Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 42, 43, 44   >>
4 besök senaste veckan (205222 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Re:

Dennis Kullman skrev:
Vad var det för sprayburksfärg som var så bra?


Riktig billack tryckt på sprayburk thumbs up
Lite dyrare än vanlig bättringsfärg men mycket bättre.

Levereras av en Lotus-entusiast nära dig

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

Patrik Rydh skrev:
Dennis Kullman skrev:
Vad var det för sprayburksfärg som var så bra?


Riktig billack tryckt på sprayburk thumbs up
Lite dyrare än vanlig bättringsfärg men mycket bättre.

Levereras av en Lotus-entusiast nära dig


Lotus? Då borde den finnas i BRG? (=British Racing Green) ?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

Miataninja skrev:
Patrik Rydh skrev:
Dennis Kullman skrev:
Vad var det för sprayburksfärg som var så bra?


Riktig billack tryckt på sprayburk thumbs up
Lite dyrare än vanlig bättringsfärg men mycket bättre.

Levereras av en Lotus-entusiast nära dig


Lotus? Då borde den finnas i BRG? (=British Racing Green) ?


Det är inte färgen som är Lotus-kopplad. Bara leverantören.

Det är vanlig "riktig" billack på lite bättre flaska med platt munstycke. Finns att få i alla färger.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Då F1:en är tillbaka så är våren officiellt här och det är dags att summera:

* Ny stötfångare bak + lack - Klart
* Laga avgassystem - Klart
* Byte till större bromsar - Saknar endast bromsbelägg men de ligger på posten. Carbotech XP8/AX6
* Något hårdare fjädrar fram - Klart, 550->650lbs/inch
* Sömnsvetsa chassit - Dörröppningarna klara - får se hur mycket mer det blir
* Bygga mittkonsol - Halvklar, saknar huvudströmbrytare och säkringshållare
* Demontera fönsterhissar (Plastrutor?) - Klart, men bara plast på trekantsrutorna
* Cold Air Intake system - Klart
* Plugga styrväxeln (Bult istället för tejp) - Klart
* Gjuta glasfiberdelar (Ögonlock, huv, bagagelucka) - Kanske senare, kanske nästa vinter?
* Montera huvudströmbrytare - Saknas som sagt
* Ny stolsinfästning - Inte klart
* Bredare spårvidd (Spacers + längre hjulbultar) - Nya fälgar istället
* Förstärka de längsgående balkarna - Just det ja, det hade jag glömt....
* En ORDENTLIG chassi inställning - Återstå i allra högsta grad
* Lätta - Ett ständigt projekt men lite lättare har det blivit under vintern

Utöver detta:
* Luftintag i sidorutorna då de inte längre går att öppna.
* Spenderat åtskilliga timmar med att laga den klassiska rostfällan på trösklen .
* Ska montera en grövre krängare fram för att hålla framfarten mer horisontell
+ en massa annat...
Ligger väl hyffsat till inför årets säsong. thumbs up

Bilen passerade dessutom SBP i veckan utan anmärkning!


Tillkapad och provmonterad. Nu ska det monteras knappar.


Sömnsvetsade dörröppningar


Det är 3 plåtar som möts och är sammanfogade med punktsvets. Detta borde bli stabilare.


Luftintag i "trekantsrutorna"


7x15" ATS DTC Comp Superlight


Alltihop monterat i väntan på bromsbeläggen. Ja, och däck då! 205-50-15" Toyo R888 blir det i år.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
* Montera huvudströmbrytare - Saknas som sagt


Måste du fixa inför MGCC ( jag fuskade ett år men sen gick det inte - räckte inte med klister-lappen )
Kan visa ett bus-enkelt sätt att koppla in den på så du slipper kladda med att klippa/skarva i kabel-mattan.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Citat:
* Montera huvudströmbrytare - Saknas som sagt


Måste du fixa inför MGCC ( jag fuskade ett år men sen gick det inte - räckte inte med klister-lappen )
Kan visa ett bus-enkelt sätt att koppla in den på så du slipper kladda med att klippa/skarva i kabel-mattan.


Det uppskattas! thumbs up Du får gärna komma och montera den också.

Såg någon härlig "paintskiss" som du gjort. Är det den du syftar på?

En brytare inne (Som bryter vad?) och en utanpå som är sammankopplad med den inre är det som gäller eller?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Bara en brytare inne i bilen och sedan ett handtag utanpå med vajer in till brytaren.
Se till att köpa en 6-polig brytare, dvs ingen billig Biltema brytare.
Måste även bryta strömmen från generatorn annars är det inte säkert motorn stannar och bilen blir strömlös, dvs även bränslepump m.m.
Men Josen har säkert koll på detta. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Bara en brytare inne i bilen och sedan ett handtag utanpå med vajer in till brytaren.
Se till att köpa en 6-polig brytare, dvs ingen billig Biltema brytare.
Måste även bryta strömmen från generatorn annars är det inte säkert motorn stannar och bilen blir strömlös, dvs även bränslepump m.m.
Men Josen har säkert koll på detta. thumbs up


Just det, ett sådant där T-handtag brukar det ju vara. Vart får man tag på det?

Det verkar vara lite krångligt att koppla in brytaren så jag hoppas Josen kan komma med lite tips.

6-poligt naturligtvis thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Rallyimport lär nog ha, om du inte redan har skickat beställningen?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20257



Re:

Cyberoid skrev:
Just det, ett sådant där T-handtag brukar det ju vara. Vart får man tag på det?
Det går bra att göra en ögla på wiren också (öglan kläs med isolering från röd kabel). "Sockerbit" fungerar fint som wirelås...

observera att öglan bara behöver kunna bryta brytaren, inte slå på den igen (så en dragwire alá mopedgaswire räcker). Däremot är jag lite nojig som vill kunna slå på brytaren igen när jag sitter fastspänd (annars skulle man klara sig med dragwire där med och ha brytaren i motorrummet).
Det finns ju några bilder i denna tråd :
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37417

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Rallyimport lär nog ha, om du inte redan har skickat beställningen?


Nej, jag ska fixa det i början av veckan. Hittar inget på hemsidan men han kan nog fixa det ändå.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

Det finns ju några bilder i denna tråd :
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37417


Klockrent. Hur har jag kunnat missa den?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Finns under brandsläckare:

http://www.rallyimport.se/bilen/slackare/

Vi behöver oxå en till racingbilen.
Har redan till Porschen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

Cyberoid skrev:
6-poligt naturligtvis thumbs up

Nej räcker med 2-polig
Så här:


Med brytare inne i bilen

1. Fixa tvåpolig brytare inne i bilen och köp en wire-drag på biltema/mekonomen. Fäst drag-wire vid vänster A-stolpe och in till brytare med vajer

2. Istället för 'New 10-12 AWG wire' så skarva ihop två + kablar på orginal + kabel. Dra den ena till brytaren och den andra till generatorn B-terminal. ( För att slippa dra en ny + genom bilen )

3. Dra en ny + från starter till andra sidan brytaren.

4. Lossa IG switch kabel från generatorn ( B-terminal) och sätt den på generatorn som bilden visar


Klart !!

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

Josen skrev:

Nej räcker med 2-polig
Så här:

En massa mumbo jumo....

Klart !!


Ja, det där ser ju "enkelt" ut. Ska skriva ut och lite bara. Har aldrig satt mig in i huvudströmbrytare så detaljerat men har fått för mig att man absolut bör ha en 6-polig för att bryta alla nödvändiga kretsar? Finns det någon nackdel med denna "enklare" variant?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

Cyberoid skrev:
Josen skrev:

Nej räcker med 2-polig
Så här:

En massa mumbo jumo....

Klart !!


Ja, det där ser ju "enkelt" ut. Ska skriva ut och lite bara. Har aldrig satt mig in i huvudströmbrytare så detaljerat men har fått för mig att man absolut bör ha en 6-polig för att bryta alla nödvändiga kretsar? Finns det någon nackdel med denna "enklare" variant?


Nackdelen ? Tja kanske att det blir för 'enkelt' Inga problem med denna kopplingen. Vid brytning så kan bara + (B) från generatorn gå på + batt därmed är allt brutet bilen (tänding är ju brutet också via IG switch). Generatorn skjuter mot batt + och inga 'load-dumps' kan bränna ECU:n. Dessutom så slipper man kladda med att öppna i motormattan. Gör man det så ber man om problem

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Cyberoid skrev:
Josen skrev:

Nej räcker med 2-polig
Så här:

En massa mumbo jumo....

Klart !!


Ja, det där ser ju "enkelt" ut. Ska skriva ut och lite bara. Har aldrig satt mig in i huvudströmbrytare så detaljerat men har fått för mig att man absolut bör ha en 6-polig för att bryta alla nödvändiga kretsar? Finns det någon nackdel med denna "enklare" variant?


Nackdelen ? Tja kanske att det blir för 'enkelt' Inga problem med denna kopplingen. Vid brytning så kan bara + (B) från generatorn gå på + batt därmed är allt brutet bilen (tänding är ju brutet också via IG switch). Generatorn skjuter mot batt + och inga 'load-dumps' kan bränna ECU:n. Dessutom så slipper man kladda med att öppna i motormattan. Gör man det så ber man om problem


Efter lite funderande så kanske inte denna lösningen är så tokig? och om det funkar på era bilar redan så borde det väl även funka på min.

Brytare beställd (6p) och även ett T-handtag. Ska det göras så kan man lika väl göra det ordentligt.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Efter lite funderande så kanske inte denna lösningen är så tokig? och om det funkar på era bilar redan så borde det väl även funka på min.

Jag tror jag ensam här om att köra med denna. Läs på spec miata så är det fler som kör med den. De måste ha gått igenom koppings-schema för att se att man kan göra på detta sätt.
Vet att fabror kopplar på liknade sätt i tävlings-bilar han byggt.

Citat:
Brytare beställd (6p) och även ett T-handtag. Ska det göras så kan man lika väl göra det ordentligt.


Skit i 6p köp en biltema 2p bytare för 30:-, lägg pengar på viktigare saker

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Idag skulle jag montera de nya bromsbeläggen men stötte på patrull vid bakbromsarna. Jag har ju uppdaterat med de större skivorna och byglarna från 1994-. Finns det speciella bleck till bakbromsarna till dessa byglar? De gamla verkar inte passa som synes? Skivan är helt enkelt för stor i diameter. Och utan går det inte heller att montera då det glappar för mycket?




_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Jag tror jag ensam här om att köra med denna. Läs på spec miata så är det fler som kör med den. De måste ha gått igenom koppings-schema för att se att man kan göra på detta sätt.
Vet att fabror kopplar på liknade sätt i tävlings-bilar han byggt.


Vart plockar du enklast + i bilen? Uttaget i motorutrymmet har jag dragit till dimljusen men det kanske går att plocka ut mer ur dessa kablar?

Citat:
Brytare beställd (6p) och även ett T-handtag. Ska det göras så kan man lika väl göra det ordentligt.

Josen skrev:

Skit i 6p köp en biltema 2p bytare för 30:-, lägg pengar på viktigare saker


Detta är väl viktigt? och beställningen är redan lagd.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Re:

Cyberoid skrev:
Idag skulle jag montera de nya bromsbeläggen men stötte på patrull vid bakbromsarna. Jag har ju uppdaterat med de större skivorna och byglarna från 1994-. Finns det speciella bleck till bakbromsarna till dessa byglar?


Det är inte samma monteringssats till 1,8:ans bromsar bak. Kolla om Mazda Sverige säljer dessa löst, men jag tror dock att dom bara går att få tillsammans med originalbelägg..

Annars har Mx5parts nya...

http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/959

Kan även vara så att vissa 1,6 belägg bak passar och andra inte. Finns det dubbla styrspår passar dom 1,8:an också..

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 42, 43, 44   >>
4 besök senaste veckan (205222 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande