| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Åt vilket håll skall man ha slitzarna?
|
2991 besök totalt |
|
Som topic, jag har läst igenom alla trådar som behandlar ämnet men blir ändå inte riktigt klok. Jag har ett par 305mm skivor som skall slitzas (i kombination med ett par 4-kolvs brembo ok). Nu undrar jag alltså hur slitzarna bör se ut? Skall den inre eller den yttre delen av slitzen nå belägget först? Sen undrar jag även hur breda och hur många slitzarna bör vara? om man gör 9 slitzar som är 2,5mm vardera, blir det bra? _________________ Fredrik Olsson |
||||||||||
|
Re:
Utveckla
Menar du om de är böjda eller raka? eller om de går ut i kanterna eller ej? Vilket är att rekomendera? _________________ Fredrik Olsson |
||||||||||
|
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||
|
Re:
De där är ju tvärtom mot vad "ICE" påstod
Där kommer ju ytterdelen utav slitzen fram till belägget först
De invändiga kylflänsarna är jag med på, det är ganska logiskt, men frågan är som sagt hur slitzarna ska gå. _________________ Fredrik Olsson |
||||||||||
|
Här finns mer att läsa:
http://www.apracing.com/car/brakedis _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
Re:
raka, böjda, hur de är böjda eller kombination. Belägget spelar också in. Funktionellt spelar det ingen roll om de är raka eller böjda, de kommer fungera. Men kan bli mer ljud etc. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Jag höll på och jönsade med detta för några år sedan...
Min slutsats efter att ha frågat runt (bl.a. Rolle och Stacke) var att det inte spelar någon större roll. Dock ingen nackdel att ventilationsvingarna, om de är "vinklade", sitter åt rätt håll. Slitsarna kan peka hur som helst utan att bromsverkan uteblir.
|
||||||||||
|
Summan av alltihopa är nog att på en skiva med straight vanes, så kan du välja vilket håll du vill och med curved vanes bör du nog köra dom åt motsatt håll för att inte påverka hållfastheten.
||||||||||
|
Re:
okej, det låter som en godtagbar slutsats! Då mina skivor är utrustade med straight vanes väljer att tro på DBA då det för mig känns mest naturligt. _________________ Fredrik Olsson |
||||||||||
|
Re:
Du menar att de normalt blir mer ljud med raka slitzar va? Det var nämligen därför jag tänkte köra med böjda... _________________ Fredrik Olsson |
||||||||||
|
Re:
och åt vilket håll valde du till sist att sätta dem? _________________ Fredrik Olsson |
||||||||||
|
Re:
Nej, inte nödvändigtvis men beroende på beläggens form, hur stabilt oken är infästa etc kan raka eller böjda slitzar ge olika ljud. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Re:
På de skivorna jag använde var det "raka radiella" ventilationskanaler så jag körde med slitsarna enligt bilden nedan. Fast jag hade "böjda slitsar" by Rolle:
|
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2991 besök totalt |