Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vek framvagn = förändrad camber?
1, 2, 3   >>
7889 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Vek framvagn = förändrad camber?

Hej!

Under lite navelskådande nyss så kikade jag närmare på denna bild:
http://w1.131.telia.com/~u13121285/saab/mantorp/jpg/mantorp31.jpg

Bakhjulet ser ut att ha en vettig castervinkel, något innåt i överkant -> bättre grepp då karrosen kränger över på ytterhjulen.

Kika på sen på framhjulet. Där verkar castern vara helt åt skogen? Överdelen på hjulet lutar utåt -> ytterhjulets däck hänger på ytterkanten i kurvorna?

Kan detta vara resultat av:
A. Taskig konstruktion
B. Felaktiga hjulvinklar pga felaktig kombination av fjädrar
C. Nåt annat?
D. Magnus borde gå hem o läsa Görans bok närmare?

Hmm... Understyrning, kan detta vara orsaken?

EDIT: Redigerade rubriken på tråden, ändrade inte detta inlägg caster -> camber som Magnus T skriver nedan.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Inte caster... camber!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Tror att du får svar på både A, B och C om du tittar lite på däckslitaget och dessutom mäter lite däcktemp.

I vilket fall som helst så skall du inte justera dina hjulupphängningar efter en bild.

Punkt D. skall du göra i vilket fall som helst...

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vet du vad camber är ställt till fram o bak? Dvs när bilen står still alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Inte caster... camber!

Äsch! Jag satt o velade fram o tillbaka flera gånger innan jag skrev (fel)!!!

Har cambersiffror från en 4-hjulsinställning i juli, de har förhoppningsvis inte ändrat sig så mycket.
(Jo, jag tror att de inställningarna är "självjusterande på min Saab" )

Jo, hem o läsa blir det. Inga genvägar till den perfekta bilen!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag håller på A och D.
Mc pestson är ingen hitt.
Hur stor är SAI och vad är casten ställd på????

Sen brukar std bilar vara understyrda, det är säkrare för Ture Svendom att åka i, men inte kul om man vill åka fort
se även
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4584

ps Tänk på kasta (i bilriktningen) så är det caster

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Det är väl så med 900/9-3 att castervinkeln är för liten vilket ger fel camber i svängar? Vad står det i Haynes? för vinklarna har jag för mig är listade där.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



fuling skrev:
Jag håller på A och D.
Mc pestson är ingen hitt.
Hur stor är SAI och vad är casten ställd på????


Iofs sant...men det är inget större bekymmer att få till tillräcklig camberkompensation på en Mc Svensson... thumbs up
Samtidigt kommer man upptäcka vilken fantastisk uppfinning servon är

_________________
Karl Brag
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



PCR skrev:
fuling skrev:
Jag håller på A och D.
Mc pestson är ingen hitt.
Hur stor är SAI och vad är casten ställd på????


Iofs sant...men det är inget större bekymmer att få till tillräcklig camberkompensation på en Mc Svensson... thumbs up
Samtidigt kommer man upptäcka vilken fantastisk uppfinning servon är

Hmm, behöver fixa camber, caster, camberkompensation och rollcenter genom att flytta undre spindelleden nedåt och framåt på vår racevolvo. Just nu är den enbart sänkt... Tycker att den är jättelättstyrd, trots trasig servo (servostyrningen har "bättre" utväxling, därför sitter den kvar), men misstänker att det nog blir lite tyngre om den där spindelleden flyttas - frågan är hur mycket bara...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AndersY skrev:
Hmm, behöver fixa camber, caster, camberkompensation och rollcenter genom att flytta undre spindelleden nedåt och framåt på vår racevolvo. Just nu är den enbart sänkt... Tycker att den är jättelättstyrd, trots trasig servo (servostyrningen har "bättre" utväxling, därför sitter den kvar), men misstänker att det nog blir lite tyngre om den där spindelleden flyttas - frågan är hur mycket bara...


om du flyttar lite lagom...dvs caster sisådär 4-5 grader kommer den att bli tyngre men fortfarande hanterbart.
om man krånglar till det mer behöver man servo eller gymkort
Iofs har vi ändrat betydligt mer än så på vår bil men den är allt annat än rolig utan servo

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
DanneT16 skrev:
Vad står det i Haynes? för vinklarna har jag för mig är listade där.

Hmm, finns ingen Haynes till 9-3:an, endast till nya 900:an men de har inte riktigt samma framvagn så jag gissar att värdena är ändrade?

Återkommer med mina uppmätta värden lite senare (typ ikväll. )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja dendär modellen slåss man ju med en del...

Knappt ngt caster alls original och cambern är väääldigt sparsam den oxå.

Vi har väl lyckats med cambern nu, men caster hade inte gjort ngt att få lite till. (Idiotiska fjäderbenslagringar är problemet egentligen.)

För mer feedback behöver den bilen även mer skrubb. mao hjul med mindre ET.

Som den är original så är den otroligt ickekomunikativ = dålig förvarning om vad som händer och därmed inget skojj alls.Sammtidigt ger de konservativa hjulvinklarna inte mkt annat än understyrning om man inte ser till att få bakvagnen att styra med i kurvorna. Tusan vet om vi inte åker/ska åka toe out på bakhjulen för att få med den runt.

Men det kan ju bli klart vingligt på gata.

Är det ngt så vet du var jag finns.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag var rätt skraj att min bil (FWD) skulle bli jäv..trögstyrd med 5,5grd caster och ca 2,7rattvarv från fult till fult och diffbroms.
Styrcervo finns inte ens som option på min flintaholk.
Men det funkar faktiskt bra. Inte häller finns det så mycket pulver i pannrumet, bara ca 145hk allså ca 220% mer än std opps
och jag är 178 lång och väger ca 70kg, allså spindel Tarzan klassen. Och jag är HELT befriad från gymkort.

När man har Mcpestsonben så är det inte övre infästningen man vill flytta bakåt????
Tumme pekfinger så behöver väll man flytta den över punkten ca 30-50mm bakåt för att gå från ca 2gd till 5grd caster.
Att flytta ner den nedre kulbulten är väll för att få nedre bärarmen att inte peka uppåt.
Detta brukar väll inträffa när man sänker bilar mycket med McPestson ben.
om den pekar uppåt får man posetiv camber kompensation vid fjädring(krängning).
Något fel????

Andreas Lidström/Magnus K:
Hur stor är caster och SAI?????

ps Prisa gud att jag slipper McPestson

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



SAI har jag inte mätt ska jag erkänna, har inte bilen i min närhet så det blir lite körigt.
(Detta förbenade mått som jag aldrig får rätsida på. Särskillt som det ska dribblas mellan McPetterson och riktiga framvagnar. > Men om vi håller oss till McP så vill jag ha SAI till vinkeln mellan infästningarna för fjäderbenet, i tornet och länkarmen, och en lodlinje. KPI är den fasta vinkeln man mäter mellan axeltappen och fjäderbenet. Detta är väl 10000 gången vi tar upp detta... Skulle väl kunnat slå i Görans bok om den inte legat 3 m bort. )

Har för mig att det är max 2grader caster original. Tror tom det är mindre.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Andreas Lidström:
A-armar(dubbla)
SAI är den FAST vinkel mellan hjulaxeln och skärningslinjen mellan övre och undre kulled sätt framifrån. Hmm minus 90grd förståss.

På McPestson så är det hjulaxeln och nedre kulled till övre lagringenscentrumet.
SKulle gissa på en 12-15grd(102-105grd) SAI på McPestson

Ps
Hmm, harkel Andreas kommer du inte ihog vinkelhaken
Edit:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4293&postdays=0&postord . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tackar. Som jag trodde då. Eller inte...
Så alltid då man snackar SAI så drar men egentligen ifrån 90 grader från det man mätt fram.

Då är jag med igen då... Hoppas jag.

Linjalleken minns jag hehe. Mkt bra. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Magnus K skrev:
Återkommer med mina uppmätta värden lite senare (typ ikväll. )

Tja kvällen är här...


Fram Toe, total:   +1,5mm
Fram Toe, vänster: +0,7mm
Fram Toe, höger:   +0,7mm

Fram Camber, vänster: -1° 10'
Fram Camber höger:    -1° 10'

Fram Caster, vänster: +1° 10'
Fram Caster, höger:   +1° 10'

KPI, vänster: +13° 40'
KPI, höger:   +13° 40'

Setback: -
Thrust line: 0° 00'

Kurvtagningsvinkel, vänster: +1° 40'
Kurvtagningsvinkel, höger:   +1° 40'

Bak Toe, total:   +0,6mm
Bak Toe, vänster: -0,3mm
Bak Toe, höger:   +0,8mm

Bak Camber, vänster: -1° 50'
Bak Camber, höger:  -1° 50'


och ja, det ser rejält skumt ut. Roligaste värdena är ju Bak Toe, tycker jag...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Vad är det för hjulupphängningar på SAAB:en?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



ice skrev:
Vad är det för hjulupphängningar på SAAB:en?


mc pärson fram och en stel axel bak.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



DanneT16 skrev:
ice skrev:
Vad är det för hjulupphängningar på SAAB:en?


mc pärson fram och en stel axel bak.

Houston, we have a problem!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



För att använda ett modifierat citat från en audifilm jag har

SAAB sets the challenge and rejsa sets the pace!

Det ska väl få den kombon att svänga bra?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Vek framvagn = förändrad camber?
1, 2, 3   >>
7889 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande