| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp Gata/Bana och annat.
|
2113 besök totalt |
|
Re: oljetemp Gata/Bana och annat.
För oljans välmående spelar det nog ingen större roll om du så kokar den... Men för din motors välbefinnande så under 120 grader, däröver brukar lagerhaverier etc komma utan att du ber om det. Bättre runt 100 grader
_________________ Roland Johansson |
||
|
Nu är det också en fråga VAR vi mäter oljetempen.
Vanligt är i oljetråget. Jag vill ha max 100grader i tråget. Kan tom vara läger. Men den får inte bli för låg häller för man vill bli av med vattnet som finns i oljan. Har man runt 100grder i trågen en varm sommardag med fullfart spar tid på banan så är det lunkt. Tips: Söka på olja AND motor i forumet _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag låg mellan 80-85 grader i tråget på Opeln i somras. Det var väl aldrig nån ökenhetta när jag körde, men det var iaf maxtempen som jag noterade. Möjligt att det kröp upp lite i nån riktigt pressad situation (tex när turbomotorn sprängde sig).
Det lilla jag körde på landsväg kom den aldrig över 80 vad jag minns. olika från motor till motor såklart, jag kör ju gammalt gjutjärns bojsänke från Rüsselheim... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Jag misstänkte att vår standard ShoppingClio hade anlag för att komma upp lite i häftiga oljetemperatuer när man friskar på...
Monterade en oljetempmätare med givare i tråget. Törs knappt nämna vilka temperaturer som tangeras på bana...
Jag har efter att tempmätarn kom till för vana att ge mig efter 6-8 varv sådär på t.ex Sviestad eller Gelleråsen. Det man kan notera är att om jag växlar 1000 varv tidigare, vid drygt 6k istället för drygt 7k, så gör det stooor skillnad på oljetempen. Tycker mig också märka att den går varmare med t.ex. Castrol RS 10W-60 eller TWS 10W-60, än med "vanlig" 5W-30 olja. På gata ligger tempen runt 80-100 °C. Det tar dock ganska lång tid att komma dit. Antagligen p.g.a. ganska stor oljevolym för en shoppingbil. 5.5liter typ... Man kanske skulle muttra dit oljekylaren i alla fall....
|
||
|
E36 M3 ligger på 80-90 på gata och lätt 120 på bana.
En del med E39 M5 har sett runt 140grader. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
|
Re: oljetemp Gata/Bana och annat.
[quote="Rolle Scirocco"]
För oljans välmående spelar det nog ingen större roll om du så kokar den... /quote] oxidation är det som tar död på en olja förr eller senare, som alla kemiska rektioner beror oxidationens hastighet på temperaturen. En gammal tumregel är att för varje 10 grader oljetemperaturen ökar minskar oljans livsläng med hälften. En mineralolja trivs inte allt för länge över 100 grader medan en syntet klarar lite mer. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||
|
Re:
Jag har oljekyl och ligger vid hård körning på 90-100grader med 5W-30 olja och närmare 115grader med TWS. Så visst skiljer det endel mellan vilka oljor man kör på. _________________ Viktor Ekström BMW Z3 M-coupé BMW E36 325 Tesla 3 SR+ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljetemp Gata/Bana och annat.
|
2113 besök totalt |