Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (18726 totalt) |
Rent balsingsmässigt är det bättre att ha stagen så långt ut mot hjulen som möligt, mao minder böjing får man i axen.
Tar vi fjäderinfästingen så är det samma sak där. MEN pga det höga rc man brukar få med stela axlar skulle det vara en fördel att ha fjädrnra längre in. Det ger samma verkikalfjädrings-styvhet men rollstyvheten blir lägre. Sen skulle jag kunna undvika 4-länk skulle jag gör det. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag skulle placera de undre länkarmarna och fjäderinfästningar så långt ut som möjligt. Blir mindre krafter på axeln och man minskar utväxlingen som axeln ger på fjädringen om man placerar fjäderfästena långt in på axeln.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Re:
balsing = belastning. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Vid broms ja, vid acc nej, skulle jag vilja påstå. Vid acc kommer kraften bli från diffen till 4-linken och vid broms från bromsok till 4-link, eller hur? ![]() |
||||
Hmm men det är däcken som skall ta upp belastningen(vart det rätt nu?
![]() Iof så borde det bli lite annorlunda vi ax än broms då man har ett vridande moment i i pionongen. Har ingen känsla av storleken för påverkan av detta ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
OT: De nedre stagen; 'skall, för minsta belastning, sitta så långt ut som möjligt.
OT: De övre staget; 'går att sätta så att de, vid enbart längsacceleration, blir obelastade. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ö-----------------o
| | r | | | u-----------------o Fx ö=över stag i axen, även avstånd från r->ö r=hjulventrum och däcks radie u=undre stag i axen, även avstånd från r->u Fx=kraft i markplan, greppet typ i bilens längdrikting allså broms o ax Summa horisontella krafter =0 Fx+Fö+Fu=0 Summa moment=0 tex vi sätter momentpunketen i ö Fx*(r+ö)+Fu*(u+ö)=0 Fu=-Fx*(r+ö)/(ö+u) Denna i i horisonetlla Fx+Fö+Fu=0 --> Fx-Fx*(r+ö)/(ö+u)+Fö=0 Fö=Fx[(r+ö)/(ö+u)-1] Fu=-Fx-Fö Någon får gärna kolla att täcknen(+-) stämmer. Sidobelastingen kommer efter middagen, om jag inte fått paltkoma då. EDIT: Rättat till div +- täcken _________________ Johan Sjölinder |
||||
ok
ö=150 (på bakaxel) u=150 Vi antar en däcksradie på 300mm Fö=Fx[(r+ö)/(ö+u)-1] Fö=Fx*[(300+150)/(150+150)-1] --> Fö=Fx*0,5 Fu=-Fx-Fö --> Fu=-Fx-(Fx*0,5) Fu=-Fx*1,5 och Fö=Fx*0,5 Vad detta säger att om vi har tryck på nedre stagen har vi drag i övre. Nedre staget är 3ggr så hårt belastat som övre (1,5/0,5=3) ax kommer ge de stösta kraften, hmmm FEL. Jag måste veta mer om viktfördeling, däck, effekt mm innan jag ens kan gissa. Sen de undre stagen ,längs gående, i 4-länken skall skickas över Styx, annars har vi skaffat oss veckas byrolåda(låsing) Mao den undre triangen erästter de undre stagen + watt/panardstaget. ps är det något någon inte fattar vad jag skriver, FRÅGA på bara. Jag skriver som en kratta. Edit: Fixat div +- fel _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, nu ser det bättre ut.
Är du med på hur det funkar? Ca viktfördeling på bileländet? cc mellan stagen infäsing på axen(tvärs bilen)=??? Hälst nu skall infästingrna i karrosen vara justerbara i höjdled i karrosen. Man bör också göra så att bakaxen vrider sig så lite som möligt, se tråden som heter(handlar om piongvinkel). om vi antar du kan axa 1g, det är mycket. Fx=1000*g -->ca Fx=10000N Undre staget(3-angen) i axen länkar i axen 10000*-1,5/2 -->-7500N (ca -750kp) Infästing i karossen 10000*-1,5 -->-15000N (-1500kp) Övre stagen Fö=10000*0,5/2 -->2500N(250kp) EDIT: Gjorde en SNABB kolla bara på ca vad en länklager klarar(dynamiskt). se www.skf.com 12mm-->10800N 15mm -->17000N 17mm-->21000N 20mm-->30000N Som synes blir det inga hiskliga dimentioner. Sen lite för att ha lite säkerhet skulle jag vilja ha riält med säkerhetsmarinal. EDIT2: Fixat div +- fel _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Tusen tack för att du tar dig tid o förklarar . detta är lite grekiska för mig Jag är inte dum men har bara lite otur när jag tänker i bland _________________ Marty Cronvall |
||||
Re:
(har tjatat om det i nån annan tråd men:) Tänk på att den här typen av upphängning ger vridning av bakaxeln vid sidokrafter (dvs i kurva) Jag vet inget om axeln du använder men det kanske behöver kollas? (Vid kurva vill triangeln rotera kring spetsen som sitter i karossen och då skjuts ena axelfästet bakåt, och det andra framåt, samtidigt som de övre stagen håller emot = vridning av axeln) Man kan ju minska vridningen genom att sätta axelfästena närmare axeln, men då blir det större påkänningar vid acc å broms. Pest eller kolera, det är bara att välja ![]() _________________ Johan Lekås |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (18726 totalt) |