Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Torrvarvning av Koenigseggs nya Le Mans racer på MPH-mässan!
<<   1, 2
3835 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Roxan. skrev:
malfunkshun skrev:
Deras motor är väl baserad på en V8 från Ford? Inte så konstigt om det är jänkemuller i den

Personligen så tycker jag att en bil av den typen ska ha en ursinnig och högvarvig motor i sugutförande. Men det är ju bara vad lilla jag tycker...

Motorn är helt egen.
Men i prototypstadiet har jag för mig det var något ford baserat.
Helt egen är väl en kraftig överdrift? Såvitt jag begriper är det fortfarande Fords grundarkitektur från "modularmotorn", dvs den maskin som satt i de tidigaste levererade bilarna och som det var reklamationer på.

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

I den utmärkta boken om Egget skriver Dane Glantz:
Blev en överrenskommelse med VW Industrial Engines om en Audi motor men med en växellåda från ett diselpaket. Audi och VW slutade dock leverera motorer efter en intern tvist.
Samtal fördes med Lotus och AMG/Mercedes men det blev en motor från Motori Moderni.
En boxer-12:a som utvecklats för F1, där den inte passade klockrent. Den anpassades i stället för en gatbil i Subaru:s sortiment. Växellådan kommer från Cima.
När de första motorerna levererats dog deras konstruktör och de gick i konkurs. Då köptes överblivna delar, verktyg, konstruktionen och ritningarna loss.

Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006

Jag har sett både mock upparna till Motori Modernis boxer 12 och sedan minns jag inte om det var en eller två motorer i så gott som komplett utförande. Detta var på vinden i den första lokalen inna den brann ner.

Senast jag var hos dem på F10 så var motorn baserad på Fords modular block och sedan var det mesta därefter framtaget med egna eller eget designade delar.
Skulle förvåna mig om de bytt koncept nyligen.
Jag ska fråga VW kompisen Johannes Persson på JPM som lär har varit eller skulle vara med i designjobbet på nya racern.

Torrvarvning av Koenigseggs nya Le Mans racer på MPH-mässan!
<<   1, 2
3835 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande