Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vill veta ett bra utgångstryck för slicks
3825 besök totalt
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Vill veta ett bra utgångstryck för slicks

Då jag förhoppningsvis kommer få provköra slicks för första gången om några veckor så vill jag gärna ha en bra angivelse/rekomendation för lufttryck att utgå ifrån..

205/620R17 är dimentionen av dunlop fabrikat
Bilen väger ca 1100kg

Dunlop själva anger generellt 1.9 fram o 1.8 bak men det är inte specifierat varken för storlek eller typ

Hoppas allt klaffar nu

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Är det kall eller varmtryck i Dunlops rekomendation. Skulle nog börja på 1,6-1,7 i kalltryck och titta på slitagebilden.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag hakar väl på Eriks fråga här fast om ett annat däck om det är okej

Har fått en uppsättning slicks(Yokohama Advan minns inte dimensionen nu bara > men 14" och runt 195/55 cirkus) i mina händer och det hade ju varit trevligt att höra ett utlåtande om kalltryck på dessa. Killen jag lånade sulorna av sa att han brukade köra 2kg och bilen hans är likvärdig med min viktmässigt (~1000kg), är han ute och cyklar

Tilläggas bör väl att jag har nollkoll på sånt här

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

2 kg måste vara varmtryck IMo! Det gäller även det där om 1,8 - 1,9 kg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Låter så lite när man är van vid gatdäck får väl testa med 1.6-1.7 och köpa en vettig tryckmätare

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag tittade lite på Bridgestones rek. för RE540 och noterade en lustig
detalj för framhjulsdriva bilar. Tryck fram med kalla däck: 1,6-1,8 men 2,0-2,3 bak?!?

Kan det bero på att det är svårt att få upp värme i däcken bak?

Dessutom anger man 2,3 som maxtryck för varma däck. En annan
reflektion är att bilens vikt inte är det minsta intressant.


http://www.bridgestone-motorsport.de/gb/tipps_gb.htm

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Kanske onödigt vetande i fallet men jag smög runt på gridden innan renault V6 bilarna startade. Då såg jag att dom justerade trycket precis innan start och då släppte dom ut till 1.3kg. Då hade dom ändå varit ute och varmt ett varv så det borde ju va varmtryck eller åtminstånde ljummet. Väldigt lågt tryck iallafall. Men så väger ju bilarna bara 580kg också.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 574



1.3 bar låter mycket intressant, jag ska kanske ta och testa det på mina gamla Clio cup slicks, michelin S9B. Det kanske behövs för att de ska få upp rätt temp. Jag tyckte att jag hade lågt tryck när jag var nere på 1.6 bar.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På rallycrossbilen brukar vi köra med 1,1 bar i kalltryck.

När det ser ut så här har man hittat ganska bra tryck, kanske lite för mycket.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
oj jag skulle nästan gissat på punka i bakdäcket

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Stötdämparexpertens SLC bil, den bakhjulsdrivna golfen, kör i klassen med slicks. Man har kört och kör fortfarande på Pirellis i olika hårdheter. Enligt alla inblandade inkl. däcksleverantören så skulle man ha 1.8 i kalltryck och hamna på som mest ett halvkilo högre varma.

När jag körde på Kinnekulle med bilen (8 varv bara ) så hade jag satt kalltrycket till 1,3. Jag tyckte bilen var väldigt trevlig o köra (jag gick aldrig ut på kalla däck utan det gjorde Hasse Tullsten som lämnade över bilen till mig shysst uppvärmd ) Men jag skulle gärna köra lite fler varv för att se vad som gav bäst tider o hållbarhet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Fick info från Dunlop ang däcktrycket precis!

Så här skriver dom/han

"
hello eric,
there are two thoughts regarding your enquiry.
no.1 run the tyre pressures the same all round which gives greater
allround grip and balance,
or,
no,2 run higher pressures at the rear to help the turn in.(the rear acts
like a towed trailer making the front turn quicker)

you need to see minimum 2.0 bar hot upto 2.2 bar hot all round for balance
or 2.0 in fronts and 2.1-2.2 in rears for improved turn in.

normally we expect to see a .3 or.4 bar increase from cold to hot so cold
pressures need to be 1.6-1.8 bar

i hope this helps

regards

Jason Dee
Sales Assistant-Car
Dunlop Motorsport
Tel.+44(0)121 306 7002
Fax.+4490)121 306 7000
"

Får väl börja på 1.7 fram och 1.8 bak och plocka med min biltema mini hoppkompressor och kolla trycken efter ett par varv.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag måste ju säga att det var ett himla trevligt svar du fick från Dunlop. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Jepp tog lite tid att få svar iofs men svaret kom inte från samma kille som jag skickade till så det har nog fått gå nån omväg.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Däck för banåka
Vill veta ett bra utgångstryck för slicks
3825 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande