Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (48418 totalt) |
pinjong vinkel på ban bil med stel bakaxel?
håller på att göra iordning en gammal mustang för banåka och jag undrar hur det är med pinjong vinkeln det jag har förmig är att den ska peka nedåt i framkant 1-2 grader är detta riktigt? bilen har alltså bladfjädrar, stel axel samt två övre paralella stag mellan bakaxeln och kaross vi har tidigare haft detta justerat av en bakaxel specialist och han har monterat kilar för att få den vinkeln han tyckte det skulle vara. men nu är det en annan höjd på bilen med hjälp av andra bladfjädrar och sänknings distanser så jag antar att vinkeln inte blir lika då övre stagen är av samma längd än så länge. nästa fråga hur gör man för att få bakaxeln i rätt position på bladfjädrarna. våran bil har ett par styrningar på bladfjädrarna som ska passa upp i bakaxeln men dom är bara 10mm höga och det sitter en sänkdistans på ca 10mm och sen dubla kilar på varje sida för att få till vinkeln sen är hålen i plåten i bakaxeln upptryckta en del så dom skulle nog inte nå även utan grejerna imellan. behövs inte dessa styrningar utan man kanske kan få till den rakt i bilen med hjälp av en laser 4hjuls instälnings maskin? men den borde då ändå gå att flytta fram och bak lite på blad fjädrarna fast ändå vara rak nån som har bra ider om detta? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Man brukar sätta en liten vinkel neråt på pinjongen när man åker bladfjädrar och har lite vridmoment i motorn.
Pinjongen reser sig när bladfjädrarna flexar vid gaspådrag, då rätar vinkeln upp sig. Sammanlagd "brytvinkel" på de två korsen bör inte överstiga 3 grader. _________________ Bert-Ola Runeson |
||
Här finns lite info i ämnet pinjongvinkel: steeda.com och stangsunleashed.com
_________________ Bert-Ola Runeson |
||
eftersom du säkert inte inte har den blekaste om hur pass vridstyva bladfjädrarna är.. dvs hur pass mycket bakaxeln vrider sig vid pådrag så är det inte lätt. Är det en gammalmotorsvag bil så är det väl bara att sätta det på nån grad tilt på pinjongen.
Är det en motorstark så skulle jag montera något som mäter hur den vrider sig under pådrag. Behöver inte vara nått avancerat. t.ex. en hävarm som petar/flyttar på något när axeln vrider sig _________________ Mats Andersen |
||
Pinjongvinkel
Hej! Ibland hör man kommentaren " vi ändrade pinjongvinkeln lite, och då jä**ar bettade bilen, hjullyft direkt".. HUR i all världen kan den grejen påverka nåt sånt som fäste? Jag vill gärna hävda, inte ett dugg! Men det talas ofta om den "magiska" pinjongvinkeln.. Så, om nån verkligen vet, förklara gärna.. Mvh Herman _________________ Herman Gräntz |
||
Re: Pinjongvinkel
Det är mycket enkel fysik Herman. Och ja, det har påverkan... Vad som händer är om kardanen inte bildar en EXAKT rakt linje, så kommer den sträva efter att bli det... Minsta motståndets lag... Om då geometrin är gjord på "rätt" sätt, så kommer bakaxeln tryckas hårdare mot marken (o karossen lyfter). Väldigt få som har koll på detta när det gäller banåkare, säkert därav uppkomsten av allt snack om att det inte spelar roll, finns t o m riktiga skarpa gubbar inom chassiedynamik som inte har koll på detta, iofs mycket ett resultat av att stela bakaxlar inte är så vanligt på "riktiga" banbilar. ![]() om du är det minsta tveksam, fundera på varför rakt-fram-åkarna lägger mycket stor vikt på denna justering... ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
Så..
det du menar är att den kraft kardanaxeln utgör är större än den som övriga greppförbättrande åtgärder gör? När vi kört dragracing och tyckt oss ha problem med greppet, har det räckt med en tryckförändring i däcken, en omplacering av stag, eller en varvtals/lustgasförändring i startögonblicket för att råda bot på det. Har aldrig nånsin sett nån i "vår"klass ställa in pinjongvinkeln.. När jag får se, i reella siffror, en skillnad på en grad, mot två, göra en omvälvande skillnad.. Då kan jag ta in begreppet. Det kan ju vara nåt jag inte ser, men jag har inte sett TF-grabbarna joxa med pinjongvinkel, inte heller PS.. Jag kanske är dum, men jag ser bara inte hur den skulle kunna vara påverkande. :/ Mvh Herman _________________ Herman Gräntz |
||
ok om vinkeln mellan kardan och pinion kan påverka effekten ut till hjul, men hur denna vinkel ska påverka greppet har jag svårt att förstå. Det här känns lite som en del påstår, att hjulen trycks ner mot marken om man sätter bromsoken på framsidan. Nä, här krävs en förklaring...
|
||
om vi inte har paralella axlar, växellåda ut/pinong, så får dessa olika hasighet på ett varv, vi får en knyggig gång.
Hmm dålig förklarat ![]() Är inte helt 100 på att jag är rätt ute häller men känns som ett antal grader spelar cyckelpump. Typ hur mycket vrider sig tex axen på en A-ascona? Man har en strutlängd på ca 500mm, säg fjädring +-50mm --> 50/500-->arcsin(0,1) -->+-5,7grader. _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Pinjongvinkel
Det är det här jag har problem med att tro att det ska finnas en fysisk förklaring på... |
||
Re: Så..
Med omplacering av stag menar du ändra 4-link infästning? Då ändras väl pinjongvinkeln också ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Hej!
Jo, visst ändras den, men det är väl stagens inbördes förhållande som avgör hur mycket & hur "hårt" bakaxeln slår ner i marken? Visst finns det en viss tröghet i knutkors, de har ju en viss "optimal" vinkel för att sno så lite energi som möjligt, men jag kan som sagt inte se hur just den vinkeln ska vara avgörande för hur bilen bettar.. Mvh Herman _________________ Herman Gräntz |
||
kanske bringar lite ljus över mysteriet?
http://www.carcraft.com/howto/91758/index.html _________________ Torbjörn Andersson |
||
Axel
Sätter du medbringaren 0° så får du problem vinkla medbringaren 4° opp så funkar det. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Försöka att få axeln att inte röra sig alls. Hellst med någon form av momenstag (klyka med uniballs kanske räcker). Om axel rör sig mycket så kan man förlora grepp eftersom axeln oftast kan börja hoppa då.
När det gäller vinklar: Vanlig kardan utan cv knut ska ha samma vinkel på båda medbringarna/yokearna vid belastning. Kardan med cv knut ska pinjongen peka mot utgående axeln ur växellådan vid belastning. Har man långa kardaner med lite vinkel så spelar pinjong vinkeln mindre roll än om man har korta kardaner. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Jag kör en volvo 240 med ca 3grader pinjongvinkel och detta resulterar i att jag kännar ca 0,5 sek i starten på tex Mantorp, dvs att oavsett om man inte förstår så är det så här!
Jag har orginal infästningar, stumma bussningar samt uniballs som gör att studs i bakvagnen är obefintligt. Det är det som är hemligheten med snabba starter ![]() Jag kör 1.54sek 60fot med min bil som har "org" chassi ![]() Mvh Rikard _________________ Rikard Eklund |
||
Re:
Hur ändras greppet (subjektivt och empiriskt naturligtvis) ut ur sväng vid olika pinjongvinklar? Spelar det roll så märks det på varvtiderna, det finns en hel Cup som tävlar med stela bakaxlar. |
||
Nu är jag ute på ogjort vatten, vet inte riktigt vad jag pratar om...
På min gamla masserade 240-turbo, med vilken jag gjorde världen osäker på 80-talet, hade jag problem med bakaxeltramp när jag drog iväg entusiastisk och ut ur tvära böjar. Jag hade bytt till de hårdaste bussningarna som gick att uppbringa passande standardbärarmarna och testat några olika fjäder/stötdämparkombinationer men laborerandet gjorde ingen nämnvärd skillnad. Efter ytterligare lite forskande fick jag rådet att korta de övre bärarmarna lite. Minns dock inte hur mycket. Detta resulterade i att bakaxeln "vinklades ner lite i framkant". Vad som gjorde skillnaden vet jag inte riktigt, men efter den enkla modifieringen blev greppet i bakvagnen ut ur böjar och vid start otroligt mycket bättre. Studsandet försvann helt och hållet. ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (48418 totalt) |