| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Expansionskärls storlek? teori?
|
2 besök senaste veckan (1536 totalt) |
|
Håller på att ändra lite på kylsystemet och skall ersätta original expansionskärl. Hur stort bör det vara? och visst måste mängden luft i kärlet (vid kall motor) påverka hur högt tryck man får i systemet? Så om jag vill ha högre tryck än original så skall jag ha mindre luft i kärlet? Finns det några teorier? _________________ /Arne Lindgren |
||
|
Re: Expansionskärls storlek? teori?
Tror inte mängden luft i expansionskärlet påverkar ditt kylsystems tryck så mycket som tryckventilen i kylaren/expansionskärlets lock.
_________________ Roland Johansson |
||
|
Jag fick tag på ett av dom sist använda expansionskärlen till M3 DTM.
Rymmer nog ungefär som orginal , men det går att trycksätta det för högre temp.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Skall inte systemet vara konstruerat så att tryckventilen bara öppnas vid onormalt högt tryck/temperatur? Har aldrig sett ett kylarlock som släpper ut övertryck.. borde ju synas på ångan? _________________ /Arne Lindgren |
||
|
Storleken har inverkan på hur det fungerar. De flesta härför avsedda kärl har en NIVÅ markering, detta för att få en balans hur tryckökningskurvan skall se ut. Beroende på hur många liter systemet rymmer är det lämpligt att ha en anpassad mängd komprimerbar luft i tryckkärlet. I ett för stort kärl kan man alltid ha en högre vattennivå och på så vis anpassa det hela, men med för litet kärl kan man lätt förlora vatten vid för varm motor, eller att trycket blir för högt vid högre eller även normal temperatur. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Då var jag på rätt spår.. _________________ /Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1536 totalt) |