Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
5585 besök totalt |
Tanken var från början att jag vill ha en seriöst trimmad busbil men allteftersom projektet fortlöpte så började ideérna dra allt mer åt banåka-hållet, håll till godo =)
Ja nu är motorn färdig i bänken, den gav (med alldeles för liten turbo) 430hk 540nm vid 1,2 bar video på ett pull finns här: http://video.google.com/videoplay?do Motorspec: Fabriksnytt B230ft block från 98 Marinvev (2,5l slagvolym) SPM stakar Wisecokolvar komp 8,4:1 Extra vevhusventilation Skvalpplåtar i tråget org. 16v topp med tillsnyggade kanaler NH Kammar Professorns tryckare (Gunnar Lundström) Mange BSR Kamdrev LG Grenrör 50mm HKS WG Garret T04B90 orginalinsug MDS 780cc @3bar 3ohm Fuelrail i strängpressad aluminium Aeromotive BTR Aeromotive inline 100micronfilter Bosch 044pump "Kinaintercooler" 600x300x100 oljekylare på 1100x150x40 oljeretur i tråget EMS: Nira i3+ med tändspolar från VAG Bredbands lambda från etapp (Bosch LSU med drivelektronik) LC-1 alla slangar i rostfritt stålomspunnet med eloxerade alukopplingar =D ![]() ![]() ![]() Motorn i bänken hos Halvarsson Racing ![]() ![]() Här kommer lite bilder på vad som sitter i motorn: ![]() ![]() ![]() Shimsning av toppen med lashcaps.... ![]() Passade även på att lacka om motorutrymmet i samma kulör som motorn; Viper GTS blue Pearl ![]() Länkarmar och fjäderbensstag pulverlackade: ![]() Montering av ställbara Bilsteindämpare tilsammans med H&R fjädrar lackade i Viper GTS blue pearl :roll: ![]() Har grejat lite under julhelgen, har fixat iordning växellådan med rätt vinkel mot sprängkåpan, polerat lite intercoolerrör och dragit inte kabel från Databoxen till motorutrymmet, slänger upp lite bilder: Asfaltmattor att skrapa bort =( ![]() Värmepistolen och spackelspaden i högsta hugg ![]() ![]() Motorn på plats och håller på att dra kablarna till givarna och tändspolarna etc. ![]() Tight med utrymme =o ![]() Nypolerade tryckrör ![]() _________________ Daniel Sundström |
||
Liten update med ett handbromsställ som jag knåpat ihop under veckan som givetvis ska bli hydrauliskt!
![]() Passade på att svetsa ihop röret från luftfiltret till turbon också, polerade även kompressorhuset! ![]() Har fixat till kylarplåten i rostfritt, den sitter även skruvad i intercoolern ![]() Kopplade in bredbandslambdan också (ett LC-1 kit med drivelektronik) ![]() Har fixat till en aluplåt som skall hålla oljetryck och oljetemp så här långt, blir väl fler snart... två st brytare och ev en kalebringsknapp och diod till lambdan: ![]() Har gjort iordning oljevarningslampa från en bakvinge, tror det var från i 850vinge, lyser mkt starkt så man missar inte om trycket blir kasst! 5" Autometer varvräknare med shiftlight och 2" laddtrycksmätare från autometer: ![]() Lite mer bilder på inredning och instrumentering: ![]() Stolarna iskruvade: ![]() Ja nu har jag varit i garaget igen, blev installation av det gamla NOS-kittet: ![]() En till liten film från 2a uppstarten... http://video.google.com/videoplay?do här ritar jag ett fäste till fjäderbensstag fram: ![]() Svarvade till två ringar till fjäderbensstagsinfästningsplattorna =D och fixade två klackar som skall svetsat på: ![]() Färdigt resultat (ej polerat) ![]() ![]() ok, idag har det hänt mycket i garaget, vi kan börja med att jag skruvade ner den gamla bakvagnsupphängningen: ![]() Skruvade ihop den nya: ![]() Så här blev den fastskruvad: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Installerade även den nya 12gallon-tanken idag men va tvungen att kapa ur reservhjulsbaljan för att få plats med den eftersom botten lutade neråt i mitten av tanken! ![]() ![]() och till sist en liten bild på röret mellan luftfiltret och turbon som åkte på idag: ![]() En till videosnutt på bilen med motorn på tomgång... har fixat servon nu iaf =) http://video.google.com/videoplay?do _________________ Daniel Sundström |
||
Svetsat iordning dp+avgassystemet:
![]() ![]() och så här ser det ut efter veckans grejing: ![]() Nu kommer en till update då (25/1 -07) Avgassystemet är helt färdigt. Bara att hänga upp det 6cm kvar nu! ![]() En bild på hur det ser ut i skuffen just nu med filter, pump, catchtank och en flaska gas om behovet blir för stort =) ![]() _________________ Daniel Sundström |
||
|
||
Ser verkligen
![]() ![]() ![]() ![]() Bra med effekt hade du oxå... Ska du ha kul rakt fram/gata eller även på bana? Hoppas du lägger ut film när den rullar på gatan sen... ![]() ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
![]() ![]() Du blir nog en trendsättare när det gäller varning för lågt oljetryck. Finns risk för att jag kopierar denna lösning. ![]() _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||
ett bra tips är att med ett plattjärn eller liknande sammanfoga de 2 bultarna som är inringat på bilden (antingen på framsidan eller på baksidan av löphjulen
Vet en som inte gjorde det och fick spricka i termostathuset (i topplocket) ![]() _________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||
Ja det är väl som alla andra snorungar i denna byn... kör i sönder ett par uppsättningar kolvar pga för högt ladd med trimchip... det eskalerar =) Japp bakvagnsupphängningen kommer från Kaplhenke! mkt bra passform! _________________ Daniel Sundström |
||
Tjena corpze.
jag har en glt 16v 88 den har balans axel jag ser att du inte har någon på din motor.så min fråga till dig kan jag plocka bort den? måste säga att du har fått till en riktigt snygg motor ![]() _________________ fredrik lindskog |
||
Han har byggt på ett block från en 8ventilare. dvs utan balansaxel. Det råder delade meningar om man kan ta bort eller inte... många har gjort det utan biverkningar och fått en mkt driftsäkrare motor. _________________ Daniel Lindmark BMW M3 3.2 E36 ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
5585 besök totalt |