| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Tips på r-däck i ?Trampio R1R , A032R ?
|
2680 besök totalt |
|
Kommer köra min Cooper S med 16" och då helst i dimensionen 205-50/16 Tips på lämpligt däck som finns i den dimensionen mottages gärna! Bilen: FWD ,1220 kg. Har sett att Toyo trampio R1R finns till bra pris , någon som har erfarenheter av detta? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Vad jag kunnat läsa mig till är toyo trampio R1R lite mer allround än toyo 888.
Inte riktigt samma fäste men bättre i väta. Däck för avancerad nöjeskörning stod det också.
Ingen som testat detta däck ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Får väl skämmas lite nu
Sökte lite mer noggrant och hittade en del info om R1R
här på forumet. Lite ros men mest ris verkar det som tyvärr. A032 lär vara ett kanondäck men dyrare. Lite skralt utbud i dimensionen 205-50/16. Som sagt tips är välkomna! MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Re:
Ja , jag har kollat runt en del.. Frågan är om de inte blir för små , det är 205-45 /17 original på bilen. Men annars är ju V70A ett däck som får fina vitsord. Ett annat alternativ skulle kunna vara Toyo R888 i 195-50 /16 . Flera anser ju att r-däck är lite bredare än gatdäck i samma dimension. Resonemanget är dock inte vattentätt då mina Michelin r-däck 205 har totalbredd 205mm och mina Kuhmo gatdäck 215 har en totalbredd 235mm. Skulle vara intressant att veta om Kuhmo resp. Toyo är "breda" jämfört med samma dimension gatdäck. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Försökt med mail och pm utan resultat. Men han kanske ligger lågt med tanke på säsongen. Får väl leta fram ett telefonnummer annars.
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Det verkar nästan som det bara är R1R och A032 som finns i 205/50-16, har själv letat efter samma dimension till min bil.
Personligen så tror jag R1R är svårslagna för sitt pris, drygt 1100kr per däck verkar man kunna få dem för. Tror det blir en uppsättning sånna för mig sen, hade tänkt köra lite gata med dem också och det verkar de ju vara lite bättre lämpade för än många andra r-däck. Lite synd att de inte är E-märkta bara. |
||||||
|
Re:
Precis , dåligt urval. Men man ska kanske inte vara så låst vid storleken när olika däck verkar variera trots samma dimension på pappret. R888 finns ju tex i 195-50/16 , kanske är detta ett "brett" däck. R1R är förvisso 700 kr/st billigare än Yoko men totalekonomin vet vi ju inte så mkt om... Dvs hur ser de ut efter x antal körpass. För min del blir det uteslutande bankörning. Möjligtvis till och från banan. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
R888 finns ju i några storlekar men inte i 205/50-16
Jag vet själv att R888 i 205/50-15 är ett rätt brett däck (mönstret i slitbanan är ca 205mm, sen bullar sidorna ut lite) jämfört med gatdäck. Behöver du inte 205mm mönster och inte har plats för 215/50-16 så är nog 195/50-15 ett rätt vettigt val för att få billiga banträffdäck. Ska du tävla så blir det ju ett helt annat jobb med att optimera bredd, temp, slitstyrka, varvtid och kostnad (i valfri prioritetsordning ).
|
||||||
|
Hos den nordiska generalagenten finns endast följande storlekar kvar i lager (enl deras onlinelager).
195/55-15, 205/55-16, 215/45-17, 245/45-17 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Tack för infon . Isf kan man ju anta att 888 i 195or ungefär motsvarar 205 gatdäck. Skippar nog R1R , nu tänkbara alternativ är Yoko 032 i 205-50 , V70A i 205-45 , eller R888 i 195-50
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Den nya versionen som du pratar om kallas Proxes R1R och ska tydligen börja säljas i UK också. Verkar vara en blandning mellan R888 och gatdäcket T1-R, finns lite mer info här http://www.toyoproxesr1r.co.uk Versionen som säljs/sålts här i Sverige heter Trampio R1R. |
||||||
|
Re:
Det är R1R du tänker på ? NDI ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
ooops missade det. Ja det är R1R och det är NDI:s onlinelager jag tittade på. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Martin Wheelbase har nu svarat på mail och har alltså inte permanent gått under jorden
R1R verkar ha utgått. Toyo R888 i 195 50 16 eller Kuhmo V70A i 205 45 16 står valet nog mellan som det ser ut nu. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Är det nån som vet nåt om Federal 595RS-R?
Detta däck finns nämligen också i 205/50-16, slänger med en länk också: http://www.federaltire.com/style/con |
||||||
|
Re:
Det där är väl inte ett R-däck i vår bemärkelse? Mer att jämföra med sportiga gatdäck vad det verkar. Treadwear på 140. |
||||||
|
Jag har testat R1R och det var ingen höjdare tycker jag. Lite bättre än Dunlop Super Sport som väl skall vara som ett mellanting mellan gat och R-däck. Men inte i klass med bra R-däck där jag framhåller Kumho V70 som min favorit. Michelin och Bridgestone funkar också men jag gillar Kumho bäst.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
2680 besök totalt |