Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 744Tic -85
5585 besök totalt
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Tanken var från början att jag vill ha en seriöst trimmad busbil men allteftersom projektet fortlöpte så började ideérna dra allt mer åt banåka-hållet, håll till godo =)

Ja nu är motorn färdig i bänken, den gav (med alldeles för liten turbo) 430hk 540nm vid 1,2 bar video på ett pull finns här: http://video.google.com/videoplay?docid=6445194556273116410

Motorspec:
Fabriksnytt B230ft block från 98
Marinvev (2,5l slagvolym)
SPM stakar
Wisecokolvar komp 8,4:1
Extra vevhusventilation
Skvalpplåtar i tråget

org. 16v topp med tillsnyggade kanaler
NH Kammar
Professorns tryckare (Gunnar Lundström)
Mange BSR Kamdrev
LG Grenrör
50mm HKS WG
Garret T04B90

orginalinsug
MDS 780cc @3bar 3ohm
Fuelrail i strängpressad aluminium
Aeromotive BTR
Aeromotive inline 100micronfilter
Bosch 044pump
"Kinaintercooler" 600x300x100
oljekylare på 1100x150x40
oljeretur i tråget

EMS: Nira i3+ med tändspolar från VAG
Bredbands lambda från etapp (Bosch LSU med drivelektronik) LC-1

alla slangar i rostfritt stålomspunnet med eloxerade alukopplingar =D








Motorn i bänken hos Halvarsson Racing





Här kommer lite bilder på vad som sitter i motorn:







Shimsning av toppen med lashcaps....



Passade även på att lacka om motorutrymmet i samma kulör som motorn; Viper GTS blue Pearl


Länkarmar och fjäderbensstag pulverlackade:



Montering av ställbara Bilsteindämpare tilsammans med H&R fjädrar lackade i Viper GTS blue pearl :roll:



Har grejat lite under julhelgen, har fixat iordning växellådan med rätt vinkel mot sprängkåpan, polerat lite intercoolerrör och dragit inte kabel från Databoxen till motorutrymmet, slänger upp lite bilder:

Asfaltmattor att skrapa bort =(


Värmepistolen och spackelspaden i högsta hugg


Motorn på plats och håller på att dra kablarna till givarna och tändspolarna etc.


Tight med utrymme =o


Nypolerade tryckrör

_________________
Daniel Sundström
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Ja nu är det dags för en liten update igen (120107)

Fixar med elen, även fästena för sportstolarna är ditsatta:


Kylpaketet som det ska sitta, ska täckas med en rostfri plåt!

_________________
Daniel Sundström
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Liten update med ett handbromsställ som jag knåpat ihop under veckan som givetvis ska bli hydrauliskt!


Passade på att svetsa ihop röret från luftfiltret till turbon också, polerade även kompressorhuset!


Har fixat till kylarplåten i rostfritt, den sitter även skruvad i intercoolern


Kopplade in bredbandslambdan också (ett LC-1 kit med drivelektronik)


Har fixat till en aluplåt som skall hålla oljetryck och oljetemp så här långt, blir väl fler snart... två st brytare och ev en kalebringsknapp och diod till lambdan:


Har gjort iordning oljevarningslampa från en bakvinge, tror det var från i 850vinge, lyser mkt starkt så man missar inte om trycket blir kasst! 5" Autometer varvräknare med shiftlight och 2" laddtrycksmätare från autometer:


Lite mer bilder på inredning och instrumentering:


Stolarna iskruvade:


Ja nu har jag varit i garaget igen, blev installation av det gamla NOS-kittet:


En till liten film från 2a uppstarten...
http://video.google.com/videoplay?docid=7510416651650077517

här ritar jag ett fäste till fjäderbensstag fram:


Svarvade till två ringar till fjäderbensstagsinfästningsplattorna =D och fixade två klackar som skall svetsat på:


Färdigt resultat (ej polerat)




ok, idag har det hänt mycket i garaget, vi kan börja med att jag skruvade ner den gamla bakvagnsupphängningen:


Skruvade ihop den nya:


Så här blev den fastskruvad:










Installerade även den nya 12gallon-tanken idag men va tvungen att kapa ur reservhjulsbaljan för att få plats med den eftersom botten lutade neråt i mitten av tanken!





och till sist en liten bild på röret mellan luftfiltret och turbon som åkte på idag:


En till videosnutt på bilen med motorn på tomgång... har fixat servon nu iaf =)
http://video.google.com/videoplay?docid=-2610269527868911812

_________________
Daniel Sundström
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Svetsat iordning dp+avgassystemet:




och så här ser det ut efter veckans grejing:


Nu kommer en till update då (25/1 -07)

Avgassystemet är helt färdigt. Bara att hänga upp det 6cm kvar nu!


En bild på hur det ser ut i skuffen just nu med filter, pump, catchtank och en flaska gas om behovet blir för stort =)

_________________
Daniel Sundström
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Btrn fastsatt på torpedväggen och inkopplad


oljecatchtanken fastsatt på innerskärmen

_________________
Daniel Sundström
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006
Inlägg: 44



GRYMT projekt!

du har inga helhetsbilder på bilen?

_________________
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



ojojoj!
Kan inte du komma hem o bygga en motor till migg med?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Ser verkligen thumbs up thumbs up thumbs up kanon bra ut
Bra med effekt hade du oxå...

Ska du ha kul rakt fram/gata eller även på bana?

Hoppas du lägger ut film när den rullar på gatan sen...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



corpze skrev:

Har gjort iordning oljevarningslampa från en bakvinge, tror det var från i 850vinge, lyser mkt starkt så man missar inte om trycket blir kasst!


thumbs up thumbs up Vilken kanonlösning!
Du blir nog en trendsättare när det gäller varning för lågt oljetryck.
Finns risk för att jag kopierar denna lösning.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 212



I bilden som visade grenröret och toppen så såg kollektorn väldigt ofärdig ut, är det en synvilla? Eller ser den sådär ut? Snyggt bygge i övrigt!

_________________
Jon Lund
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38



ett bra tips är att med ett plattjärn eller liknande sammanfoga de 2 bultarna som är inringat på bilden (antingen på framsidan eller på baksidan av löphjulen

Vet en som inte gjorde det och fick spricka i termostathuset (i topplocket)


_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Tack för tipset jonas... ska fixa till nåt snyggt!

Det blir kul på bana men jag ska testa den rakt fram också!

_________________
Daniel Sundström
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058



Att det fanns så driftiga personer i vår lilla by...

kul!!! : up:

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Magnus_H
Kramfors / Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Mycket snyggt! thumbs up
Kommer bakvagnsprylarna från Kaplhenke Racing?

_________________
Magnus Häggström
Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007
Inlägg: 120


Trådstartare
Markus97 skrev:
Att det fanns så driftiga personer i vår lilla by...

kul!!! : up:


Ja det är väl som alla andra snorungar i denna byn... kör i sönder ett par uppsättningar kolvar pga för högt ladd med trimchip... det eskalerar =)

Japp bakvagnsupphängningen kommer från Kaplhenke! mkt bra passform!

_________________
Daniel Sundström
Citera
75lindis
Nödinge
Här sen Nov 2007
Inlägg: 37



Tjena corpze.
jag har en glt 16v 88 den har balans axel jag ser att du inte har någon på din motor.så min fråga till dig kan jag plocka bort den?

måste säga att du har fått till en riktigt snygg motor thumbs up och framför allt kraftfull hur många kusar har du?

_________________
fredrik lindskog
Citera
lindmark
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


75lindis skrev:
Tjena corpze.
jag har en glt 16v 88 den har balans axel jag ser att du inte har någon på din motor.så min fråga till dig kan jag plocka bort den?


Han har byggt på ett block från en 8ventilare. dvs utan balansaxel.

Det råder delade meningar om man kan ta bort eller inte... många har gjort det utan biverkningar och fått en mkt driftsäkrare motor.

_________________
Daniel Lindmark
BMW M3 3.2 E36
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Snygg bil!
Ska den bli gatlegal?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 744Tic -85
5585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande