Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4258 totalt) |
Plåtfälgar med bultcirkel 114,3x4 respektive 114,3x5
Funderar på om man skulle kunna lätta racerbilen genom att använda plåtfälgar istället för orginal aluminiumfälgarna. Priset brukar vara bättre på plåtfälgar också…. Eller är jag helt dum som ens funderar på det? I vilket fall, är det någon som känner till någon bil med bultcirkel 114,3x4 som har 15" plåtfälgar med 7" bredd och offset ca 30-35 mm? Någon som har ett hum om vad de väger? Volvo X40 har den bultdelningen men fälgarna har fel offset och är nog för smala. Alternativt kan jag montera nav från RX-7 generation 2 och få bultdelning 5x114,3. Någon som kan tipsa om märken med den bultdelningen och samma dimension på fälg? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Re: Plåtfälgar med bultcirkel 114,3x4 respektive 114,3x5
Det har jag tänkt flera gånger oxo, så isf kan vi bilda en dumklubb tillsammans ![]() Hur klurigt/dyrt är det att bredda en plåtfälg? _________________ Pär Hylander |
||
Nissan 200 SX har bultdelning 4*114,3. Vet dock ej offset.
Prova på http://web.200sx.nu/ EDIT: Här borde det finnas svar på din fråga: http://www.g-powertech.com/felger/bo _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
Jag har monterat ganska mycket däck och uppfattningen jag har fått är att stålfälgar känns ganska mycket tyngre än de flesta aluminiumfälgar. De är som sagt oftast smalare också så de blir tyngre...
Billiga? beror på hur man ser det kanske. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Visst sjutton är plåtfälgar billigare än alu, speciellt om man jämför med lätta alu/mag-fälgar. Kan man dessutom hitta något annat bilmärke som man kan köpa begagnade plåtisar från så lär man komma ganska billigt undan.
Fast frågan är ju om de verkligen är lättare. Jag har alltid tyckt att det känts så men jag kan ha fel.... Att de leder bort värme sämre stämmer nog. Normalt är anliggningsytan mot navet mindre. Dessutom är oftast hålen mycket mindre jämfört med t ex en fem-ekrad alufälg. Fast jämfört med mina orginal är det nog ingen större skillnad. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Dessa är de bilar jag hittat med rätt bultcirkel och offset. Känns som om Supran kanske kan ha lagom stora och breda fälgar?
Märke Modell Bultcirkel ET Navhål NISSAN Vanette 95> 5/114,3 30 66,1 NISSAN Maxima 85-95 5/114,3 35 66,1 TOYOTA Supra 87-93 5/114,3 37 60,1 Har en liten kul xls-fil med MKT data... ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||
Du Rödluvan pass dig så inte vargen tar dig
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Annars bits inte vargen som oftast här _________________ Johan Sjölinder |
||
RACKARNS!!
![]() Jag HAR läst allt 4 ggr och tänkte att jag har ju fyllt i allt i profilen, så då är det ju ok... Men där fanns ju inget namn!! ![]() Så kan det gå, trots goda intentioner... ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||
Jag får en känsla av att man generellt kan säga att små japanska bilar har 4x114,3 och stora har 5x114,3. Tack för tipsen!
Jag tjatar vidare. Är det ingen som provat att väga en plåtfälg respektive en alufälg i samma dimension för att se vilken som är lättast? ok, det kan variera väldigt mellan olika alufälgar men om man bara vill ha ett riktvärde. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
honda, suzuki & Mazda använder sig utav 4x100 på sina småbilar. bredda plåtfälgar kostar 300 kr stycket där jag bor. MVH/ K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4258 totalt) |