Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Sport 2000 TonyKart/IAME Parilla Leopard -02/-04 | 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (32075 totalt) |
Nu har jag efter en tids funderande (som även triggade min svåger) varit och shoppat en kart för gubbaklassen Sport 2000 med slirkoppling och startmotor. Allt är tämligen nytt för mig så jag vet inte riktigt vad det är för en gris i säcken jag köpt.
Chassit från -02 ska vara seriöst tävlat med en säsong och därefter motionskört i ca 1,5 säsonger. Motorn ska varit fabriksny 2004 och motionskörd i 1,5 säsong, oklart med driftstid men antagligen är det läge för en översyn nu. Följde med lite extra hjul och däck samt lite smått och gott. Ett kombiinstrument sitter i ratten (mycron3?) med givare för varv/sektortid samt varvräknare. Däremot så saknas det givare för (vatten)temp, sitter ett uttag i toppen som jag antar kan vara till det samt en ingång i instrumentet. Detta bör man väl ha antar jag? I monteringsmanualen till motorn står det uppradat ett gäng olika oljor som ska passa att blanda i bränslet, bla Shell Advance. Var och shoppade en sådan olja på just shell nu för ngn timme sedan, denna hette dock så men med ngt tillägg, men det bör väl vara rätt, eller? I manualen står det att det viktiga är oljan ska innehålla "castor oil", vad det är vet jag inte men jag antar att det inte är smörja för framvagnsvinklar? (Edit: det är tydligen ricinolja, ett naturmedel. Då oljan jag köpte är helsystetiskt så lär den inte innehålla ricinolja...) Det står även lite översiktiktligt om serviceintervall och efter 15-20h så ska bla kolv, stake och vev kontrolleras och bytas ut om det är för slitet. Dock specar detta dokument inget om slitagegränser eller så, hur får man reda på det? Har fått med 2 förgasare, dels orginal och dels en som är ett snäpp större (24 mm istället för 23mm?), vilket enligt säljaren ska vara ok för sport 2000, frågan är dock om denna ska ställas in samma kriterier som orginalförgasaren? Är tändningen på ngt sätt ställbar? Hur vet man isf hur det ska vara? Arrangerar med några bilder inom kort också! _________________ Pär Hylander |
||||||
De Advance-oljor de måste mena är Advance Racing X eller Racing M. "X" är helsyntetisk och rekommenderad till kart av Shell. "M" är baserad på både ricin- (castor) och syntetisk olja och används av kartåkare. Båda borde alltså funka. Dessa Advance-oljor är inte ofta man hittar på hyllan på macken! En Sport 2000 går aldrig på samma extrema varvtal som en 100-kubikare och det går kanske att använda en enklare olja, men jag tror det lönar sig att köra på så bra som möjligt. Själv kör jag på Red Line Kart oil eller 2-cycle Racing oil (samma polyolester-baserade olja men med olika namn) i min Sport 2000 (Rotax). Lycka till med karten! / Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Jag är också nybliven kartägare (Sport 2000) med premiär nästa år. Också tämligen vilsen inom sporten än så länge men tror det mesta löser sig i depån till våren. Har bara provkört karten en gång ute i industriområdet och suktar efter vår och torra banor.
Lycka till, vi kanske ses på banorna! _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Jag köpte min Dino -02 för 12000:- och då följde det med vagn, en trave däck med fälg + en massa bra delar. Motorn var nyrenoverad.
Använder den endast till motionskörning. Ska det tävlas blir det mycket dyrare... (även driften) _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
Såbra, då ska det blandas bränsle och provköras inom kort
Var och tankade lite Vpower i jeepdunk, men man kanske bör/ska köra på dunkbensin (alkylat?) istället? För 20 kkr ska man kunna få lite nyare grejor ivf om man kikar på nuvarande prisläge på de annonser som finns. Blocket och kartinklubbarnas köp&säljavdelningar är där jag hittat annonser. PM:a vid intresse så kan jag visa vilka kartar jag kikade på som var heta alternativ till den jag köpte. Sen om det blir (mycket) dyrare om det ska tävlas måste väl liksom för allt annat även bero på tävlings- och ambitionsnivå? Några klubbtävlingar ska man väl kunna köra med sin motionskart? Jag tillsammans med min svåger (som jag triggat till detta oxo ) kommer mest att hålla till på Väla (Hbg) och Klippan tror jag. Så Henrik kanske jag inte träffar så ofta, men Anders kanske tar sig till Klippan ibland? Vilken bana är din "hemmabana" annars, Kristianstad? Peter, hur aktiv är du nu? Var brukade/brukar du köra? Ngn sorts manual eller dokumentation över chassiet och hur tillverkarens avsikt om hur man ska gå tillväga för att ställa in det hade varit trevligt också, men det har jag inte hittat. Jo, hittade en renoveringsmanual för motorn ngnstans på nätet, en tysk nätbutik tror jag. Den specar ett knippe specialverktyg även en del mått mm, undrar t.ex vad man ska ha för mätverktyg för att kunna mäte ovalitet i storänden av staken, men innerdiametrar på 15 mm eller vad det var. _________________ Pär Hylander |
||||||
Men du måste ju komma upp och testa Team13 banan!? Sveriges bästa gokart bana! Min tanke är att locka med ett glatt gäng och testa andra banor på helgerna för att få lite variation. Det finns ju betydligt fler gokartbanor i detta land än riktiga motorbanor. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Det finns tydligen många "Sveriges bästa gokartbana" Hörde Klippan utnämnas till det häromdagen. Möjligen har jag redan provat den (i fredrik svensson Rotax), en bana på Hisingen vill jag minnas att det var. _________________ Pär Hylander |
||||||
Ja, det stämmer bra. Jag har faktiskt inte kört den själv ännu men fördelen med dessa utnämningar är ju klart att det finns ingen klar definition. MEN Team13 banan är den enda svenska bana som är godkänd för internationella mästerskap. Det måste ju betyda något i alla fall! _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
En liten minneslista över ting att shoppa
Att göra
_________________ Pär Hylander |
||||||
Kartens tidigare ägare upplyste mig om att man tömmer motorn på vatten när man kört klart för dagen. Riktigt varför man skulle göra detta vet jag inte? Han sa iofs också att de tömmer hjulen på luft för att de ska "hålla formen bättre" men det visade sig att de tömmer sig själv också på några dagar. Vet inte om detta är "normalt" på kartar? Motorn är antagligen plomberad och bör ej öppnas på egen hand om du ska tävla med karten. Ska den plomberas på nytt måste hela motorn kollas över av auktoriserad mekaniker vilket kostar . Bakre stötfångare är det krav på from förra året om jag förstod det hela rätt. Minimerar risken för flygturer och att hamna med undersidan upp så att säga = bra att ha. Kanske finns det några fler här som kan lite mer om karting? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
wee ännu en sport 2000 o busa med på klippanbanan
Bakbumpernregeln är ny för året. Ang att tömma karten på soppa/vatten/luft vetefasiken om de e lönt för en som hobbykör. ja har själv aldrig gjort det.. har som mest tömt karten på vatten när de vart minusgrader o ja vatt ute o kört. Ang läckande fälgar så tror ja inte det är någon fara sålänge de håller luften under träningspasset iaf Vet inte hur det är i sport2000reglementet med plomberingar o sånt men de e ju fritt att ta loss topp/cylinder på kz2 (gamla icc) under tävling. detta görs oftast för o kolla hur fett karten gått.. så vi kör alltid på vanligt kranvatten.. kostar mindre _________________ Emil Jönsson |
||||||
Grattis till inköpet!
Jag ska också köpa mig en tänkte jag, men är nybörjare på det här, så ös på med goda råd! Jag har tex sett annonser med kartar för sport 2000 som har bromsar fram som på en ICC, får man ha det på en sport 2000? Är det något märke som är bättre/lättare att få tag på delar till eller billigare/dyrare? Jag har sett några personer som haft en "fällbar enmans" mekvagn, och det såg ut att vara väldigt besvärligt att få upp/ner karten ändå. Det slutade med att karten åkte i backen vid några tillfällen, och då blev det lyfthjälp av andra personer ändå. Förlåt, detta lutade nästan åt lite trådstöld. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Jag tror det är helt onödigt med något annat än vanlig pumpbensin. Väla är min "hemmabana", men det har tyvärr blivit allt för sällan senaste säsongen...och innan dess har det bara varit nöjeskörning. Men jä-ar vilket nöje det är när man väl är där och kör!! Tyvärr finns det ingen bana närmare Halmstad. Vi kanske skulle lobba för en bana här i trakterna? _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Det jag kommit fram till är att frambromsar är godkända i Sport 2000 (Vilket är en enhetsklass) sedan något år tillbaka. Går fortare men strular mer. Just enkelheten är ju fördelen med "gubbklassen". Vad gäller kartar så får man skilja på chassi och motor. Ofta är de från olika år av någon anledning? Ett chassi från något "känt märke" och en hållbar motor kommer man nog långt med. Rotax Max motorerna är varvar något mindre, ger lite mindre effekt men är otroligt hållbara. Detta är den uppfattningen som jag har fått utan att "kört en meter" och bekräfta/dementera gärna! Det verkar vara många som är sugna eller redan har planer på att köra kart. Klart vi ska lobba för en egen del på rejsa också. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Pust och stånk, har baxat ner karten från vagn av standardmodell själv i garaget, tog iofs lite hjälp av motorlyftsbocken och ett spännband, men det är helt klart för bökigt. Samma kluriga procedur blir det ju när karten ska upp på släpet. Så trots sina risker så kan jag inte släppa tanken på en fällbar/lyftbar enmansvagn. Ngn som kan visa en länk eller bild eller ngt på sådana? Så nu har jag varmkört den på vagnen och sen kört en meter inne i garaget.... Fick ta bort lite stoppning på stolen för det klämde revbenen jag inte kunde andas, istället såg jag stjärnor av smärtan när jag försökte... _________________ Pär Hylander |
||||||
Just det, ett revbensskydd kan du nog lägga till listan ovan. G krafterna sätter tydligen ganska mycket stress på revbenen. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Destiliserat vatten ge något bättre kyleffekt, inte vattnet i sig. Däremot så bildas de inga kalkavlagringar i varken kylare eller slangar.
De är oftast inte fälgarna som läcker luften. De går rakt ut genom däcken. De är olika märken oftast. Min uppfattning är att de är värre med mjuka gummiblandningar. Ingen som vill köpa komplett Alfano utrustning förresten? PMa bara så ge jag mer info. Sorry för trådstölden! _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Kul att du hittat dig något nytt att köra med. Synd att inte kunna följa din framfart i MGCC, men den kärran ska väl köra på annat håll vad jag hört ? Revbensskydd är helt klart ett måste. För någon säsong sedan körde jag RBC i hyrkarting här i stan. Efter en sådan kväll var man rejält jäkla öm om revbenen(Fast stolarna var ju inte underbara direkt). Så om du hade tänkt köra så är det ett bra skit !. Du lär ju dessutom ha mer grepp= mer ont _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Sport 2000 TonyKart/IAME Parilla Leopard -02/-04 | 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (32075 totalt) |