| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgproblem
|
1192 besök totalt |
|
Fälgproblem
Tänkte byta ut mina 17" fälgar som jag har på min Escort till ett par 16". Har hittat ett par som jag vill ha men det finns ett problem. Nuvarande fälgar är 7" breda 104x8 bultmönster vet ej dock inpressning. Dom jag har tittat på är 8" breda och har inpressning ET25 och är från en Escort Cosworth. Fälgarna har rätt bultmönster och passar på. Problemet är att dessa kommer för långt ut sticker ut ca 1.5 cm. Finns det något sätt att tex lämna in fälgarna för att göra dom smalare eller liknande. Tänkte först att man kunde svarva infästningen men kom på att dom då kanske tar emot fjäderbenet. Några ideer? _________________ :: Mikael Lindqvist |
|
Är det för mycket jobb att rulla ut skärmkanten? Såg ett TV-program för några år sedan när skärmkanten rullades ut på en MB (det var möjligen hos AMG). Ett verktyg som fästes i navet som rullas fram och tillbaka och spänns efterhand, samtidigt värmde dom lacken på skärmkanten med varmluftpistol för att den inte skulle spricka.
Såg rätt smidigt ut (men det gör väl allt med rätt verktyg....) _________________ Pär Hylander |
|
Går ju svarva fälgens nav och därmed få ett högre ET
Som du säger kolla frigången till fjäderben och bromsok och annat som kan tänkas vara ivägen _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Svarva ner navet är nog inte så lyckat, de brukar ha en väldigt kort längd mellan anliggningsytan och tills konan börjar och att göra fälgen svagare där är inte så lyckat.
Fast dessa fälgar kanske har mer gods där? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Annars går det väl lämna in dom på fälgmotsatstillbreddning
Måste vara enklare att minska bredden på en fälg än öka.. På Alufälg kommer vanligtvis allt breddändring att bara påverka insidan av fälgen iofs så utsidan kommer ju vara kvar i samma läge _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Tar man bort från insidan av fälgen så sitter den ju fortfarande likadant. En tanke e i så fall att svarva ned ET och sedan svarva ned fälgen från insidan. Vad kan det tänkas kosta, låter lite invecklat
_________________ :: Mikael Lindqvist |
![]() |
Däck för banåka
Fälgproblem
|
1192 besök totalt |

