Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (18726 totalt)
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?


_________________
Marty Cronvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Rent balsingsmässigt är det bättre att ha stagen så långt ut mot hjulen som möligt, mao minder böjing får man i axen.

Tar vi fjäderinfästingen så är det samma sak där. MEN pga det höga rc man brukar få med stela axlar skulle det vara en fördel att ha fjädrnra längre in.
Det ger samma verkikalfjädrings-styvhet men rollstyvheten blir lägre.

Sen skulle jag kunna undvika 4-länk skulle jag gör det.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare
Re:

Citat:
Sen skulle jag kunna undvika 4-länk skulle jag gör det.


vad tycker du jag ska välja då?
har tänk att köra drift strip bana

_________________
Marty Cronvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Någon form av 3-länk, så kan man nog bygga in de justeringsmöligheter som behövs för de olika desiplenerna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 454



Jag skulle placera de undre länkarmarna och fjäderinfästningar så långt ut som möjligt. Blir mindre krafter på axeln och man minskar utväxlingen som axeln ger på fjädringen om man placerar fjäderfästena långt in på axeln.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Någon form av 3-länk, så kan man nog bygga in de justeringsmöligheter som behövs för de olika desiplenerna.


ok Vad säger du /ni om detta i stället För vanlig 4 link

_________________
Marty Cronvall
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:
Rent balsingsmässigt är det bättre att ha stagen så långt ut mot hjulen som möligt, mao minder böjing får man i axen...

balsing = belastning.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Golf racing skrev:
fuling skrev:
Någon form av 3-länk, så kan man nog bygga in de justeringsmöligheter som behövs för de olika desiplenerna.


ok Vad säger du /ni om detta i stället För vanlig 4 link...

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

fuling skrev:
Rent balsingsmässigt är det bättre att ha stagen så långt ut mot hjulen som möligt, mao minder böjing får man i axen.


Vid broms ja, vid acc nej, skulle jag vilja påstå.
Vid acc kommer kraften bli från diffen till 4-linken och vid broms från bromsok till 4-link, eller hur?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm men det är däcken som skall ta upp belastningen(vart det rätt nu? ) så åt vilket håll är väll ointresankt. Typ vid noll grepp har vi inga belastningar vid broms och ax
Iof så borde det bli lite annorlunda vi ax än broms då man har ett vridande moment i i pionongen.
Har ingen känsla av storleken för påverkan av detta

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



OT: De nedre stagen; 'skall, för minsta belastning, sitta så långt ut som möjligt.
OT: De övre staget; 'går att sätta så att de, vid enbart längsacceleration, blir obelastade.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare
detta blir kanske för mycket


_________________
Marty Cronvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ö-----------------o
|
|
r
|
|
|
u-----------------o



Fx

ö=över stag i axen, även avstånd från r->ö
r=hjulventrum och däcks radie
u=undre stag i axen, även avstånd från r->u
Fx=kraft i markplan, greppet typ i bilens längdrikting allså broms o ax


Summa horisontella krafter =0

Fx+Fö+Fu=0

Summa moment=0
tex vi sätter momentpunketen i ö

Fx*(r+ö)+Fu*(u+ö)=0


Fu=-Fx*(r+ö)/(ö+u)
Denna i i horisonetlla
Fx+Fö+Fu=0
-->
Fx-Fx*(r+ö)/(ö+u)+Fö=0

Fö=Fx[(r+ö)/(ö+u)-1]

Fu=-Fx-Fö

Någon får gärna kolla att täcknen(+-) stämmer.

Sidobelastingen kommer efter middagen, om jag inte fått paltkoma då.

EDIT:
Rättat till div +- täcken

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare
Nu hänger jag inte med sorry
Mina måt

_________________
Marty Cronvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ok
ö=150 (på bakaxel)
u=150

Vi antar en däcksradie på 300mm

Fö=Fx[(r+ö)/(ö+u)-1]
Fö=Fx*[(300+150)/(150+150)-1]
-->
Fö=Fx*0,5

Fu=-Fx-Fö
-->
Fu=-Fx-(Fx*0,5)
Fu=-Fx*1,5
och
Fö=Fx*0,5

Vad detta säger att om vi har tryck på nedre stagen har vi drag i övre.
Nedre staget är 3ggr så hårt belastat som övre (1,5/0,5=3)



ax kommer ge de stösta kraften, hmmm FEL.
Jag måste veta mer om viktfördeling, däck, effekt mm innan jag ens kan gissa.

Sen de undre stagen ,längs gående, i 4-länken skall skickas över Styx, annars har vi skaffat oss veckas byrolåda(låsing)
Mao den undre triangen erästter de undre stagen + watt/panardstaget.

ps är det något någon inte fattar vad jag skriver, FRÅGA på bara.
Jag skriver som en kratta.

Edit:
Fixat div +- fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare

_________________
Marty Cronvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ja, nu ser det bättre ut.

Är du med på hur det funkar?

Ca viktfördeling på bileländet?

cc mellan stagen infäsing på axen(tvärs bilen)=???

Hälst nu skall infästingrna i karrosen vara justerbara i höjdled i karrosen.

Man bör också göra så att bakaxen vrider sig så lite som möligt, se tråden som heter(handlar om piongvinkel).

om vi antar du kan axa 1g, det är mycket.
Fx=1000*g -->ca Fx=10000N

Undre staget(3-angen) i axen länkar i axen 10000*-1,5/2 -->-7500N (ca -750kp)
Infästing i karossen 10000*-1,5 -->-15000N (-1500kp)

Övre stagen Fö=10000*0,5/2 -->2500N(250kp)

EDIT:
Gjorde en SNABB kolla bara på ca vad en länklager klarar(dynamiskt). se www.skf.com
12mm-->10800N
15mm -->17000N
17mm-->21000N
20mm-->30000N
Som synes blir det inga hiskliga dimentioner.
Sen lite för att ha lite säkerhet skulle jag vilja ha riält med säkerhetsmarinal.

EDIT2:
Fixat div +- fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Ja, nu ser det bättre ut.

Är du med på hur det funkar? tja

Ca viktfördeling på bileländet? tung fram lätt bak tyvärr

cc mellan stagen infäsing på axen(tvärs bilen)=??? Får jag mäta i morgon

Hälst nu skall infästingrna i karrosen vara justerbara i höjdled i karrosen. Japp det är den

Man bör också göra så att bakaxen vrider sig så lite som möligt, se tråden som heter(handlar om piongvinkel). ska Göra

om vi antar du kan axa 1g, det är mycket.
Fx=1000*g -->ca Fx=10000N

Undre staget(3-angen) i axen länkar i axen 10000*1,5/2 -->7500N (ca 750kp)
Infästing i karossen 10000*1,5 -->15000N (1500kp) Här tappa du mig. vad ska jag göra med infon som jag får från denna ut räkning.. Lät det dumt , vad har jag missat.

Övre stagen Fö=10000*-0,5/2 -->2500N(250kp)


Tusen tack för att du tar dig tid o förklarar . detta är lite grekiska för mig
Jag är inte dum men har bara lite otur när jag tänker i bland

_________________
Marty Cronvall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Uträkingarna är till för att få ett hum om storlekarna på krafterna i stagen/ledlagren(länklagerna) infäsingar mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

Golf racing skrev:

(har tjatat om det i nån annan tråd men:) Tänk på att den här typen av upphängning ger vridning av bakaxeln vid sidokrafter (dvs i kurva)
Jag vet inget om axeln du använder men det kanske behöver kollas?

(Vid kurva vill triangeln rotera kring spetsen som sitter i karossen och då skjuts ena axelfästet bakåt, och det andra framåt, samtidigt som de övre stagen håller emot = vridning av axeln)

Man kan ju minska vridningen genom att sätta axelfästena närmare axeln, men då blir det större påkänningar vid acc å broms. Pest eller kolera, det är bara att välja

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Johan tjata på bara thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (18726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande