| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Camberjustering på Skodan
|
8 besök senaste veckan (3589 totalt) |
|
Hur bär jag mig åt att justera camber och toe fram på min Skoda octavia RS-06, bilen kan jämnföras med Golf GTI mkV? om ni vet så förklara gärna enkelt och tydligt som om jag vore ett barn....
|
||||||||
|
|
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
Vad ska du använda den till? Nyfiken eftersom jag har en -07 fast med tråkigare(ekonomisk 1,6 MPI 0,7 l/mil!!) motor - Ej RS. Är RS:n rolig? Sneglat åt en sån ibland. Aldrig provkört dock. |
||||||||
|
Re:
Jag använder den både på gatan och bana. Tanken är att det ska bli mycket bana i år. Ja, jag tycker RS:en är rolig iaf nu efter alla uppgraderingar som jag har gjort. |
||||||||
|
För att justera camber behöver du antingen en ny topplagring (om det är möjligt, hur ser fjädertornen ut?) eller excentriska justerbultar mellan fjäderben och spindel. Går givetvis även att kombinera dessa två lösningar. Åtminstone Golfen är väl ganska vanlig i "eftermarknadsvärlden" så det borde finnas gott om färdiga lösningar att köpa eller låta sig inspireras av
Toe fram kan du väl justera med styrstagen? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
|
Re:
Låter intressant. Släng gärna upp en biltråd om du vill!
|
||||||||
|
Re:
Jag tänkte att jag skulle ladda upp lite bilder på fjädertornet och anslutningen mellan fjäderben och spindel men det går tyvärr inte(varför då?????) kommer upp en ruta som talar om för mig att jag bara får visa bilder i vissa trådar märkligt tycker jag!! Hur som helst fjädertornet är inte plan på toppen utan har en upphöjning ca 70mm diameter samt 40mm hög > så det blir svårt med topplagring om man inte bygger om.
Vad bekräftar anslutningen mellan fjäderben och spindel är benet nedstucket i en hållare och inte bultad på spindeln med plattor .
Så frågan kvarstår...... |
||||||||
|
Re:
Ja jag vet inte. Tror inte så många är intresserad av en moddad "Tjeck"
|
||||||||
|
Re:
Jag lyckades ladda upp bilder tillslut:
|
||||||||
|
Det lär nog till att kapas runt vid topplagringen precis som du säger, ser rätt kört ut annars.
Toe kan du i alla fall justera enkelt på styrstagen. |
||||||||
|
Re:
Ja, det verkar inte bli bättre .
|
||||||||
|
Det kan eventuellt gå att göra nåt vid infästningen på länkarmen också.
Syns inte hur det ser ut på bilden men förmodligen blir det ännu krångligare än att gå på fjädertornet. |
||||||||
|
Jag har pratat med DLI-teknik idag och dom har cambertopplagringar till Skodan
, jag behöver bara kapa bort upphöjningen och bulta fast |
||||||||
|
Re:
????? Snacka skit!!!!! För dom pengarna det kostar i inköp och den modden som är gjord på min bil kan jag tala om för dig att du inte vet vad du pratar om!!! 300hk 400Nm/vrid 0-100 5,05sek enligt G-tech Toppfart 272kmh mätt med GPS |
||||||||
|
Kör du fortfarande med orginaldiffen? Antar att det då är samma "elektroniska" diff i RS:en som i min GTI Edt 30. Eller? Siktar på samma prestanda nämligen... Och identiskt problem med camber justeringen...
_________________ Patrik Fahlström |
||||||||
|
|
||||||||
|
ojojoj!!!
Vilka goa prestanda!! Man ska inte förakta Skoda RS, de har ju en massa godbitar från VW. Jag har också eldiffbroms på min bil. Men det kan väl knappast vara samma eller?? Den funkar bara upp till typ 20 km/h... Mest för att man ska komma iväg vid halt underlag skulle jag tro EDIT: Vill bara påpeka att det jag menar med "diff" alltså inte är en diff i den mening vi tänker på, utan är en grej som nyper bromsarna om ett hjul spinner för mycket i förhållande till det andra. och det har jag såklart mycket svårt för att tänka mig att de använder på prestandabilar... Skrev innan jag tänkt färdigt...
|
||||||||
|
Re:
Ja, jag gör juh det. Men en Quife diffbroms är beställd!!! samt topplagringar.....
Snegla gärna på det här till din bil: http://www.goapr.com/VW/products/sta om du bara vill modda orginalsprut prata med Jonatan på V-tech(vtech.se). |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (3589 totalt) |