| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vill veta ett bra utgångstryck för slicks
|
3825 besök totalt |
|
Vill veta ett bra utgångstryck för slicks
Då jag förhoppningsvis kommer få provköra slicks för första gången om några veckor så vill jag gärna ha en bra angivelse/rekomendation för lufttryck att utgå ifrån.. 205/620R17 är dimentionen av dunlop fabrikat Bilen väger ca 1100kg Dunlop själva anger generellt 1.9 fram o 1.8 bak men det är inte specifierat varken för storlek eller typ Hoppas allt klaffar nu
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Är det kall eller varmtryck i Dunlops rekomendation. Skulle nog börja på 1,6-1,7 i kalltryck och titta på slitagebilden.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Jag hakar väl på Eriks fråga här fast om ett annat däck om det är okej
Har fått en uppsättning slicks(Yokohama Advan minns inte dimensionen nu bara > men 14" och runt 195/55 cirkus) i mina händer och det hade ju varit trevligt att höra ett utlåtande om kalltryck på dessa. Killen jag lånade sulorna av sa att han brukade köra 2kg och bilen hans är likvärdig med min viktmässigt (~1000kg), är han ute och cyklar
Tilläggas bör väl att jag har nollkoll på sånt här
_________________ Peter Karlsson |
|
Jag tittade lite på Bridgestones rek. för RE540 och noterade en lustig
detalj för framhjulsdriva bilar. Tryck fram med kalla däck: 1,6-1,8 men 2,0-2,3 bak?!? Kan det bero på att det är svårt att få upp värme i däcken bak? Dessutom anger man 2,3 som maxtryck för varma däck. En annan reflektion är att bilens vikt inte är det minsta intressant. http://www.bridgestone-motorsport.de _________________ Jörgen Eriksson |
|
Kanske onödigt vetande i fallet men jag smög runt på gridden innan renault V6 bilarna startade. Då såg jag att dom justerade trycket precis innan start och då släppte dom ut till 1.3kg. Då hade dom ändå varit ute och varmt ett varv så det borde ju va varmtryck eller åtminstånde ljummet. Väldigt lågt tryck iallafall. Men så väger ju bilarna bara 580kg också.
|
|
1.3 bar låter mycket intressant, jag ska kanske ta och testa det på mina gamla Clio cup slicks, michelin S9B. Det kanske behövs för att de ska få upp rätt temp. Jag tyckte att jag hade lågt tryck när jag var nere på 1.6 bar.
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
|
På rallycrossbilen brukar vi köra med 1,1 bar i kalltryck.
När det ser ut så här har man hittat ganska bra tryck, kanske lite för mycket.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Stötdämparexpertens SLC bil, den bakhjulsdrivna golfen, kör i klassen med slicks. Man har kört och kör fortfarande på Pirellis i olika hårdheter. Enligt alla inblandade inkl. däcksleverantören så skulle man ha 1.8 i kalltryck och hamna på som mest ett halvkilo högre varma.
När jag körde på Kinnekulle med bilen (8 varv bara ) så hade jag satt kalltrycket till 1,3. Jag tyckte bilen var väldigt trevlig o köra (jag gick aldrig ut på kalla däck utan det gjorde Hasse Tullsten som lämnade över bilen till mig shysst uppvärmd ) Men jag skulle gärna köra lite fler varv för att se vad som gav bäst tider o hållbarhet
_________________ Magnus Thomé
|
|
Fick info från Dunlop ang däcktrycket precis!
Så här skriver dom/han " hello eric, there are two thoughts regarding your enquiry. no.1 run the tyre pressures the same all round which gives greater allround grip and balance, or, no,2 run higher pressures at the rear to help the turn in.(the rear acts like a towed trailer making the front turn quicker) you need to see minimum 2.0 bar hot upto 2.2 bar hot all round for balance or 2.0 in fronts and 2.1-2.2 in rears for improved turn in. normally we expect to see a .3 or.4 bar increase from cold to hot so cold pressures need to be 1.6-1.8 bar i hope this helps regards Jason Dee Sales Assistant-Car Dunlop Motorsport Tel.+44(0)121 306 7002 Fax.+4490)121 306 7000 " Får väl börja på 1.7 fram och 1.8 bak och plocka med min biltema mini hoppkompressor och kolla trycken efter ett par varv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Jepp tog lite tid att få svar iofs men svaret kom inte från samma kille som jag skickade till så det har nog fått gå nån omväg.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
![]() |
Däck för banåka
Vill veta ett bra utgångstryck för slicks
|
3825 besök totalt |

