Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fälgproblem
1192 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Fälgproblem

Tänkte byta ut mina 17" fälgar som jag har på min Escort till ett par 16". Har hittat ett par som jag vill ha men det finns ett problem. Nuvarande fälgar är 7" breda 104x8 bultmönster vet ej dock inpressning. Dom jag har tittat på är 8" breda och har inpressning ET25 och är från en Escort Cosworth. Fälgarna har rätt bultmönster och passar på. Problemet är att dessa kommer för långt ut sticker ut ca 1.5 cm. Finns det något sätt att tex lämna in fälgarna för att göra dom smalare eller liknande. Tänkte först att man kunde svarva infästningen men kom på att dom då kanske tar emot fjäderbenet. Några ideer?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är det för mycket jobb att rulla ut skärmkanten? Såg ett TV-program för några år sedan när skärmkanten rullades ut på en MB (det var möjligen hos AMG). Ett verktyg som fästes i navet som rullas fram och tillbaka och spänns efterhand, samtidigt värmde dom lacken på skärmkanten med varmluftpistol för att den inte skulle spricka.

Såg rätt smidigt ut (men det gör väl allt med rätt verktyg....)

_________________
Pär Hylander
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



om man skall rulla skärmkanter och bor i Gbg så har MH-Styling verktyg och kunskap.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Får prata med MH Styling, skulle dock vilja behålla bilen som den är.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Går ju svarva fälgens nav och därmed få ett högre ET

Som du säger kolla frigången till fjäderben och bromsok och annat som kan tänkas vara ivägen

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Svarva ner navet är nog inte så lyckat, de brukar ha en väldigt kort längd mellan anliggningsytan och tills konan börjar och att göra fälgen svagare där är inte så lyckat.
Fast dessa fälgar kanske har mer gods där?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Annars går det väl lämna in dom på fälgmotsatstillbreddning

Måste vara enklare att minska bredden på en fälg än öka..

På Alufälg kommer vanligtvis allt breddändring att bara påverka insidan av fälgen iofs så utsidan kommer ju vara kvar i samma läge

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Tar man bort från insidan av fälgen så sitter den ju fortfarande likadant. En tanke e i så fall att svarva ned ET och sedan svarva ned fälgen från insidan. Vad kan det tänkas kosta, låter lite invecklat

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Däck för banåka
Fälgproblem
1192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande