Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Special fälgar
802 besök totalt
AndreasLu
Luleå
Här sen Jan 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Special fälgar

Hej jag är på jakt efter fälgar med 3-3.5" bredd och 16" diameter. I en av fälgarna ska det monteras en navmotor med 11" diameter så det måste finnas möjlighet att modifiera centrum.

Det jag har funderat på idag är antingen en centrumlös fälg där jag själv tillverkar ett centrum som sen bultas fast eller en ekerfälg. Jag vill helst ha tag på en delad fälg utan centrum men har tyvärr inte hittat någon tillverkare av sådana för dimensionerna som krävs. Fälgarna ska vara monterade på ett fordon som mest liknar en mopedbil så det kommer att finnas vissa sidokrafter även om de är små. Navmotorn är gjord för att fästas med ekrar men jag undviker nog helst ekerfälgar med tanke på att dessa inte är konstruerade för några sidokrafter. Vikten på fälgarna ska helst vara så låg som möjligt eftersom vikten på bilen utan förare kommer att vara mindre 100kg.

Jag är tacksam för tips på företag som kan tänkas tillverka lämpliga fälgar, både ekerfälgar och centrumlösa.

Tacksam för svar!

Uppsala
Här sen Sep 2003

Fälgbredden du skall ha är ganska extrem så mitt förslag är att ta en mc-fälg och modifiera. Om du fräser ner ekrarna så kan de utgöra fästen till ditt nya centrum.

Guson

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Guson skrev:
Fälgbredden du skall ha är ganska extrem så mitt förslag är att ta en mc-fälg och modifiera...

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Special fälgar
802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande