| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
HJÄLP! finns det någon undre spindelled som ser ut som saabs
|
17231 besök totalt |
|
Du menar godstjocklek etc? I så fall har jag ingen susning - har inte tänkt sätta kapen i mina nya spindelleder.
Tänkte mest på att countach nog ville veta om det var samma enkla fastsättning i bärarmen...
Dock har jag en ny (Biltema) spindelled till Saab 900 liggande i garaget som skulle kunna offras för den goda sakens skull. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Den här Austin Mini/Maxi (whatever) som alla sjuor har och andra kit-cars, har väl nästan den absolut enklaste fastsättningen? Varför inte ta en sån? Förstår inte varför det absolut måste vara en "svensk"?
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
osäker på om det är lämpligt att använda den uppochner sas... Tror att om du nagelfar trådarna med div Alfor så kommer det dyka upp bra bilder. Hur ser det ut på GTV:s nedre länk? Kan en sådan funka? Den vet jag att jag sett bilder på sönderkapade leder i ngn tråd. |
||||
|
Nej, (116) GTV går också åt "fel" håll och är inte skruvad i bärarmen utan inpressad. Det har skrivits en omfattande tråd om det på Alfapower där bärarmen moddades för att ta en Volvo 140-led som pressades i från undersidan av bärarmen. Vore det omöjligt att tillverka en hållare för en sådan led till din bärarm? Den ser ut som bilden Mats K postade ungefär.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Jag vet inte (jag var dum nog att slänga den gamla leden sist jag bytte) , men en bild; det kan jag bjuda på.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Vad mycket grejer det är i dina spindelleder Ice!
Skämt åsido, det är i princip aldrig OK att vända kraften i en spindelled eftersom den normalt sätts ihop genom att man lägger i kulan med tappen i en skål som är dimensionerad för att ta lasten, sedan lägger man ett "lock" över kulan som inte är tänkt att ta upp stora krafter. När man vänder leden kommer all kraft på "locket".
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
ja precis. bärarmen är gjord för saab så hade varit enkelt med en liknade men verkar inte finnas någon som ser ut så. så blir att göra om bärarmen. hur stor är spindelleden på bilden. Omkrets där den pressas fast och storlek på konan vore kanon om du hade? har kollat på massa spindelleder på biltema där kan man ju gå och kolla i lådorna och se på dom. är svårt att se på bild. har en till en mercedes w123 men den är för stor i konan och är lite för stor för bärarmen. så en mindre sån skulle nog inte vara så mycket att göra om eftersom jag har införskaffat mig en metallsvarv så kan svarva mig en ring för spindelleden
_________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||
|
Här måtten på hylsan där spindelleden skall pressas in (tacka Dude!)
Angående konan på spindelleden så går det att tillverka en adapterkona som gör att en led från Opel Kadett C passar i ett hål gjort för Saab 900 - har sådana själv!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Re:
tack för måtten ska ta och mäta och se om det går att få dit och så länge konan är mindre så är det ju inga problem...
||||
|
På Saab 99/90/900 används ju samma led uppe som nere. Den övre med spindeltappen nedåt och den undre med tappen uppåt. Som några redan skrivit så sitter fjädern på den övre länkarmen (p.g.a. framhjulsdriften) och stötdämparen på den undre. Jag funderar på om de inte då klarar både tryckande och dragande belastning?
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
|
Re:
Det borde de göra. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
kadett c spindelleden vad klarar den i vikt? min bil kommer nog att väga ca 1500kg? antar att kadett c väger mindre spelar det någon roll för regbes? eller måste man ha från någon bil med samma vikt? någon som har bild på tex. ford taunus spindelled.
||||
|
Re:
Panterans framvagn har en sådan spindelled som är 50% grövre på alla ledder än Saabens. Dessutom gjord för både fjäder och stötdämparbelastning. Nackdelen skulle vara priset då..... Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
törs inte fråga vvad den kostar. men den blir nog för stor då om den är 50% större. någon som vet om jag kan använda kadett c spindeln fast bilen väger en ca 1500kg när den är klar? _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
HJÄLP! finns det någon undre spindelled som ser ut som saabs
|
17231 besök totalt |