Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga racer av en Golf R32?
<<   1, 2, 3   >>
10745 besök totalt
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Dude skrev:
Magnus:
Vad är väl en bal på slottet, mot ett 40min telefonsamtal med ers höghet

thumbs up
Låter som ett väldigt kul projekt, ser fram emot biltråd

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Såg på TV nyligen när Tiff testade R32, han verkade nöjd iaf. Vet inte om det var nya eller gamla versionen? Den jämfördes mot BMW 130, så antagligen nya då?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Första gen R32 (som jag missat att det gällde, blivit blind på gamla dar ) undrar jag om man inte faktiskt behöver få lite trim på, bara lättning undrar jag om det räcker.... Men ett öppnare avgassystem kanske räcker, gen-fyra R32 har finfint bottendag men tappar upp i varv IMHo. Min VR6 syncro mådde _extremt_ bra av nytt avgasystem när det gäller det här. Den var verkligen snöpt av avgasystemet på de högre varvtalen. Blev riktigt bra efter byte.

OT

Dude är den ende som än så länge känner till årets projekt för min egen del. Förutom de direkt inblandade. Något enstaka vettigt blev ändå kanske sagt under telefonsamtalet igår tror jag. Kanske

End OT

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

You tease...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Jag har alltid varit ytterst skeptisk mot R32 - tills jag köpte min V6 4mo. Jag börjar tro att en R32 är riktigt schysst faktiskt. Grejjerna till dessa Golfar är apbilliga i staterna, finns hur mycket som helst. Värt att surfa runt helt klart. Utbudet på tex kränghämmare är väldigt stort - tex kostar en 22mm typ $170. Motsv i Sverige kostar kring 3k. Stötdämperi är också väldigt prisvärt att ta från staterna.

Haldex styrenheterna gick upp i pris rejält den 15jan - $300 ungefär. Rejs-varianten lönar sig ännu att ta från USA men den blå performance är ingen bra deal längre. $1000 där och 7500SEK i Sverige. Ingen poäng alltså. Den blå kostade endast $750 förut - 4300:- med dagens kurs. Rätt prisvärt! Jag hann dock inte beställa min så nu står jag här utan.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Men asså...går det att svänga med en sån där klump i fronten mellan hjulen? Viktfördelningen är väl inte direkt optimal?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lennart Hall skrev:
Men asså...går det att svänga med en sån där klump i fronten mellan hjulen? Viktfördelningen är väl inte direkt optimal?

utan mods:
den nya R32an ja
den äldre sådär....

Med modifieringar går allt

(var inga problem att ta pallplatser i slalom med VR6 syncro trots stor klump i fronten men den var oförlåtande vid turn in på bana. Minsta miss så understyrde det men prickade du rätt när du svängde in så svängde den finfint faktiskt )

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Eric Josefsson skrev:
Såg på TV nyligen när Tiff testade R32, han verkade nöjd iaf. Vet inte om det var nya eller gamla versionen? Den jämfördes mot BMW 130, så antagligen nya då?

Det var den nya

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
(var inga problem att ta pallplatser i slalom med VR6 syncro trots stor klump i fronten men den var oförlåtande vid turn in på bana. Minsta miss så understyrde det men prickade du rätt när du svängde in så svängde den finfint faktiskt )
Har också kört slalom med en MkIII VR6 syncro och det är nog sämsta bilen jag använt till sånt (utom möjligen en 525i E39...). Man fick liksom vara väldigt brutal med den för att den skulle svänga alls. Fast det kanske passar dig....

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dude skrev:
Magnus:
Det är väl en Mk4 iom årsmodell -03
Vad är väl en bal på slottet, mot ett 40min telefonsamtal med ers höghet

Micke:
Lysena finns att köpa på biltema för 989:-

De fanns inte då, 2002 (omedvetet rim).

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ang avgas, så är det högsta prioritet, iom att dom snott det också
Lättning av bakluckan gjord av nuvarande ägare och det med tigersåg, för att kylet är placerat där nu.

Ska ner dit om nån timme och då ska jag fota eländet

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Stor tumme upp! Ska bli kul att se resultatet!

Skänninge
Här sen Maj 2003

Borde den inte ligga i våra banåkarbilar nu?

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Ser ut som ett fint utgångsobjekt. Rensa och städa lite bara (typ flytta tillbaks kylaren...varför flytta på den överhuvudtaget?)

Sen kan nog en del paneler göras i glasfiber och minska vikt (speciellt fram), huv, flyglar och front betyder säkert ett antal kilon.

Jag har en tjock (och dyr) verkstadsmanual till Mk4 Golf skräpandes hemma nånstans. thumbs up

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Kylaren mm får nog husera i den ändan av bilen.
Hela motorn hänger framför framaxeln

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Tjänstevikt 1620kg

Edit: Eller 1580kg

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lennart Hall skrev:
Har också kört slalom med en MkIII VR6 syncro och det är nog sämsta bilen jag använt till sånt (utom möjligen en 525i E39...). Man fick liksom vara väldigt brutal med den för att den skulle svänga alls. Fast det kanske passar dig....

Alltså, jag är ju inte så dålig på att köra salom men första gången jag ÖHT körde slalom (bland de första gångerna jag var på banträff ÖHT) med en bil var med min VR6 syncro och jag tror jag hamnade på pallplats. Första gången. Om jag minns rätt Hursomhelst, så så fel kan inte bilen vara Men du har helt rätt, man måste vara råbrutal och använda upplåsning av mellandiffen med motorbroms o så... brutal är nog honnörsordet med den i långsammare partier typ slalom och typ chikaner o så... I snabbare böjar krävdes istället precisions-turn-in, då lirade även snabbare böjar skitfint. Men det var som sagt VR6 syncro, inte R32. Om än besläktade så skiljer det ju några år mellan dem.

Dude skrev:
Tjänstevikt 1620kg

Edit: Eller 1580kg

Inte överaskad....

VR6 syncro var lättare och hade tjänstevikt 1530 om jag minns rätt

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
bla bla bla.... mellandiffen..... bla bla bla

Nu kan jag ha fel, men sitter det en sådan på VR6 syncron? Ska inte geggamojan i viscon ta upp hastighetsskillnaderna?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Westfield skrev:
Ser ut som ett fint utgångsobjekt. Rensa och städa lite bara (typ flytta tillbaks kylaren...varför flytta på den överhuvudtaget?)

Sen kan nog en del paneler göras i glasfiber och minska vikt (speciellt fram), huv, flyglar och front betyder säkert ett antal kilon.

Jag har en tjock (och dyr) verkstadsmanual till Mk4 Golf skräpandes hemma nånstans. thumbs up

Viktfördelning....

Du kommer med massa förslag hur den lättas i framänden men inte i bakänden, var det en baktanke eller?

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Hade du inte en finfin blågul donatorbil för ett tag sedan, som det skulle kunna plockas lättare skärmar från
Skitfränt att du bygger på framtung blysläde nu iaf, ska bli kul att se resultatet
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga racer av en Golf R32?
<<   1, 2, 3   >>
10745 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande