| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Bromsad(?) diff till E30 318is
|
3790 besök totalt |
|
Kolla på www.ebay.de eller www.e30.de. Där brukar det dyka upp bromsade 4,10 och 4,45 relativt ofta.
_________________ Jim Engqvist |
||||
|
Re:
Jo, men de säljer bara den "stora" diffen samt att de är nyrenoverade och då blir det lite för dyrt tycker jag. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Jaha okej...
Jag är inte så insatt i det här med diffarna... än... Så som jag fattat det så är det samma drivaxlar till alla E30, alltså skiljer inte längderna. Bakaxelbalken ser exakt likadan ut på alla E30, alltså passar alla diffar. Stora och lilla växelhuset har väl att göra med vilket kronhjul som skall sitta i det? om Peder har en diff som växlar 4.10:1 och är bromsad, så passar ju det oavsett stora eller lilla huset? Jag kanske yrar...?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Anders har rätt.
Det sitter lite distanser på medbringarna på lilla diffen för att det ska stämma i bredd med den stora. Man får skjuta ihop kardanen en bit på mitten (Inget svårt) för att stora diffen är ngt längre i huset. Annars är det bara tuta och köra. Lilla diffen (168) med broms i är än mer ovanlig än den större 188-diffen. Dessutom är den betydligt mer hållbar och det finns reservdelar till dom. Det finns dom som åker tom racing med god framgång med 168:orna, men då är de minutsiöst genomgångna osv osv. Nu ska man alltid gå igenom en diff oavsett men en kry 188:a är närmst skottsäker. På minuskontot hamnar 10kg + men ska du inte vinna STCC så lär det vara försummbart. Byta mellan olika utväxlingar är enklare än att hitta själva bromsen, så det får man snudd räkna med. |
||||
|
_________________ Jim Engqvist |
||||
|
"Små" diffar med broms finns även på E36 Compact, borde även sitta på Z3:or.
Har en E36 Compact diff på min E30 och den köpte jag från en skrot för typ 3000kr med frakt. Dock så är väl utväxlingen kanske inte optimal, 3.46:1 tror jag att jag har nu. Men som sagt man kan alltid flytta utväxlingar _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
stämmer detta verkligen? isåfall är det en nyhet som kan underlätta sökandet för egen del. Trodde inte compacten såldes med "sperre" eller broms.. Någon som kan styrka detta? Ber om ursäkt om jag kapar köpestråden _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Jag har en E36 Compact diff på min E30 318is. Det ända man behöver göra är att flytta medbringarna (för drivaxlarna) från E30 diffen till E36C diffen sedan är den bara att bulta dit. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
|
Jag har hittat en Visco diff på Ebay.
Är inte BMW's bromsade diffar av lamelltyp? http://cgi.ebay.de/BMW-E30-Different _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Skippa viscondiffen då de brinner upp på en halv dags seriös banåka. |
||||
|
Re:
ok!
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
SÄLJES