Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 42, 43, 44 >> 4 besök senaste veckan (205222 totalt) |
Re:
Riktig billack tryckt på sprayburk ![]() Lite dyrare än vanlig bättringsfärg men mycket bättre. Levereras av en Lotus-entusiast nära dig ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Re:
Lotus? Då borde den finnas i BRG? (=British Racing Green) ? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
Re:
Det är inte färgen som är Lotus-kopplad. Bara leverantören. ![]() Det är vanlig "riktig" billack på lite bättre flaska med platt munstycke. Finns att få i alla färger. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Då F1:en är tillbaka så är våren officiellt här och det är dags att summera:
![]() * Ny stötfångare bak + lack - Klart * Laga avgassystem - Klart * Byte till större bromsar - Saknar endast bromsbelägg men de ligger på posten. Carbotech XP8/AX6 * Något hårdare fjädrar fram - Klart, 550->650lbs/inch * Sömnsvetsa chassit - Dörröppningarna klara - får se hur mycket mer det blir * Bygga mittkonsol - Halvklar, saknar huvudströmbrytare och säkringshållare * Demontera fönsterhissar (Plastrutor?) - Klart, men bara plast på trekantsrutorna * Cold Air Intake system - Klart * Plugga styrväxeln (Bult istället för tejp) - Klart * Gjuta glasfiberdelar (Ögonlock, huv, bagagelucka) - Kanske senare, kanske nästa vinter? * Montera huvudströmbrytare - Saknas som sagt * Ny stolsinfästning - Inte klart * Bredare spårvidd (Spacers + längre hjulbultar) - Nya fälgar istället * Förstärka de längsgående balkarna - Just det ja, det hade jag glömt.... ![]() * En ORDENTLIG chassi inställning - Återstå i allra högsta grad ![]() * Lätta - Ett ständigt projekt men lite lättare har det blivit under vintern Utöver detta: * Luftintag i sidorutorna då de inte längre går att öppna. * Spenderat åtskilliga timmar med att laga den klassiska rostfällan på trösklen ![]() ![]() * Ska montera en grövre krängare fram för att hålla framfarten mer horisontell + en massa annat... Ligger väl hyffsat till inför årets säsong. ![]() Bilen passerade dessutom SBP i veckan utan anmärkning! ![]() ![]() ![]() Tillkapad och provmonterad. Nu ska det monteras knappar. ![]() Sömnsvetsade dörröppningar ![]() Det är 3 plåtar som möts och är sammanfogade med punktsvets. Detta borde bli stabilare. ![]() Luftintag i "trekantsrutorna" ![]() 7x15" ATS DTC Comp Superlight ![]() Alltihop monterat i väntan på bromsbeläggen. Ja, och däck då! 205-50-15" Toyo R888 blir det i år. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Måste du fixa inför MGCC ( jag fuskade ett år men sen gick det inte - räckte inte med klister-lappen ![]() Kan visa ett bus-enkelt sätt att koppla in den på så du slipper kladda med att klippa/skarva i kabel-mattan. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Re:
Det uppskattas! ![]() ![]() ![]() Såg någon härlig "paintskiss" som du gjort. Är det den du syftar på? En brytare inne (Som bryter vad?) och en utanpå som är sammankopplad med den inre är det som gäller eller? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Bara en brytare inne i bilen och sedan ett handtag utanpå med vajer in till brytaren.
Se till att köpa en 6-polig brytare, dvs ingen billig Biltema brytare. Måste även bryta strömmen från generatorn annars är det inte säkert motorn stannar och bilen blir strömlös, dvs även bränslepump m.m. Men Josen har säkert koll på detta. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Just det, ett sådant där T-handtag brukar det ju vara. Vart får man tag på det? Det verkar vara lite krångligt att koppla in brytaren så jag hoppas Josen kan komma med lite tips. 6-poligt naturligtvis ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Re:
observera att öglan bara behöver kunna bryta brytaren, inte slå på den igen (så en dragwire alá mopedgaswire räcker). Däremot är jag lite nojig som vill kunna slå på brytaren igen när jag sitter fastspänd (annars skulle man klara sig med dragwire där med och ha brytaren i motorrummet). Det finns ju några bilder i denna tråd ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
Re:
Nej, jag ska fixa det i början av veckan. Hittar inget på hemsidan men han kan nog fixa det ändå. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Finns under brandsläckare:
http://www.rallyimport.se/bilen/slac Vi behöver oxå en till racingbilen. Har redan till Porschen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Nej räcker med 2-polig Så här: ![]() Med brytare inne i bilen 1. Fixa tvåpolig brytare inne i bilen och köp en wire-drag på biltema/mekonomen. Fäst drag-wire vid vänster A-stolpe och in till brytare med vajer 2. Istället för 'New 10-12 AWG wire' så skarva ihop två + kablar på orginal + kabel. Dra den ena till brytaren och den andra till generatorn B-terminal. ( För att slippa dra en ny + genom bilen ) 3. Dra en ny + från starter till andra sidan brytaren. 4. Lossa IG switch kabel från generatorn ( B-terminal) och sätt den på generatorn som bilden visar Klart !! _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Re:
Ja, det där ser ju "enkelt" ut. Ska skriva ut och ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Re:
Nackdelen ? Tja kanske att det blir för 'enkelt' ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Re:
Efter lite funderande så kanske inte denna lösningen är så tokig? och om det funkar på era bilar redan så borde det väl även funka på min. ![]() Brytare beställd (6p) och även ett T-handtag. Ska det göras så kan man lika väl göra det ordentligt. ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Jag tror jag ensam här om att köra med denna. Läs på spec miata så är det fler som kör med den. De måste ha gått igenom koppings-schema för att se att man kan göra på detta sätt. Vet att fabror kopplar på liknade sätt i tävlings-bilar han byggt.
Skit i 6p köp en biltema 2p bytare för 30:-, lägg pengar på viktigare saker ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Idag skulle jag montera de nya bromsbeläggen men stötte på patrull vid bakbromsarna. Jag har ju uppdaterat med de större skivorna och byglarna från 1994-. Finns det speciella bleck till bakbromsarna till dessa byglar? De gamla verkar inte passa som synes? Skivan är helt enkelt för stor i diameter. Och utan går det inte heller att montera då det glappar för mycket?
![]() ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Re:
Vart plockar du enklast + i bilen? Uttaget i motorutrymmet har jag dragit till dimljusen men det kanske går att plocka ut mer ur dessa kablar?
Detta är väl viktigt? ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Re:
Det är inte samma monteringssats till 1,8:ans bromsar bak. Kolla om Mazda Sverige säljer dessa löst, men jag tror dock att dom bara går att få tillsammans med originalbelägg.. ![]() Annars har Mx5parts nya... http://www.mx5parts.co.uk/product_in Kan även vara så att vissa 1,6 belägg bak passar och andra inte. Finns det dubbla styrspår passar dom 1,8:an också.. ![]() _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 42, 43, 44 >> 4 besök senaste veckan (205222 totalt) |