| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fix för glappande svängningsdämpare på Miata?
|
1736 besök totalt |
|
Miatan dras med ett litet retligt konstruktionsproblem med vevaxeln vars nos är för kort. Detta leder till att svängningsdämparen börjar glappa om den inte är åtdragen med exakt rätt moment. Detta i sin tur leder till att woodruff-nyckeln börjar glappa och sliter upp ett spår i vevaxeln. Bilder och beskrivningar på hur felet yttrar sig finns här: http://www.miataclub.org/orlando/94c Detta uppstår alltså även på årsmodell -94 som min är... Min fråga är nu: om det är möjligt / lönt / en bra idé att förlänga vevaxeln medelst en påsvetsad distans? Såhär hade jag tänkt mig:
Det röda är alltså en tänkt förlängning av vevaxeln, så att svängningsdämparen inte börjar glappa. Spåret i svängningsdämparen ser inifrån ut såhär.
Vevaxeln räcker bara längs med det röda strecket, sedan är det luft där det gula strecket är. Min tanke är att se till att svängningsdämparen helt enkelt inte KAN glappa så mycket genom att den sitter på förlängningen av vevaxeln. Jag har redan distansen färdig (tack Jeppsson) och vevaxeln är urplockad. Vad tror ni? ska ringa och prata med MMR (malmö Motorrenovering) i eftermiddag... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Re:
nja, det kommer ju ändå att glappa... Innanför svängningsdämparen sitter förresten kugghjulet som driver kamremmen, så svängningsdämparen går inte att skjuta längre in på vevaxeln. Såhär ser det ut på 1.6-liters-motorn.
..och på -94-an finns det inga bultar / skruvar som drar svängningsdämparen till kamremshjulet, som det finns på bilden härovan... ytterligare en dum grej..
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Svängningsdämparen ser ju ut att sitta på remhjulet, inte på vevaxeln.
Sätt dit ett remhjul + svängningsdämpare från annan årsmodell alt. modda det du har så du bultar ihop dem som det på bilden ovan. |
||
|
Såhär ser det ut på min:
Problemet med att sätta dit en svängningsdämpare + kugghjul från en annan årsmodell är att det inte är samma diameter på vevaxeln på 1.6 och 1.8... Annars hade det ju varit en bra lösning. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Gör i så fall gängor i remhjulet som på den andra modellen och motsvarande hål i svängningsdämparen och bulta ihop skitet.
|
||
|
Re:
mhmm det är ju ett alternativ, faktiskt. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Re:
Ja, vi var inne på det i början när vi diskuterade på msn. Men där är inte så jäkla mycket gods runt hålet i veven alltså, så det blir ju till att sätta jäkla tunna stift däri då.. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1736 besök totalt |