| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Excentriska bultar för camber, McPherson ben
|
2675 besök totalt |
|
För att få bukt med den tråkiga understyrningen som alla gamla volvos har (740 i detta fallet) så är jag ute efter lite mer agressiv camber fram. Jag är lite nybörjare på detta, men någon gång måste man ju lära sig. Vad jag vet är att man kan göra det genom att göra justerbara topplagringar eller flytta ut spindeln. Det som iaf i mina öron låter enklast är ju att flytta ut spindeln. Eller? Har sett att Forza.se har excentriska bultar till en del bilar, skulle vilja se mera bilder på det. Och lite bättre förklaring på det. På hemsidan står det bara vad man använder det till.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
|
Re:
okej, jo spindeln är fast monterad i fjäderbenet på Volvo. Finns det någon annan lösning för mig då? Förutom justerbara topplagringar. Lite tråkigt att börja kapa upp fjädertornen då bilen är lackerad av tidigare ägare för inte så längesen. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
|
För att öka cambern 1grad krävs en flyttning på fjädertornet ca 10-15mm(ircc)
Detta var uppe alldeles nyss i en tråd, så om du provar sökfunktionen, så finner du den snabbt:up: räkna med att flytta ut spindelleden 4-5ggr så mkt för samma ändring. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Jag använde 960-spindel (som är en lös-spindel) på min rallybil, men det kräver naturligtvis nya fjäderben . Men möjligheten finns |
||||
|
Re:
Bläddrade lite och hitta den, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Låter intressant! Fjäderbenen ska ändå byggas om lite, ska bli justerbara är det tänkt. Vad var det för bil du hade? _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
|
Re:
Jag åkte 740 i grpH. Faktiskt mycket rolig bil, längtar ofta efter den när man åker på trevliga grus/vintervägar
Jag köpte spindlar och ben av Sellholm. Han var klart billigast på spindlarna (åtminstånde då) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2675 besök totalt |