| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hänsyn till svikt i karossen vid burbygge?
|
4267 besök totalt |
|
Jag ska svetsa bur i min bmw e36. Vill ha den på pallbockar när jag bygger för bra arbetshöjd. När jag ställer den på bockarna (som står vid domkraftsfästena) så sjunker framförallt framänden ner. Behöver jag ta hänsyn till detta när jag svetsar buren? Måste den stå obelastad eller på hjulen? edit: jag vill alltså inte ta ur motorn... Kanske inte har ngn som helst betydelse men man måste ju fråga för att lära...
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
|
Re:
Det är jag med på. Tänkte även på att buren ska till tornen... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
|
Re:
Vad menar du?
Klart att det går att besiktiga bilen trots att buren går ända ut till fjäderbenstornen. _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
|
Re:
Pratade med en Ingenjör hos Bilprovningen för två veckor sedan och han sa att något sådant kunde man inte ha med tanke på krocksäkerheten (vet ju inte om man pratade med RÄTT person).
Har att svagt minne av att det fans en gul e36:a som körde BMW Cuppen för några år sedan som inte hade bur fram till tornen då den inte skulle gå att besiktiga för gat bruk. Rätta mig gärna om jag har fel då jag själv snart ska börja bygga på min bil.
_________________ Håkan othberg |
||||||
|
Re:
om vanligt när man har med SBP att göra med andra ord...
Min bil är helt gatlegal med buren framdragen till fjäderbenstornen så det ska nog funka!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
|
Re:
Då läser du fel, en del bilar går i BMW Cup med bur som inte går fram till tornen så visst kan man köra så. Min första cup bil var så. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Går att söka/få dispens hos SBF så man slipper rören mot tornen, men då måste bilen vara gatreggad. Om du får dispens så skrivs den in i Vagnboken av besiktningsmannen från SBF. Jag gissar inte, jag vet...
Sen så är ju skrivningen i TR väldigt vag när det gäller just tornen. Var ska röret ansluta mot tornet? Får det vara skruvat (och inte svetsat)?, Ska det vara stora eller lilla förstärkningsplattan? Måste det vara en förstärkningsplatta? m.m. Tyvärr så är det precis som många skrivit redan, det är individuellt tycke och smak hos besikningsmännen hos både SBF och SBP som gäller så det är bäst att prata med dem som kommer att göra besiktningarna. Lycka till.
_________________ Johan Armskogh |
||||||
|
Re:
Min tanke var också att få kontakt med någon på den lokala besiktningstationen men det gick ju inte enligt ingenjören då de lokala stationerna har alldeles för mycket att göra.
Får väll göra ett personligt besök och kräva svar av dom. _________________ Håkan othberg |
||||||
|
Kanske det var nojigt av mig, men jag undvek att ha min bil stumt uppallad under isvetsningen av buren. På fyra pallbockar sker all eventuell deformation i karossen vilket mer eller mindre permanentas av burstrukturen. Jag hade bilen stående på minst en avfjädrad axel under arbetet. Nojan hade även blivit hyfsat stillad av att ha karossen upplagd i tre (väl valda givetvis) punkter om det inte vore för decitonklubben som krälade runt och svetsade eller med tjockt och hyfsat mjukt gummimaterial mot fyra pallbockar. Eller nivellerade pallbockar givetvis.
En magkänsla som jag inte räknat på och som mycket väl kan vara just bara noja. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Tack för era svar!
Jag har nog bestämt att rören ska fram till tornen om jag inte kör fast pga all j-vla kabel som finns i bilen. Håller på som bäst att banta bort en del av dessa. Kommer nog att använda mig av lastpallar under alla fyra hjulen. Det känns nog bäst, dessutom har ju fler än mig tänkt lika så då blir det så. Fast fler får gärna svara för det givetvis, man är ju intresserad och mitt uppe i skiten liksom... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
|
Vad gäller dragning av fjäderbensstagen går det att "tänka utanför lådan". Jag vet inte om det är bäst ur alla aspekter, men jag smiter iaf undan en del problem genom att göra så här:
...och komplettera med lite karossförstärkningar. McPhersonstagen går alltså inte in i motorrummet, utan mellan ytter- och innerskärm. Nu sitter pick-up för fjäderbenen närmare min ingreppspunkt för McP-stagen på min Pug 309 än på en E36, men det kanske är värt att fundera på? Beror iofs mycket på var "A-stolpen" i buren hamnar också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Tänk om man kunde få till en lathund på rejsa som man kan fylla på som sammanfattar fakta och rätt svar på alla de här myterna och gissningarna.
1. Får man decimera tankrymden på sin bil enligt bla bla? 2. Får man dra fram buren till fjädertornen och besiktiga med det enligt bla bla...? 3. Får man ha makrolonrutor överallt utom fram för ABSBP och enligt reglemente bla bla? 4. Osv osv Dom här frågorna och frågetecknen uppkommer i antal varje vecka. Samtidigt kommer det svar som lämnar olika utfall, ofta utifrån egna erfarenheter hos ABSBP osv. Men det är ju heller inte konstigt, Svensk Bilprovning verkar ju bara vara ett spel för gallerierna. Man kan komma dit ena dagen med en bil som har fel och brister som är rent regelvidriga utan att få anmärkningar för det, andra dagen skall man besiktiga en bil som är helt okej och där skrivs det spaltmeter av anmärkningar och "bra att veta". Mänskliga faktorn är troligen största boven i dramat, men herregud vilka spelrum den faktorn har fått där! I huvudsak handlar det trots allt om individers säkerhet i den dagliga trafiken. Signalorgan, bromsar och leder, bussningar och infästningar. Det är skitviktiga faktorer som MÅSTE vara okej, då kan man inte godtyckligen släppa den ena men fälla den andra. Vi som bygger bilar för banracing eller liknande aktiviteter gör ju inte bilen mindre säker, snarare tvärtom. Visst finns det krattor som tejpar fast avgasrör och blinkande lampor och kapar fjädrarna och kallar det för racemaskin, men det är ju inte dem jag tänker på i det här fallet. Hur som helst, en lathund med lite fakta bakom varje svar hade säkert gjort oss var och en till mans lite kaxigare och vågat stå på oss när dessa fällande domar skanderas på ABSBP. Har jag grenslat cykeln nu kanske?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re:
2. Ja. Om bilen inte är helfordonsgodkänd finns inga extra hinder för att regbesikta en bil med bur som även har McP-stag. Möjligen sammanblandat med de dispenser som kan medges för toyota- och hjälmkrossarstag för gatreggade bilar. Oklarheterna här gäller snarast bilmodeller och om de kan betecknas ha fjäderbenstorn eller inte. 3. Ja. Oavsett vad du sett skrivas så uppfyller polykarbonat kraven på "splitterfritt" eller hur det nu är definierat, som gäller för icke helfordonsgodkända bilar. Detta gäller alltså en icke helfordonsgodkänd bil, i bästa fall en modell lanserad före 1993 men byggd långt efteråt, i värsta fall en bil med modellår 1993, men byggd 1992, beroende på hur tillverkaren valt att typgodkänna sina bilar. På en helfordonsgodkänd bil får du egentligen inte ändra ett dyft. Ledsen att jag inte kan hänvisa till referenser, men eftersom jag bygger på en 92:a som inte är helfordonsgodkänd har jag inte brytt mig om att dokumentera, tyvärr. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Hmm...
Får börja med att be om ursäkt för den ytterst temporära trådstölden. Alltså, när jag specificerade de tre frågorna var det som ett rent exempel, jag söker alltså inte svar på någon av dom. Exemplet avsåg endast hur frågeställningen i denna lathunden kunde se ut. Jag får ändå tacka ödmjukast för svaren på dom, det är roligt med så kunniga medrejsianer på forumet. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4267 besök totalt |