| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vilka skivor passar bak M3 e30
|
2146 besök totalt |
|
vilka skivor passar bak m3 e30
Jag har bytt skivor och bromsar fram på min m3:a, nu tänkte jag byta bak med till ca 310-315 mm skivor. Men så tänkte jag behålla handbroms funktionen. några tips på skivor som passar handbroms beläggen samt et:et?? |
||
|
Re:
Tänk dock inte dumheten att svetsa fast denna ring i en gjutjärnskiva, det blir inte bra sedan när du använder. _________________ Roland Johansson |
||
|
Tanken slog mig också Anton.
Men där KAN andra faktorer börja spöka. När du krymper in den gör du det med termiska differenser som verktyg. Efter att ha använt bromskivan under färd skapar du temperatursvängningar i skivan som påverkar vår lilla inkrympta ring. Då har vi framkallat oönskade spänningar mellan materialen och skivan slår sig aningen. Den återgår troligen till ursprungsläget när temperaturen sjunker igen. Limmet är ju aningen flexibelt vilket kan tolerera dessa små små förändringarna... Ett bromsbelägg är limmat mot plattan och det utsätts ju för otroliga temperaturskiftningar.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Temperaturen på baksidan av ett bromsbelägg är klart lägre än bromssidan... Och när beläggen blir riktigt tunna är det inte ovanligt att limmet släpper loss hela kvarvarande beläggbit. Men hittar du lim som behåller egenskaperna i rätt temperatur så är det en bra ide. _________________ Roland Johansson |
||
|
hmmm
Tack för alla ideer och svar. Inpress M3 e30 bak: 65mm handbromstrumma M3 e30: 160mm kanske kan ta hand broms delarna från en m3 e36 som har 180mm invändigt, då kanske man kan få på skivorna från en m3 e36.. inga andra ideer?? mvh Ivanko |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
vilka skivor passar bak M3 e30
|
2146 besök totalt |