Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
K: Bromsad(?) diff till E30 318is
1, 2   >>
3790 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
K: Bromsad(?) diff till E30 318is

Letar efter en bromsad(om det är så det heter) diff till min E30 318is.

4,10 i utväxling.


mvh Thomas

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Ingen som känner till någon som har en diff till salu?

så jag blir snabbare ur startblocken i sommar...



.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Då har det gått en vecka igen...

någon som känner någon vars far har en syster som känner en kille som har en diff till salu kanske...?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
JE
Malmö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 62



Kolla på www.ebay.de eller www.e30.de. Där brukar det dyka upp bromsade 4,10 och 4,45 relativt ofta.

_________________
Jim Engqvist
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Upp igen...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
åså den veckomässiga uppningen...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



har en 3,73 om det kan va av intresse

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Re:

hartge skrev:
har en 3,73 om det kan va av intresse

Tyvärr inte.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Har du ringt till Peder på Mobimech här i Göteborg?


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Re:

Franzén skrev:
Har du ringt till Peder på Mobimech här i Göteborg?


Jo, men de säljer bara den "stora" diffen samt att de är nyrenoverade och då blir det lite för dyrt tycker jag.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jaha okej...

Jag är inte så insatt i det här med diffarna... än...

Så som jag fattat det så är det samma drivaxlar till alla E30, alltså skiljer inte längderna.
Bakaxelbalken ser exakt likadan ut på alla E30, alltså passar alla diffar.

Stora och lilla växelhuset har väl att göra med vilket kronhjul som skall sitta i det?

om Peder har en diff som växlar 4.10:1 och är bromsad, så passar ju det oavsett stora eller lilla huset?

Jag kanske yrar...?

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders har rätt.

Det sitter lite distanser på medbringarna på lilla diffen för att det ska stämma i bredd med den stora.
Man får skjuta ihop kardanen en bit på mitten (Inget svårt) för att stora diffen är ngt längre i huset.

Annars är det bara tuta och köra.

Lilla diffen (168) med broms i är än mer ovanlig än den större 188-diffen.
Dessutom är den betydligt mer hållbar och det finns reservdelar till dom.

Det finns dom som åker tom racing med god framgång med 168:orna, men då är de minutsiöst genomgångna osv osv. Nu ska man alltid gå igenom en diff oavsett men en kry 188:a är närmst skottsäker.

På minuskontot hamnar 10kg + men ska du inte vinna STCC så lär det vara försummbart.

Byta mellan olika utväxlingar är enklare än att hitta själva bromsen, så det får man snudd räkna med.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JE
Malmö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 62



Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



"Små" diffar med broms finns även på E36 Compact, borde även sitta på Z3:or.
Har en E36 Compact diff på min E30 och den köpte jag från en skrot för typ 3000kr med frakt.
Dock så är väl utväxlingen kanske inte optimal, 3.46:1 tror jag att jag har nu.

Men som sagt man kan alltid flytta utväxlingar thumbs up

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Då tar vi en vända igen...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



Citat:
Små" diffar med broms finns även på E36 Compact


stämmer detta verkligen? isåfall är det en nyhet som kan underlätta sökandet för egen del.
Trodde inte compacten såldes med "sperre" eller broms..

Någon som kan styrka detta?


Ber om ursäkt om jag kapar köpestråden

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Re:

johan sjöström skrev:
Citat:
Små" diffar med broms finns även på E36 Compact


stämmer detta verkligen? isåfall är det en nyhet som kan underlätta sökandet för egen del.
Trodde inte compacten såldes med "sperre" eller broms..

Någon som kan styrka detta?


Ber om ursäkt om jag kapar köpestråden


Jag har en E36 Compact diff på min E30 318is.
Det ända man behöver göra är att flytta medbringarna (för drivaxlarna) från E30 diffen till E36C diffen sedan är den bara att bulta dit. thumbs up

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Jag har hittat en Visco diff på Ebay.

Är inte BMW's bromsade diffar av lamelltyp?

http://cgi.ebay.de/BMW-E30-Differential-Sperre-Visco-4-10-grosses-Geha . . . .

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



Viscodiffen kommer väll från IXen men funkar prima för det, finns väll endel folk som kör med dom på icke ix bilar =)

_________________
Jens Almerstedt
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

ThomasT skrev:
Jag har hittat en Visco diff på Ebay.

Är inte BMW's bromsade diffar av lamelltyp?

http://cgi.ebay.de/BMW-E30-Differential-Sperre-Visco-4-10-grosses-Geha . . . .


Skippa viscondiffen då de brinner upp på en halv dags seriös banåka.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4808


Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
ThomasT skrev:
Jag har hittat en Visco diff på Ebay.

Är inte BMW's bromsade diffar av lamelltyp?

http://cgi.ebay.de/BMW-E30-Differential-Sperre-Visco-4-10-grosses-Geha . . . .


Skippa viscondiffen då de brinner upp på en halv dags seriös banåka.


ok!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
SÄLJES
K: Bromsad(?) diff till E30 318is
1, 2   >>
3790 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande