| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad sägs om detta burbygget?
|
1493 besök totalt |
|
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
Jag säger följande:
Konstruktören borde gå en grundläggande kurs i hållfasthetslära med inriktning på fackverksdimensionering.
Som hållfproffs blir jag någonstans mellan livrädd och full i skratt när jag ser detta. I bild 2 är det ett plockepin utan dess like och i bild 3 kan man se en klassisk superblunder med ett krökt rör som ansluter mitt på en anna balk istället för som sig bör i en hörnpunkt.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
|
|
||||||
Tror du det tror snarare det är ett försök att få balans i en annars framtung bil.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Hur kommer det sig att man , trots detta kända faktum, i princip i alla enklare burkonstruktioner sätter dörr-rörets bakre fästpunkt mitt på huvudbågen. Även detta är juh ofta krökt så att det lutar svagt uppåt juh längre bak man kommer för att sedan bli horisontellt ca: 20cm före infästningen. Så var min bur från guss krökt iaf. På mer avancerade burar möter man juh ofta upp med ett rör på motsatt sida som går bakåt mot fjädertornet men inte på enklare. Det har förbryllat mig ganska länge... Lägger in ett exempel..
|
||||||
Jag är ingen expert på burar specifikt, men jag kan säga följande. Så som du beskriver att avancerade burar är byggda ger ju en korrekt lastväg. Anledningen att röret är positionerat som det är i höjd, beror på att det i princip inte ger någon verkan alls om det skulle sitta i golvplanet, då golvetsstyvhet redan ger ett stort bidrag där. Förmodligen har detta rör mest till funktion att öka skyddet mot sidkrockar. Betänk att det är en skyddsbur först och främst. I det avancerade fallet även en förstyvning av karossen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Det beror på SBFs regler... Funderade på det när jag skissade på min bur och la till några rör för att få en riktig kraftväg (trianglar). Tyvärr var jag tvungen att ha några svagt bockade rör vid infästningen av bakvagnen, tror dock inte dessa små krökar flexar speciellt mycket..
_________________ /Arne Lindgren |
||||||
Vad har killen tänkt med? och vad är syftet med den där buren? Att han ska bli överkörd av en stridsvagn?
om det enbart är för show så har han ju krånglat till det ganska rejält. Måste vara ett h-vete att putsa där plockepinnet.
_________________ Anders Dauner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad sägs om detta burbygget?
|
1493 besök totalt |