| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Cambermätare- bygg ett eget mätinstrument
|
2091 besök totalt |
|
Hej Har roat mig på nyårsdagen med att tillverka en cambermätare. Tänkte lägga upp en tråd med lite bilder och förklaring, kanske fler kan ha nytta av det. - Jag använde 6mm aluplåt, fanns hemma, tillräckligt styv och stryktålig. - Mätte upp dimetern på mina fälgar, både race- och gatfälgarna. - Kapade till rätt längd och bredd. - Fick såga ut en indjupning för att det skulle passa gatfälgarna. - Sågade till ett snyggt handtag på den för att se proffsigt ut - Mätte upp en rätvinklig triangel och borrade hål i hörnen, så att markeringen skulle vara permanent. Tänk på att den vertikala sidan (lång katet) skall vara parallell med sidan som skall ligga mot fälgkanten och ju längre den vertikala sidan blir dessto högre nogranhet kan man få på mätskalan (kort katet) Den långa sidan/katet blev 300mm - Min gamla tapetlod fick komma till nytta som mätlod. Borrade upp det övre hålet i triangeln så att jag kunde trä lodsnöret igenom och knöt ett knop på baksidan helt enkelt. Har även fasat upp hålet med en grövre borrspets för att snöret skall kunna pendla friare. - Sen gjorde jag mätskalan i grader med en indelning på 0,5 grader
- Det som återstår är att gravera/borra in gradskalan så den inte försvinner. För att räkna ut graderna på mätskalan använda jag enkel trigonometri, tangens för vinkeln. (Använde "scientific" kalkylatorn i datorn, den kan räkna grader.) - X (kort katet, mätskalan) = Y (lång katet, vertikala sidan) x tan(v) t.ex. för att veta hur många mm på mätskalan som motsvarar 4 grader så: X = 300 (mm) x tan(4 grader) X = 20,98mm = 21mm på mätskalan Var ute i garaget och mätte upp hjulen. Vänster Fram = -3,2 grad Vänster Bak= -3,2 grad Höger Fram = -3,6 grad Höger Bak = -3,4 grad Jag behöver skruva lite på mina ställbara camberstag tydligen. Lycka till. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Re: Cambermätare- bygg ett eget mätinstrument
|
||||
|
Re: Cambermätare- bygg ett eget mätinstrument
Fyra fastbultade 20x20cm referenspunkter i ett plan (enklare än att slipa om hela golvet)? Den högsta borde väl inte bli högre än 2cm eller nåt så den borde inte vara så jobbig att snubbla över. Själv kör jag med "kalibrerade" (en masonitskiva på ett av dem) lecablock och ett hyffsat plant betonggolv. Digitalpasset visar max 0,1 i lutning iaf. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2091 besök totalt |