|
||||
|
Re:
Ett sånt ställe är Lilla Karusellen på Ringen. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
|
Har förvisso bara testat min PerformanceBox 1 gång (på konbana) och där visade den med r-däck tillfälligt upp till 1,66G och under "längre" tid upp till 1,45G. Vet dock inte hur tillförlitligt dessa data är.
|
||||
|
Re:
Stämmer säkert på din lätta bil _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Ska man ha konstant G challange så får man köra "skidpad", nåt som brukar vara mera intressant på annat håll (Läs USA).
|
||||
|
Re: R däcks "maxgräns"?
För jämförelsens skull. Har du några siffror för gatdäck på din bil? _________________ bmw bmwsson |
||||
|
Re: R däcks "maxgräns"?
nej, bara med r-däck.. Men det vore kul å kunna närma sig 1.6-1.7G med dessa (om det nu är överhuvudtaget möjligt).. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
|
R-däck vs gatdäck
Jag körde i en rondell, sommartemperatur, bara "vägvärmda" däck (inte banvärmda) med både Dunlop Direzza 225/45/17 runt om och jämförde med mina Pirelli någonting 225/45/17 fram 245/35/17 bak. Nu har rondellen lätt fall utåt så man kommer inte upp i speciellt höga G krafter. 0,82 G med sommardäck och 0,97 g med R-däcken. När jag bromsade så fick jag 0,18 G bättre retardation. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
nu har ju jag absolut ingen ingenjörsutbildning eller så har bara funderat lite i min ensamhet
Men om man bara ska åka i en konstant cirkel, så borde väl inte en platt bred bil vara de mest optimala? Alltså alla dom kilona bilen väger kommer ju pressa däcket rakt ifrån sidan vilket borde inverka på greppet negativt?
För man vill väl egentligen ha bilens vikt rak över däcken? Är det här Cambern kommer in alltså eller? så säg att vi har en Seven med 4 grader negativ. Om då ytterdäcken i kurvan planar så det blir bäst kontaktyta, då åker väl bilen i princip bara på ytterdäcken? För innerdäcken kommer ju ha camber "åt fel håll"? Jag är trött, men har mina knasiga funderingar som nån kanske kan reda ut
_________________ Nicklas Jäderlund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
R däcks "maxgräns"?
|
2438 besök totalt |