Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII -75-Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5
16641 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Funderar på om man borde slipa bort nedre fjädertallriken på benen och montera en gänga utanpå för en icke-standard fjäder. Har för mig jag sett såna kit nånstans. Benen fick jag till 48 mm diameter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Rally Design har kit men säkert Dalhems eller liknande också. Rally Design har snyggat till sina bitar ordentligt jämfört med förut.

Har du fjäderben med fast styrarm (standard Escort) eller löstagbar (Escort RS/Capri)? Har du de senare, så tycker jag det är klart klokt att bygga på dem. Gott om dämpare och välkänd geometri på Escort.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Rally Design har kit men säkert Dalhems eller liknande också. Rally Design har snyggat till sina bitar ordentligt jämfört med förut.

Har du fjäderben med fast styrarm (standard Escort) eller löstagbar (Escort RS/Capri)? Har du de senare, så tycker jag det är klart klokt att bygga på dem. Gott om dämpare och välkänd geometri på Escort.

/Gustaf
Tack för tipsen!
Försökte beställa nån form av katalog från Rally Design, men den har inte dykt upp.
Jag har ben med både fast och lös arm liggande bortsett från Sierrabenen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Då så, kör med RS-benen (lös arm) och coiloverkonvertering. GAZ har prisvärda justerbara insatser till de benen.

Den tryckta katalogen innehåller samma saker som på hemsidan. Jag brukar be om katalog i samband med beställning men de har massor att göra på Rally Design nu. I och för sig ska man ju ändå ta hand om kunderna, men....England!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Demonterade hela Sierraframvagnen idag och bar upp allt utom balken och kränghämmaren på vinden för eventuella framtida behov.
Sen tog jag kapen och gjorde ett stort hål i mitten av bilen. Nu är nästa steg att prova att hänga ner motor och låda för att se om det stora hålet är nog stort. Planen är inte att ha motorn längre bak än standard trots att jag måste bygga nya motorfästen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Sandra hade ett ärende till garaget och avbildade hålet jag skapat.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8029



Re:

Lennart Hall skrev:
Demonterade hela Sierraframvagnen idag och bar upp allt utom balken och kränghämmaren på vinden för eventuella framtida behov.
Sen tog jag kapen och gjorde ett stort hål i mitten av bilen. Nu är nästa steg att prova att hänga ner motor och låda för att se om det stora hålet är nog stort. Planen är inte att ha motorn längre bak än standard trots att jag måste bygga nya motorfästen.


Varför inte flytta bak nu när du redan kapat?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17873


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Lennart Hall skrev:
Planen är inte att ha motorn längre bak än standard trots att jag måste bygga nya motorfästen.


Varför inte flytta bak nu när du redan kapat?

MVH Erik
För att jag är för lång...
Flyttar jag motorn måste pedalerna (som inte finns mer än i teorin) bakåt.
Flyttar jag pedalerna måste stolen (som inte heller finns mer än i teorin) bakåt.
Flyttar jag stolen bakåt måste buren bakåt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8029



Re:

Lennart Hall skrev:
erikjakan skrev:
Lennart Hall skrev:
Planen är inte att ha motorn längre bak än standard trots att jag måste bygga nya motorfästen.


Varför inte flytta bak nu när du redan kapat?

MVH Erik
För att jag är för lång...
Flyttar jag motorn måste pedalerna (som inte finns mer än i teorin) bakåt.
Flyttar jag pedalerna måste stolen (som inte heller finns mer än i teorin) bakåt.
Flyttar jag stolen bakåt måste buren bakåt.


Vafan, du får ju kapa av en tia på dig själv så är ju saken biff

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII -75-Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5
16641 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande