|
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439
Trådstartare

12 Sep 2003 09:11
_________________ /Niße
Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

12 Sep 2003 09:25
Jag tycker det ser vedebörande just varit och handlat en byggställning, alla fall räcker rören till det
_________________ Johan Sjölinder
|
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203

12 Sep 2003 09:27
hahahahaahaaha, den ville ikke blitt godkjent for race ihvertfall. Umulig å få foreren ut raskt nok
Fine, blanke og polerte ror da
orjan
_________________ Orjan Sandland
|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411

12 Sep 2003 09:43
Öpnar man vindrutan när man skall ta sig in/ut?
_________________ //Kenth Wiklund
Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
|
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547

12 Sep 2003 09:51
_________________ J0hanC@rlström
Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

12 Sep 2003 09:52
Jag säger följande:
Konstruktören borde gå en grundläggande kurs i hållfasthetslära med inriktning på fackverksdimensionering.
Som hållfproffs blir jag någonstans mellan livrädd och full i skratt när jag ser detta. I bild 2 är det ett plockepin utan dess like och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

12 Sep 2003 10:43
Huvva  Undrar vad installationen kan väga
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19090
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson)
|
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731

12 Sep 2003 12:11
Daniel Bengtsson skrev: |
och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.  |
Hur kommer det sig att man , trots detta kända faktum, i princip i alla enklare burkonstruktioner sätter dörr-rörets bakre fästpunkt mitt på huvudbågen.
Även detta är juh ofta krökt så att det lutar svagt uppåt juh längre bak man kommer för att sedan bli horisontellt ca: 20cm före infästningen. Så var min bur från guss krökt iaf.
På mer avancerade burar möter man juh ofta upp med ett rör på motsatt sida som går bakåt mot fjädertornet men inte på enklare.
Det har förbryllat mig ganska länge...
Lägger in ett exempel..
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

12 Sep 2003 12:23
David Berglund skrev: | Daniel Bengtsson skrev: |
och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.  |
Hur kommer det sig att man , trots detta kända faktum, i princip i alla enklare burkonstruktioner sätter dörr-rörets bakre fästpunkt mitt på huvudbågen.
Även detta är juh ofta krökt så att det lutar svagt uppåt juh längre bak man kommer för att sedan bli horisontellt ca: 20cm före infästningen. Så var min bur från guss krökt iaf.
På mer avancerade burar möter man juh ofta upp med ett rör på motsatt sida som går bakåt mot fjädertornet men inte på enklare.
Det har förbryllat mig ganska länge...
Lägger in ett exempel..
 |
Jag är ingen expert på burar specifikt, men jag kan säga följande. Så som du beskriver att avancerade burar är byggda ger ju en korrekt lastväg.
Anledningen att röret är positionerat som det är i höjd, beror på att det i princip inte ger någon verkan alls om det skulle sitta i golvplanet, då golvetsstyvhet redan ger ett stort bidrag där. Förmodligen har detta rör mest till funktion att öka skyddet mot sidkrockar. Betänk att det är en skyddsbur först och främst. I det avancerade fallet även en förstyvning av karossen.
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268
_________________ /Arne Lindgren
|
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591

12 Sep 2003 17:31
Det ser ut som om det sitter en baslåda nånstans under rörhögen också. Usch!
_________________ Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

12 Sep 2003 20:04
|
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392

12 Sep 2003 20:23
Tycker det ser ut som om vederbörande gjort sig redo för ett hopp utför Niagarafallen... Eller kanske ett halvt varv runt Ringen. Inte så dumt att ha insikt om sin förmåga iaf... *dööööh*
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946

12 Sep 2003 20:26
Vad har killen tänkt med?  och vad är syftet med den där buren? Att han ska bli överkörd av en stridsvagn?
om det enbart är för show så har han ju krånglat till det ganska rejält. Måste vara ett h-vete att putsa där plockepinnet.
_________________ Anders Dauner
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382

12 Sep 2003 22:34
Jag tror att buren är till för att skydda allmänheten mot ägaren/föraren
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946
_________________ Anders Dauner
|
|