Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
någon som har erfarenhet av at köra med låst mellandiff
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11271 totalt)
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare

någon som har erfarenhet av at köra bana med låst mellandiff eller inte på en 4wd bil?
har nämligen funderingar på att låsa mellandiffen helt nu sitter det torsen.
mistänker att bilen komer ble mer understyrd med låst mellan diff.
Tänkte bara höra vad ni tycker och tror?

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har försökt att köra med med låst mellandifferential på asfalt; det gick inte.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ice skrev:
Jag har försökt att köra med med låst mellandifferential på asfalt; det gick inte.

Jag har upplevt en skuren viscokoppling på en AWD-bil = "låst mellandiff". Kan bara hålla med Igino. Det går inte.

Rice and shine
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

klart du ska låsa diffen

hej zlobo
ska du åka på bana med bilen är det inget snack om vilket du ska göra, bilen blir 100 gånger bättre att handskas med på gränsen om mellan diffen är låst.
ska du åka på vägen så kommer du uppleva problem vid snäva svängar och vid fickparkering.
mvh dennis
ring mig om du undrar över något
mvh dennis

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re: klart du ska låsa diffen

s2dennis skrev:
klart du ska låsa diffen

Frågan gällde väl att låsa diffen permanent. Jag har lite svårt att fatta hur man kan åka med en bil med permanent låst mellandifferential. Mycket möjligt att jag har fel, men är det verkligen praktiskt möjligt? Ibland vill man väl svänga utan hjulspinn eller drift.
Eftersom jag ibland använder ratten tycker jag för övrigt att "agadiff" på en tvåhjulsdriven bil inte heller fungerar. Vet ju att det finns de som tycker att det funkar bra. Kanske beror på hur mycket skev kompromiss man står ut med...

Edit: Funderar... Om den blir 100 gånger bättre med låst differential måste det väl vara något som inte är riktigt rätt tänkt från början...

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har åkt lite i en urquattro med svetsad mellandiff och kan meddela att allt är en fråga om att ha tillräckligt mycket effekt...
Klart att kardanen lever om en del i tunneln vid tighta svängar men det gör den ju på en sprak ny RS4 med så vem bryr sig?

BMW 330i -05
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Det var väl så att de första quattrobilarna hade ingen mittdiff, det var därför som Stig började vänsterbromsa...resten är historia

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Den första rally quattron kördes med stum mitt diff. Det hela var mycket enkelt, original länkage låstes bara med en plåtbit. Version två var att byta ut diffen mot en spole. I och med SPQ så testade men att köra torsen i ett par tävlingar. Funkade inte lika bra så man bytte till spole igen.

När Audi sedan gick över till att åka bana så körde man....stumt.. ROC, DTM, STCC, BTCC... Alla bilar har varit stumma. Däremot har man laborerat en del med chassie setup för att balansera bilen lite - inne bakhjul i luften genom kurvorna.

I depå kan det vara jobbigt. Audi löste det genom att aldrig köra bilarna i depå utan att lyfta upp bakänden.

Mao - kan vara bra att kunna "låsa upp" den. Men Zlobo - kör du 016 eller 01E?

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

malfunkshun skrev:
Det var väl så att de första quattrobilarna hade ingen mittdiff, det var därför som Stig började vänsterbromsa...resten är historia

Nej han vänsterbromsade väl pga ketchup-effekt va? Gällde att hålla laddet uppe heeeela tiden.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nu började han ju knappast sin vänsterbromskarriär i Audin iof...

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jag fattar fortfarande inte att det kan funka annat än på ställ genom böjarna med full mutter (iofs lite skillnad om bilen är 3-hjulig i böjarna). Om man lägger om ratten i depån med varma R-däck och tuffar på med fullt rattutslag för att t.ex. parkera borde nå't gå sönder eller också blir det tämligen skuttigt... thumbs down

Verkar vara en tämligen barbarisk lösning/kompormiss IMHo.

Rice and shine
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Jag fattar fortfarande inte att det kan funka annat än på ställ genom böjarna med full mutter (iofs lite skillnad om bilen är 3-hjulig i böjarna). Om man lägger om ratten i depån med varma R-däck och tuffar på med fullt rattutslag för att t.ex. parkera borde nå't gå sönder eller också blir det tämligen skuttigt... thumbs down

Verkar vara en tämligen barbarisk lösning/kompormiss IMHo.

Bilen kommer bli lättare att hantera under acceleration man ligger på gränsen när det gäller grepp. På en bil som har öppen mittdiff så kommer kraften skickas om vart annat framåt respektive bakåt när man ligger på gränsen när det gäller grepp. Prova köra aktivt en gammal Range Rover på vintern. Med mittdiffen öppen så kommer bilen bli mycket oberäknelig i kurvorn medans med diffen låst kommer den gå som tåget.

De enda gånger det är lite jobbigt att ha mittdiffen låst är när man ska göra rundpallar eller fickparkera då bilen får större svängradie. Gär man inte jättestyrutslag så är det inget problem.

Känns som om du pratar som man man skulle åka med låst fram och bak diff på bana. Då kommer det understyra kraftigt på banan och krasa lite om däcken och vara tungstyrt när man kör i depån.

Honda SC CC Elise S2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det känns som att vi måste skilja på vad som är mest lättkört, och vad som går fortast.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

ok, jag backar lite... Jag vet att det förekommer på rena racebilar och det funkar säkert utmärkt i vissa fall. Erfarenheterna från de som kört pekar ju på det. thumbs up
Det var ju vid bankörning som var trådstartarens frågeställning. (fick liksom en känsla av att trådstartarens bil skulle köras till och från banan oxå...)
Kan tänka mig att låst mittdiff kan ge tämligen förutsägbara egenskaper inom ett visst fönster för en som rutinerat bara smiskar bana.

Likafullt tycker jag att det verkar vara ett fundamentalt feltänk eftersom fram och bakaxel går olika långa vägar när man åker utan ställ i böjarna detta oavsett om man har låsta axeldiffar eller inte...
Jag har bara kört på gatan (ofrivilligt) och i terräng (med typ terrängbil) med låst mittdiff, och därifrån drar jag mina slutsatser.
Att åka med låst mittdiff på gatan vidhåller jag är praktiskt omöjligt, många gånger värre än att åka raggarbil med agadiff. Förekommer det verkligen i t.ex. Audikretsar?

En annan fråga: Går det att rangera en racebil med låst mittdiff i depån? På gatbil med låst mittdiff går det inte att t.ex. fickparkera. Då går nå't dyrt sönder... (fråga mig inte hur jag vet...)

Edit: Läste tråden lite noggrannare och såg i inlägget ovan från Henka att Audi inte körde bilarna i depån.
Det är väl upp till var och en att prova med låst mittdiff... Jag har min uppfattning klar.

Rice and shine
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Jag kommer fö köra låst jag med när bilen är ihop.

Ja, det är ett fundamentalt feltänk. Men - av alla billiga lösningar som finns så är det den bästa.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

-- skrev:
Jag kommer fö köra låst jag med när bilen är ihop.

Ja, det är ett fundamentalt feltänk. Men - av alla billiga lösningar som finns så är det den bästa.

Billigt är bra!

En fråga:
Håller det i längden vid normal användning på en Audi...? Antar att inre bakhjulet kommer att frasande rotera med annan hastighet än underlaget i tvära böjar?

(När Viscodiffen blev stum på min alldeles nya AWD-Volvo knöt sig bilen och hoppade våldsamt även vid ganska små rattutslag.
Det tog inte lång stund innan transmissonen gav upp. Nu är säkert transmissonen på en 4WD Audi betydligt mer skottsäker än vissa delar på en Volvo med hjälpbakhjulsdrift, men att det blir stora brytkrafter när man svänger tvärt är helt klart.
om jag inte är felunderrättad så har eller hade åtminstone Volvo på de tidiga AWD-bilarna ett förband (pressat & limmat?) i vinkelväxeln som var dimensionerat att gå sönder vid överbelastning just för att rädda resten av drivlinan från att brytas sönder.)

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den bilen jag åkte med är en gatbil, blir ju en sjuhelvetes massa wind-up i drivlinan och man mår ju fysiskt dåligt av att åka i bilen men är alternativet att rasa diffar var 500:e meter så är det ju inte ett svårt val.
Jag körde för övrigt en bil som faller inom kategoring "liten skitSUV" i Fredags och den kunde man låsa mittdiffen på, jag provade på en asfaltsparkering och bilen höll på att slå knut på sig själv, klart okörbart på den bilen.

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

När en kompis köpte en gammal 80 Quattro '83 fick han rådet av tidigare ägaren att ha mittdiffen låst när han hade rattmuffen monterad, dvs från första rimfrosten fram till tjällossningen. Med mittdiffen öppen var bilen fullständigt oberäknelig och man visste aldrig var den skulle släppa. Med mittdiffen i kunde man koncentrera sig på annat. Tyvärr gick styrningen till diffarna sönder sen, men det var väl nån plastslang om jag minns rätt.

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jag måste få prova att svänga/vända/parkera en Audi med låst mittdiff på asfalt nångång... Är drivaxlarna och kardanstången gjorda av gummi?

Rice and shine
Citera
swede.
Rosvik
Här sen Nov 2007

Jag har kört med svetsad mellandiff i min 1991 Eclipse AWD (samma låda som EVo I-III) utan större problem när jag bodde i USA.
End. när man gjorde U-svängar med fulla rattutslag som bakhjulen tuggade litegrann

Väldigt vanligt att man svetsar mellandiffen eller låser VC'n på AWD Eclipsarna i USA för att mellandiffen är den svagaste punkten i lådan, om den är svetsad så går den inte heller sönder

Mvh,

Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

Lars Falk skrev:
En massa liten text..

Du är inte felunderrättad. Den sitter där strax framför mellan diffbromsen/bakre diffen.

mvh C

Skruva banåkabil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11271 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande